• Anonym (hopplös)

    jag har gett upp livet. nästa steg?

    Jag orkar inte mer nu.. Jag har gett upp. Jag är inte ledsen, inte arg, inte glad.. Jag bara är.

    Jag har inte mått bra sen jag var 8-9 år.. Då mobbades jag fram till jag började högstadiet och bytte skola.. Högstadiet och gymnasiet var en lång period med självskadebeteende och ätstörningar.. Ingen har någonsin reagerat eller agerat över mitt mående.. Efter gymnasiet skadade jag nacken och jag har sedan dess levt med konstant smärta. Jag kämpade på till för två år sedan.. Då rasade allt. Jag är så less på bakslag efter bakslag.. Så fort något börjar gå bra så går något annat åt helvete. Riktigt åt helvete. Jag vågar inte längre tycka något är kul eller vara glad för jag vet konsekvenserna.. Varje gång jag blivit glad över något eller haft roligt så går något åt helvete..

    Nu har ytterligare en rad med negativa saker hänt och jag har gett upp. Jag orkar inte mer. Det är inte meningen att jag ska vara glad.

    frågan är nu bara..

    Är det värt att fortsätta leva?

    Jag har, om jag inte blir sjuk, 30-40-50 år kvar att leva.. Hur ska jag orka så länge till? Jag vet ju inte ens hur jag ska orka den här dagen...

  • Svar på tråden jag har gett upp livet. nästa steg?
  • Dixie

    har du sökt vård? låter ju som någon form av depression - och det kan du ju få hjälp med! 

    klart livet är värt att leva!!!

  • Anonym (hopplös)
    Dixie skrev 2015-03-27 12:01:58 följande:

    har du sökt vård? låter ju som någon form av depression - och det kan du ju få hjälp med! 

    klart livet är värt att leva!!!


    Jag har sökt hjälp ja... Men inget hjälper.

    Varför är det så självklart att livet är värt att leva? Är alla liv värda att leva?
  • Kereza
    Anonym (hopplös) skrev 2015-03-27 12:05:35 följande:
    Jag har sökt hjälp ja... Men inget hjälper.

    Varför är det så självklart att livet är värt att leva? Är alla liv värda att leva?
    Joda, det är de - gäller bara att hitta vad de kan vara bra till :)

    Till exempel - men det här är alltså ett extremt exempel; någon som vill dö. Den personen kan istället för att ta livet av sig åka ner och vara hjälpsam i t.ex Ebola/andra epidemier eller naturkatastrofer eller så vidare - eller Greenpeace eller...jamen, du fattar vad jag menar :) Sån't där som vanliga dödliga inte Törs! 

    Det spelar ju ingen roll om personen blir smittad och dör - den ville ju ändå dö - men i samma veva gjorde den något gott för andra, kanske tillochmed räddade ett annat liv.

    Och - inte nog med att DET är en god gärning i sig - det KÄNNS dessutom bra, och känner man sig bra, då är ens eget liv plötsligt mer uthärdligt också. Kanske tillochmed värt att leva. (men det kan jag inte yttra mig om - jag har aldrig varit så trött på mitt eget liv att jag testat - men rent logiskt sett så låter det vettigt)
  • Anonym (Varför inte?)
    Kereza skrev 2015-03-27 12:53:08 följande:
    Joda, det är de - gäller bara att hitta vad de kan vara bra till :)

    Till exempel - men det här är alltså ett extremt exempel; någon som vill dö. Den personen kan istället för att ta livet av sig åka ner och vara hjälpsam i t.ex Ebola/andra epidemier eller naturkatastrofer eller så vidare - eller Greenpeace eller...jamen, du fattar vad jag menar :) Sån't där som vanliga dödliga inte Törs! 

    Det spelar ju ingen roll om personen blir smittad och dör - den ville ju ändå dö - men i samma veva gjorde den något gott för andra, kanske tillochmed räddade ett annat liv.

    Och - inte nog med att DET är en god gärning i sig - det KÄNNS dessutom bra, och känner man sig bra, då är ens eget liv plötsligt mer uthärdligt också. Kanske tillochmed värt att leva. (men det kan jag inte yttra mig om - jag har aldrig varit så trött på mitt eget liv att jag testat - men rent logiskt sett så låter det vettigt)

    Gillade verkligen ditt inlägg. Jag tänker faktiskt i likande banor. Varför inte göra något för att hjälpa andra som har det svårt men vill leva? Det behöver inte vara något så extremt som att åka till katastofområden.

