• Anonym (Dotte­r)
    Äldre 27 Mar 12:09
    2287 visningar
    19 svar
    19
    2287

    Helt störd situation! Hur ska jag kunna hjälpa min mamma?

    Min mamma ringde mig igår kväll och var jätteledsen, och jag blev helt chockad över vad hon berättade.

    När jag var 14 träffade hon en ny man efter att ha skiljt sig från min pappa, vi kan kalla den nya Anders. De har nu varit gifta i 10 år och bor tillsammans i en liten villa i ett litet samhälle några mil utanför staden jag bor i. Jag och min syster har båda flyttat hemifrån så de bor ensamma i villan.

    Redan när vi bodde där och skulle träffa Anders släkt på jul och födelsedagar och sånt så var de väldigt kyliga och nästan stroppiga. De hälsade inte, de "skämtade" genom att lägga spydiga eller elaka kommentarer osv. Av någon anledning har det alltid varit lite konstig stämning mellan alla i familjen och Anders systrar skvallrar gärna om min mamma och oss.

    I helgen hade mamma och Anders varit på dans i en föreningslokal i samhället och stött på Anders systrar med sina män, och nån hade då föreslagit att de alla skulle åka hem och prata om situationen som den var. Mamma hade blivit glatt överraskad och tänkt att hon nu kanske äntligen kunde få känna sig accepterad och få veta varför alla varit så kyliga hela tiden. Så blev det inte alls.

    Anders svåger (hans systers man) hade börjat skälla på min mamma så fort de kom innanför dörren hos mamma och Anders, och när mamma försökte försvara sig så hade han slagit näven i köksbordet och vrålat "NU HÅLLER DU KÄFTEN DIN JÄVLA SATKÄRRING!", sen hade han fortsatt med att skrika att alla där hatade henne och att ingen ville ha något med henne att göra. Under tiden satt Anders, hans båda systrar och den andres man där och gjorde ingenting. Efter att svågern skrikit klar vrålade han att alla skulle gå hem och drog med sig alla ut. Efter det har ingen sagt nånting om situationen.

    De här människorna bor bara några 10-tals meter bort och i det lilla samhället kommer de självklart stöta på varann så gott som dagligen. Hur ska mamma kunna bo kvar där? Vad ska hon göra? Rynkar på näsan

  • Svar på tråden Helt störd situation! Hur ska jag kunna hjälpa min mamma?
  • lyft
    Äldre 27 Mar 12:24
    #1

    Säg till henne att köpa ett par nötter och lite stake till sin gubbe för han verkar saknar några överhuvudtaget. Vem fan sitter och bara glor på när någon vrålar och skriker på sin fru.

  • sextio­talist
    Äldre 27 Mar 12:24
    #2

    Men snälla nån. Det var det värsta, den primitiva i mig säger att nu går du och din syster med era respektive hem till den mannen och gör exakt samma sak, men jag inser att det blir ju inte bättre av det hela.

    Jag föreslår att din mamma och Anders säljer huset, flyttar någon annanstans och bryter kontakten helt med den släkten. Det måste vara en lättnad för den släkten eftersom hon är så "avskyvärd".

    Kan ni komma på något som gör att detta hat uppstått? Kan det vara kontrollbehov hos släkten, att de hade "sett ut" en annan kvinna, att ni har klarat er bra? Att din mamma är en toppenkvinna?

  • Anonym (Dotte­r) Trådstartaren
    Äldre 27 Mar 12:28
    #3

    Min mamma är högutbildad och berest, det kanske inte har med saken att göra men Anders hade bott hemma hos sina föräldrar fram till han träffade min mamma. Han hade aldrig haft nåt förhållande innan det. Han var även den som gratis fixade allt åt släkten, ordnade julgranar, skottade snö, fixade midsommarstång osv, vilket han inte har tid för lika mycket nu när han är gift. Det kan vara därför.

    Mamma är såklart jättearg och ledsen på sin man som inte gjorde nånting, jag ringde även till honom igår och skällde ut honom men han svarade bara enstavigt och sa att han inte visste vad han skulle göra.

