• Anonym (tiger­mamma)
    Äldre 27 Mar 10:28
    2063 visningar
    6 svar
    6
    2063

    Barnens pappa och nya tjej ljög om hemförlossning

    Min exman och jag har varit skilda i 5 år och har båda träffat nya.
    Vår kontakt är enligt mig bra men min exman tycker att vi har svårt att kommunicera och komma överrens. Jag håller inte riktigt med men till saken hör att han alltid känt sig i underläge verbalt gentemot mig.
    För ca 2 år sedan träffade han en kvinna från Ryssland och de har haft ett långdistansförhållande tills hon kom hit och flyttade in med honom för ca 9 månader sedan.De träffades under en resa till Peru där de levde i en shamanby...De är båda väldigt intresserade av new age... Hennes relation till mina barn som är 8, 14 och 16 år är i stort sett obefintlig.

    Nu till det aktuella:

    De ska ha barn om bara några veckor och jag har via barnen förstått att de planerar att föda hemma.(såklart)
    Även jag är gravid med min sambo sedan 3,5 år tillbaka och är beräknad i augusti.
    Min dotter på 8 har många frågor kring förlossning och är orolig över att pappans barn ska födas hemma där det då finns en risk att hon själv råkar vara när det är dags.
    Förra veckan var jag för första gången hos dem och stannade en liten stund och pratade och drack te. Det gick bra och var trevligt. Min exmans tjej satt med och hon sa att hon var lite stressad över förlossningen( hon har inga barn sedan innan) och jag stöttade henne genom att säga att hennes kropp kommer veta precis vad den ska göra när det är dags och eftersom hon har hållt på mycket med yoga kommer hon säkerligen att ha hjälp av det. Jag frågade sedan var de hade tänkt att föda.
    Då svarade de båda samstämmigt att de ska föda på BB Sofia och att det känns bra och de berättade att de varit där på besök och att det var fina lokaler mm.
    Jag svarade att det viktigaste kanske är att pappan är med och stöttar och att han får stanna kvar över natten så att hon inte blir själv men att de flesta platser att föda nog är precis lika bra...Hemförlossning kom aldrig på tal.

    Senare sa jag till min dotter att hon inte behöver oroa sig över att bebisen skulle råka komma hemma när hon är med eftersom pappa och tjejen ju sa att de skulle föda på sjukhus.
    Hon blev då obekväm och hade ändå fler frågor och till slut blev hon ledsen och sa att hon hade lovat pappa att inte säga något men att barnet visst ska födas hemma. Hon sa också att hon undrade vem de ljög för, henne eller mig.
    Hon ville att jag skulle låtsas inför pappan att jag trodde de skulle till sjukhus.
    Hon sa också att han lovat henne att hon ska få vara hos mig när bebisen kommer.
    Jag tycker synd om mina barn och framförallt min minsta. Det är för mig helt orimligt att be barnen hålla lögner inför den andra föräldern.
    Dessutom när jag faktiskt kommer vara en aning involverad  då han vill att jag ska vara beredd att ta emot barnen när det är dags för förlossning.
    Vilket kan ske vilken precis vilken tid som helst på dygnet...

    Jag blev så irriterad!
    Varför ska de ljuga för mig?
    Rakt i ansiktet och inför barnen?
    Det spelar mig absolut ingen roll var de föder sitt barn!

    Hur skulle ni reagerat?
    Har jag rätt att bli sur?

  • Svar på tråden Barnens pappa och nya tjej ljög om hemförlossning
  • Äldre 27 Mar 10:54
    #1

    Får man verkligen föda hemma första gången?

  • Äldre 27 Mar 11:01
    #2
    LaLola skrev 2015-03-27 10:54:04 följande:

    Får man verkligen föda hemma första gången?


    Får? Vad ska sjukvården göra annars, stationera en förlossningsvakt i deras hem som för bort henne med våld då det är dags?

    TS: Jag hade tyckt att det kändes olustigt då det gör att barnen är nervösa i sitt ena hem. Det gör det även svårt för dig att planera då du inte får veta sanningen. Jag hade konfronterat honom med det men försökt att vara lugn och saklig och förklarat att det är upp till dem men att det påverkar måendet hos era gemensamma barn och att de inte borde uppmanas att ljuga för dig om han vill att erat samarbete ska fungera.
  • Äldre 27 Mar 11:23
    #3
    Tribute skrev 2015-03-27 11:01:18 följande:
    Får? Vad ska sjukvården göra annars, stationera en förlossningsvakt i deras hem som för bort henne med våld då det är dags?

    TS: Jag hade tyckt att det kändes olustigt då det gör att barnen är nervösa i sitt ena hem. Det gör det även svårt för dig att planera då du inte får veta sanningen. Jag hade konfronterat honom med det men försökt att vara lugn och saklig och förklarat att det är upp till dem men att det påverkar måendet hos era gemensamma barn och att de inte borde uppmanas att ljuga för dig om han vill att erat samarbete ska fungera.
    Öh...näe men de flesta brukar välja att ha 1-2 närvarande barnmorskor vid hemförlossningar. Vilket innebär att man haft en diskussion innan med dessa barnmorskor.
    Och jag fått lära mig att det inte brukar rekommenderas hemförlossningar vid första barnet.
  • Äldre 27 Mar 12:35
    #4
    LaLola skrev 2015-03-27 10:54:04 följande:

    Får man verkligen föda hemma första gången?


    Håller med där! Men man kan ju också skita i att ringa fl när man känner att det är dags.. Sen om det är smart eller inte är ju en annan disskution!
  • Anonym (nja)
    Äldre 27 Mar 12:46
    #5

    Självklart helt fel att be barnen ljuga och få dom att känna sig orsäkra/rädd över situationen.

    Men annars man jag känna att det inte är något som du har med att göra. Vad gäller din planering så spelar det väl ingen roll om hon föder på sjukhus eller hemma? Barnen måste ju oavsett till dig.

  • Anonym (tiger­mamma) Trådstartaren
    Äldre 27 Mar 13:33
    #6

    Jag håller med om att jag inte har att göra med var eller hur de vill föda men är personligt irriterad över att de känner att de måste ljuga för mig.
    Jag HAR med att göra hur mina barn mår i det och borde ges chansen att få veta varför min dotter är så bekymrad för att kunna bemöta hennes oro på bästa sätt.

    Angående att få föda hemma första barnet tror jag inte att man kan bli hindrad om man står på sig men det kräver planering och att det finns barnmorskor tillgängliga som kan och vill vara med.

    Det kan säkert vara häftigt att föda hemma men har man andra barn så måste de kunna vara trygga i situationen också. Det är alltså det jag har invändning emot.

Svar på tråden Barnens pappa och nya tjej ljög om hemförlossning