  • Anonym (likasinnad)

    Jag har också tappat hoppet. Glad har jag inte varit på åratal. Jag tycker inte om när något händer, för det är alltid något dåligt. Men även om det aldrig händer något bra, så finns det ögonblick som är bra. När jag äter den första färskpotatisen för säsongen, när jag håller i ett litet oskyldigt spädbarn, när jag spelar ett spel med mina egna stora barn och ser deras glädje ...
    Den största anledningen till att jag stannar kvar på jorden är ändå att jag behövs. Jag gör skillnad. De senaste åren har jag t ex räddat 3 liv. Ingenting dramatiskt eller modigt, utan jag råkade bara vara på rätta platserna vid rätta tidpunkterna. Om jag inte varit där, så hade de dött. Vem vet om jag räddar något liv i år, bara för att jag finns här? Även om jag själv inte har någon glädje av att leva, så har andra glädje av det, och det räcker för mig.

  • Anonym (hopplös)
    Anonym (likasinnad) skrev 2015-03-28 16:15:09 följande:

    Jag har också tappat hoppet. Glad har jag inte varit på åratal. Jag tycker inte om när något händer, för det är alltid något dåligt. Men även om det aldrig händer något bra, så finns det ögonblick som är bra. När jag äter den första färskpotatisen för säsongen, när jag håller i ett litet oskyldigt spädbarn, när jag spelar ett spel med mina egna stora barn och ser deras glädje ...

    Den största anledningen till att jag stannar kvar på jorden är ändå att jag behövs. Jag gör skillnad. De senaste åren har jag t ex räddat 3 liv. Ingenting dramatiskt eller modigt, utan jag råkade bara vara på rätta platserna vid rätta tidpunkterna. Om jag inte varit där, så hade de dött. Vem vet om jag räddar något liv i år, bara för att jag finns här? Även om jag själv inte har någon glädje av att leva, så har andra glädje av det, och det räcker för mig.


    Du har barn.. Du räddar liv.. Alltså gör du skillnad. Jag är och verkar förbli barnlös...påverkar ingen, har aldrig gjort och kommer aldrig göra.
  • Anonym (likasinnad)
    Anonym (hopplös) skrev 2015-03-28 21:42:23 följande:
    Du har barn.. Du räddar liv.. Alltså gör du skillnad. Jag är och verkar förbli barnlös...påverkar ingen, har aldrig gjort och kommer aldrig göra.
    Jag gick förbi ett hus och såg att det brann. Ägarna sov och brandvarnaren fungerade inte. En ren slump som lika gärna kan hända dig. Kanske det blir du som ringer brandkåren och väcker folk nästa gång? Då är det din tur att göra skillnad!
  • Anonym (ok)

    Så du funderar på att ta livet av dej? Så exakt vilka personer runtomkring dej, folk som känner till dej, skulle må bättre av att du gjorde det? Jag vill höra riktigt bra argument här nu ok eller så tycker jag du bör tänka om...Jag kan själv bli less på alla som säger livet är visst värt att leva, lätt för folk å säga som har familj, vänner, framgång, pengar, egna intressen ...eller bara en av dom sakerna...

  • Anonym (hopplös)

    Lopp


    Anonym (ok) skrev 2015-03-28 22:23:31 följande:

    Så du funderar på att ta livet av dej? Så exakt vilka personer runtomkring dej, folk som känner till dej, skulle må bättre av att du gjorde det? Jag vill höra riktigt bra argument här nu ok eller så tycker jag du bör tänka om...Jag kan själv bli less på alla som säger livet är visst värt att leva, lätt för folk å säga som har familj, vänner, framgång, pengar, egna intressen ...eller bara en av dom sakerna...


    Ingen skulle må sämre av att jag dog. Tveksamt om någon skulle märka det alls...
  • Kereza

    Anonym (hopplös) skrev 2015-03-28 21:42:23 följande:
    Du har barn.. Du räddar liv.. Alltså gör du skillnad. Jag är och verkar förbli barnlös...påverkar ingen, har aldrig gjort och kommer aldrig göra.
    Jag tyckte ju att jag gav dig ett alldeles utmärkt sätt att rädda liv på, men det var inte bra? På vilket sätt?
    Om nu livet är så hemskt, på vilket sätt blir det sämre av att du faktiskt fattar beslutet att gå ut och rädda liv?
Svar på tråden jag har gett upp livet. nästa steg?