• Anonym (Spara eller Slösa?)

    Matkostader

    Vi tycker att vi gör av med för mycket pengar på mat (och annat man köper i mataffären). Vi ligger visserligen under konsumentsverkets ?riktlinjer? men vi vill ändå skära ner lite till.


     


    Så nu undrar jag hur lite man kan klara sig på utan att leva på bara havregrynsgröt och linser, inget fel på varken gröt eller linser men ni förstår kanske hur jag menar.


     


    Hoppas att alla ekonomiska och sparsamma personer vill dela med sig idéer och tankar om livet i allmänhet och maten i synnerhet.


     


     

  • Svar på tråden Matkostader
  • Anonym (maten)

    Hur mycket lägger ni på mat då? Hurmånga är ni i hushållet?

  • Anonym (essenbitte)
    Anonym (maten) skrev 2015-03-27 13:44:02 följande:

    Hur mycket lägger ni på mat då? Hurmånga är ni i hushållet?


    Ekar det här eller?
  • Anonym (Spara eller Slösa?)

     


    Vi är fyra stycken, jag, min man och två pojkar i övre respektive nedre tonåren. Vår månadskostnad för mat mm. ligger på ungefär 7000 kr. Den äldsta pojken tränar mycket och äter mycket proteiner.


     

  • Kjell2

    Baka eget bröd
    Köpa kokkött
    Undvik halvfabrikat
    Undvik skräpmat
    Köp hel kyckling
    Mycket rotfrukter

  • Jw83
    Anonym (Spara eller Slösa?) skrev 2015-03-27 13:58:07 följande:

     

    Vi är fyra stycken, jag, min man och två pojkar i övre respektive nedre tonåren. Vår månadskostnad för mat mm. ligger på ungefär 7000 kr. Den äldsta pojken tränar mycket och äter mycket proteiner.

     


    Det var väl inte så farligt? Ganska lagom tycker jag. Vi är två vuxna och en ammande bebis. Vi har egna kycklingar, ägg, grönsaker och frukt och jagar och äter mest vilt. Vi lägger 6000kr/månaden i matvaruaffären (mat+städ och förbrukningsartiklar)
  • gbgumman

    Mitt hetaste tips är

    1 soppor

    2 laga mat med få ingredienser. Ofta är det massa små saker som kostar och som man kanske bara använder en gång.

    3 vegetariskt några gånger i veckan. Men tumma inte på att det kött ni äter är bra och gärna eko.

    Vi åt så ett tag och hamna på 4500kr för fyra pers.

  • Anonym (Spara eller Slösa?)
    gbgumman skrev 2015-03-27 15:01:21 följande:

    Mitt hetaste tips är

    1 soppor

    2 laga mat med få ingredienser. Ofta är det massa små saker som kostar och som man kanske bara använder en gång.

    3 vegetariskt några gånger i veckan. Men tumma inte på att det kött ni äter är bra och gärna eko.

    Vi åt så ett tag och hamna på 4500kr för fyra pers.


    Hur gamla var barnen?
  • gbgumman
    Anonym (Spara eller Slösa?) skrev 2015-03-27 15:51:59 följande:
    Hur gamla var barnen?
    De var 9 och 6 men de åt mer kött än vi vuxna.
  • Anonym (spara)

    Jag lägger runt 20-60 kronor på mat varje dag. För det första äter jag främst vegetariskt, så proteinkällorna är just (främst) baljväxter vilka är väldigt billiga att köpa torkade. De går att variera mycket, man kan göra biffar, bullar, grytor, soppor, sallader, röror... 

    Jag brukar göra två stora omgångar mat som jag sedan äter till lunch och middag i flera dagar, tills de tar slut. Jag slänger aldrig mat, utan försöker vara så kreativ jag kan med det som finns i kylen. 

    Jag köper mycket frysta grönsaker, har alltid åtminstone spenat, blomkål, gröna ärtor, broccoli och grönkål i frysen. Jag handlar också mycket rotfrukter.

    Den största hemligheten i mitt tycke är planering. Jag planerar ofta maten en hel månad i förväg. Då brukar jag skriva ner ett antal rätter och beräknat antal portioner, t.ex:

    - pasta och sojafärssås (4 portioner)
    - pumpasoppa med linser (6 portioner)
    - thaimat med tofu (4 portioner)
    ... och så vidare, tills jag har fått ihop två portioner om dagen hela månaden. Det är otroligt hur mycket pengar man sparar genom att planera. Man undviker dyra impulsköp och man kan sätta ihop matsedeln så att man aldrig behöver slänga mat. Du kan hålla ögonen öppna efter bra extrapriser på varor som du vet att du kommer att behöva under den kommande månaden. 

    Jag bakar eget bröd och gör eget pålägg (oftast versioner av hummus) samt äter en del gröt till frukost och mellanmål. 

     

Svar på tråden Matkostader