• Äldre 27 Mar 09:39
    745 visningar
    8 svar
    8
    745

    Graviditetsillamående - känns nästan som att jag ska dö!

    Usch! Jag mår så himla dåligt! Jag är jätteglad för min tredje graviditet, men just nu är det så smärtsamt med illamåendet så att det nästan känns om att jag ska dö. Jag är helt sängliggande och klarar bara av att gå upp på toaletten. Min man får fixa allt med mat och ta hand om barnen och jag känner mig hemsk att jag inte kan göra något.

    Känner mig också väldigt ensam just. Det är inga av mina vänner som hör av sig efter att de fått veta att jag mår jättedåligt och igår när jag försökte diskutera med min man om hur jag ska göra med en del saker som är inbokade längre fram så brydde han sig inte.

    Känns som att många verkar tro att graviditetsillamåendet är något slags påhitt.

    Jag har fått utskrivet medicin men tycker inte att det hjälper alls. Försöker äta små portioner ofta, det hjälper lite.

    Någon som har tips / råd?

  • Svar på tråden Graviditetsillamående - känns nästan som att jag ska dö!
  • Äldre 27 Mar 11:19
    #1

    Jag fick lergigan Comp under dagen och letgigan till natten. Det lindrade lite så jag kräktes inte lika mycket :)

  • Äldre 27 Mar 11:20
    #2

    Säger som föregående. Lerigan comp var det enda som hjälpte mig.

  • Äldre 27 Mar 12:44
    #3

    Jag har bara testat vanlig Lergigan men jag blev helt utslagen av det och tyckte ändå att det inte tog bort illamåendet de stunder jag var vaken. Vågar inte prova compen då jag vet att där är uppiggande i den för jag brukar få stark hjärtklappning av kaffe.

  • Äldre 27 Mar 13:50
    #4
    Gravid38 skrev 2015-03-27 12:44:00 följande:

    Jag har bara testat vanlig Lergigan men jag blev helt utslagen av det och tyckte ändå att det inte tog bort illamåendet de stunder jag var vaken. Vågar inte prova compen då jag vet att där är uppiggande i den för jag brukar få stark hjärtklappning av kaffe.


    Hej, varit/är i samma sits och vet precis vilket h-vete det är! Man blir helt slut både fysiskt och psykiskt.. Varit heltidssjukskriven i ca 2mån pga yrsel/illamående/kräkningar. Tillslut vågade jag testa lergigan comp och det hjälpte så jag kan röra mig uppe! Jag dricker inte heller kaffe i vanliga fall, blir lätt påverkad, är liten och nätt i kroppsbyggnad. Mitt råd är iaf att våga testa!! Jag har klarat mig på 1 tablett/dygn så man behöver inte maxa. Var också orolig och rädd över just detta. Ser jag i backspegeln så borde jag testat så fort jag fick receptet från bm.

    Fortf ett begränsat matintag, bara vissa grejer som fungerar. Kall mat, yoghurt, mackor, sallader, frukt och grönt går bra. Pannkakor! Lukt- och smakfri mat.
  • Äldre 27 Mar 16:01
    #5

    Tack för era tips! Kanske värt att testa compen ändå.

  • Äldre 27 Mar 16:36
    #6

    Det tycker jag absolut! Jag önskar som sagt att jag hade gjort d tidigare för att kunna få i mig och behålla vätska/näring! Om vi mår dåligt, mår ju inte heller bebis bra av det tänker jag :) Lycka till o kämpa på!

  • Batmam­ba
    Äldre 27 Mar 16:37
    #7

    B-vitamin är det tydligen en del som blir hjälpta av.

  • Äldre 27 Mar 16:43
    #8

    Hej! Jag är i vecka 10 och tar oxå Lergigan Comp och det hjälper väl något... Heltidssjukskriven pga illamående. Jätteyr och känner sig allmänt dålig. Är andra barnet och med första var det oxå så här fast då kräktes jag mer. Tyvärr höll det i sig hela graviditeten då.

    Jag tycker att plocksallad har funkat bra för då kan man välja precis vad man vill äta (min man handlar) Att suga på lakritsgodis typ salta katten kan ge lite lindring oxå tycker jag.

    Ska ringa och boka akupunktur då jag förstått att det kan lindra illamående.

Svar på tråden Graviditetsillamående - känns nästan som att jag ska dö!