    Mamma vill nog inte ens bo kvar där men hon har en ganska stor hund som gör att hon inte bara kan sova på nåns soffa tills hon hittat nåt Rynkar på näsan hunden är hennes lilla bebis och jag tror inte hon nånsin skulle kunna lämna ifrån sig den.

  • sextio­talist
    Äldre 27 Mar 12:33
    #4
    Anonym (Dotter) skrev 2015-03-27 12:28:50 följande:

    Min mamma är högutbildad och berest, det kanske inte har med saken att göra men Anders hade bott hemma hos sina föräldrar fram till han träffade min mamma. Han hade aldrig haft nåt förhållande innan det. Han var även den som gratis fixade allt åt släkten, ordnade julgranar, skottade snö, fixade midsommarstång osv, vilket han inte har tid för lika mycket nu när han är gift. Det kan vara därför.

    Mamma är såklart jättearg och ledsen på sin man som inte gjorde nånting, jag ringde även till honom igår och skällde ut honom men han svarade bara enstavigt och sa att han inte visste vad han skulle göra.

    Mamma vill nog inte ens bo kvar där men hon har en ganska stor hund som gör att hon inte bara kan sova på nåns soffa tills hon hittat nåt Rynkar på näsan hunden är hennes lilla bebis och jag tror inte hon nånsin skulle kunna lämna ifrån sig den.


    Jag tror det har med saken att göra, det finns personer som inte klarar av välutbildade kvinnor och som har erfarenhet (tänker på en annan tråd här nu, kan tänka mig att den skällande mannen kan liera sig i gruppen kränkta vita män) av annat än den närliggande socken.
    Har hon dessutom oförskämdheten att lägga beslag på släktens hustomte och allt-i-allo, så har de säkert retat sig på det också.

    Nej, din mamma behöver inte fly hals över huvudet, men de (hon) bör leta efter ett annat hus i en annan bygd så de slipper den intoleranta släkten
  • sextio­talist
    Äldre 27 Mar 12:35
    #5

    Det bästa är nog om de gör en tyst och diskret sorti, ingen dramatik (det verkar de andra vara så bra på) och när de flyttat "satkärringen med make har flyttat, den nys adressen får ni inte"

  • Anonym (Dotte­r) Trådstartaren
    Äldre 27 Mar 13:12
    #6
    sextiotalist skrev 2015-03-27 12:33:32 följande:
    Jag tror det har med saken att göra, det finns personer som inte klarar av välutbildade kvinnor och som har erfarenhet (tänker på en annan tråd här nu, kan tänka mig att den skällande mannen kan liera sig i gruppen kränkta vita män) av annat än den närliggande socken.
    Har hon dessutom oförskämdheten att lägga beslag på släktens hustomte och allt-i-allo, så har de säkert retat sig på det också.

    Nej, din mamma behöver inte fly hals över huvudet, men de (hon) bör leta efter ett annat hus i en annan bygd så de slipper den intoleranta släkten
    Min mamma vill nog helst flytta just nu. Anders verkar tycka att lösningen är att bara ignorera problemet, vilket gör att mamma inte är särskilt pigg på att stanna med honom heller. Problemet är ju att det är väldigt svårt att hitta bostäder, och att hyra i andra hand blir ännu svårare när man har husdjur Rynkar på näsan jag låter självklar henne bo hos mig om det behövs men jag har bara en soffa att erbjuda, och dessutom två katter och en egen hund plus sambo.
  • Anonym (Flat kille!­)
    Äldre 29 Mar 00:07
    #7

    Din mamma verkar leva med en man som inte klippt navelsträngen iaf. Som inte fixar stå upp för henne. Måste väl hon ha sett tecken på tidigare iofs.

  • Anonym (-.-)
    Äldre 29 Mar 00:27
    #8

    Vad är det för karl hon är tillsammans med egentligen? Vad har Anders för relation med sin familj, och pratar dom mycket med varandra? 

  • Anonym (Dotte­r) Trådstartaren
    Äldre 29 Mar 11:44
    #9
    Anonym (-.-) skrev 2015-03-29 00:27:57 följande:

    Vad är det för karl hon är tillsammans med egentligen? Vad har Anders för relation med sin familj, och pratar dom mycket med varandra? 


    Eftersom han bodde hos sina föräldrar tills han var typ 40 och gifte sig med min mamma så har de ganska nära kontakt. Syskonen hade han mer kontakt med förut, men när han gifte sig är det ju klart att han inte springer dit och fikar varje dag längre. De bor alla inom en radie av några hundra meter.

    Jag var där igår och mamma berättade att Anders faktiskt hade ringt till svågern som skrek allt, men han hade inte svarat. Han hade provat några gånger men inte fått nåt svar. Jag tycker ju att han kan gå dit istället, men mamma verkade gladare över att han åtminstone försöker.
  • Äldre 29 Mar 12:05
    #10
    lyft skrev 2015-03-27 12:24:20 följande:

    Säg till henne att köpa ett par nötter och lite stake till sin gubbe för han verkar saknar några överhuvudtaget. Vem fan sitter och bara glor på när någon vrålar och skriker på sin fru.


    Ts det är dags för din mamma att sparka ut skitstöveln. Så behandlar man inte sin livskamrat.
  • Äldre 29 Mar 12:07
    #11
    lyft skrev 2015-03-27 12:24:20 följande:

    Säg till henne att köpa ett par nötter och lite stake till sin gubbe för han verkar saknar några överhuvudtaget. Vem fan sitter och bara glor på när någon vrålar och skriker på sin fru.


    Jag tycker hon ska skaffa sig stake nog att sparka ut skiten.
  • Anonym (Flat kille!­)
    Äldre 29 Mar 12:29
    #12

    Han verkar inte ha nåt jobb o bodde hemma fram till han var 40, då han träffade henne o flyttade hemifrån drekt till henne. O det väcke inga varningssignaler hos henne? O allt det andra som berättats. Gissar på att hon försörjer honom också.

  • Anonym (Dotte­r) Trådstartaren
    Äldre 29 Mar 12:51
    #13
    Anonym (Flat kille!) skrev 2015-03-29 12:29:34 följande:

    Han verkar inte ha nåt jobb o bodde hemma fram till han var 40, då han träffade henne o flyttade hemifrån drekt till henne. O det väcke inga varningssignaler hos henne? O allt det andra som berättats. Gissar på att hon försörjer honom också.


    Jo han har visst jobb, han har 2-3 olika. Han jobbar i princip mellan 03-21 varje dag. Mamma jobbar deltid men får ändå inte mer än vad han gör tror jag, de betalar lika mycket.

    Min mamma är ingen blyg viol direkt, och hon säger ofta ifrån när hennes man är jobbig eller beter sig konstigt, men den här situationen chockade henne rejält. Något sånt här har aldrig hänt förut, och hon blev bara så paff att hon inte kunde med att säga nåt där och då. Hon sa det när hon ringde till mig, att hon liksom var i chock i ett par dar innan hon blev superledsen.
  • Anonym (Flat kille!­)
    Äldre 29 Mar 13:02
    #14

    Ok bra att han har jobb iaf. Men varför bodde han hemma fram till 40 o aldrig haft nåt förhållande innan henne, klart det låter konstigt? Släktingarna har ju varit otrevliga innan också, så det är ju inte direkt nåt nytt.

  • Anonym (Ignor­era)
    Äldre 29 Mar 13:07
    #15

    Säg till din mamma att ignorera den släkten. Man behöver inte umgås med sin respektives släkt. Det går alldeles utmärkt att klara sig utan det. Inte ska hon behöva flytta för att de beter sig som idioter. Nej nu ska hon prioritera på att ta hand om sig själv. Är det bra med hennes man klarar de det här tillsammans.

  • Anonym (Dotte­r) Trådstartaren
    Äldre 29 Mar 13:44
    #16
    Anonym (Flat kille!) skrev 2015-03-29 13:02:08 följande:

    Ok bra att han har jobb iaf. Men varför bodde han hemma fram till 40 o aldrig haft nåt förhållande innan henne, klart det låter konstigt? Släktingarna har ju varit otrevliga innan också, så det är ju inte direkt nåt nytt.


    Vet inte riktigt, han var bara inte nån sån som träffade kvinnor, dessutom är han ett mähä som gör allt hans familj kräver så han jobbade ännu mer innan (gratis för dem) och hade inte tid för nåt annat.
    Anonym (Ignorera) skrev 2015-03-29 13:07:07 följande:

    Säg till din mamma att ignorera den släkten. Man behöver inte umgås med sin respektives släkt. Det går alldeles utmärkt att klara sig utan det. Inte ska hon behöva flytta för att de beter sig som idioter. Nej nu ska hon prioritera på att ta hand om sig själv. Är det bra med hennes man klarar de det här tillsammans.


    Jag har sagt det till henne och det är väl så hon kommer göra, men det blir ju ändå jobbigt då de lär träffas i affären, hos mammas svärföräldrar osv.

  • Anonym (ingen stake)
    Äldre 29 Mar 14:09
    #17

    Det har verkar ju helkonstigt.....varfor tycker de inte om din mamma? Har de nagonsin gett en forklaring till sitt beteende? Har det hant nagot innan, har de haft nagon konflikt eller sa? Din mamma har alltid varit trevlig mot de osv?
    Tycker att detta verkar vara valdigt markligt! Fran forsta borjan har alltsa hela hans familj varit otrevliga mot din mamma och ingen har riktigt ifragasatt detta?
    Om det nu ar sa, sa ar det val dags att bryta med hela hans familj. och det basta for din mamma skulle kanske vara att bryta med sin man ocksa, han verkar ju helt sakna ryggrad!
    Hur lange har denna mobbningen pagatt forresten?

  • Anonym (Dotte­r) Trådstartaren
    Äldre 29 Mar 14:30
    #18
    Anonym (ingen stake) skrev 2015-03-29 14:09:21 följande:

    Det har verkar ju helkonstigt.....varfor tycker de inte om din mamma? Har de nagonsin gett en forklaring till sitt beteende? Har det hant nagot innan, har de haft nagon konflikt eller sa? Din mamma har alltid varit trevlig mot de osv?
    Tycker att detta verkar vara valdigt markligt! Fran forsta borjan har alltsa hela hans familj varit otrevliga mot din mamma och ingen har riktigt ifragasatt detta?
    Om det nu ar sa, sa ar det val dags att bryta med hela hans familj. och det basta for din mamma skulle kanske vara att bryta med sin man ocksa, han verkar ju helt sakna ryggrad!
    Hur lange har denna mobbningen pagatt forresten?


    Hela den familjen, min styvfar inkluderad, skämtar gärna elakt med varann, något som "min" familj inte är vana vid men har fått stå ut med ändå. Det kan vara kommentarer som "åh fy vad det luktar!" när nån har bakat eller "såna där har jag alltid hatat" när man visar nåt man köpt tex. Så har det varit ända sen vi kom in i släkten för 10 år sen. Plus att de alltid är stroppiga och kyliga. Hela skiten eskalerade för några år sen på en släktträff då min mamma sa till svågerns son att det var dumt gjort att han körde i 140 på en 50-väg, tydligen satte det igång nån häxjakt på kärringen som var så fräck att hon vågade kritisera nåns unge.
  • Anonym (Flat kille!­)
    Äldre 29 Mar 22:34
    #19

    Fast iofs, jag förstår släkten på ett sätt. Dom ser väl det som att nu har din mamma tagit deras gratishjälp ifrån dom o det betyder ju en nackdel för dom. Kan också inte låta bli att undra hur det gick till när dom träffades, om han inte var en sån som träffade kvinnor.

    Personligen skulle jag bli ganska fundersam om jag träffade en 40-årig oskuld som bodde med mamma o pappa.

Svar på tråden Helt störd situation! Hur ska jag kunna hjälpa min mamma?