• Äldre 27 Mar 15:05
    1459 visningar
    8 svar
    8
    1459

    Kläder - förskola??

    Hej!

    Det dröjer fortfarande ett halvår tills mitt barn kommer att börja på dagis...eller förskola som jag nu lärt mig att det heterGlad!
    Jag vill gärna ha lite koll i förväg och kunna planera i god tid...så jag undrar om någon skulle kunna berätta vad barnet behöver i klädväg osv när det väl är dags?

    Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Kläder - förskola??
  • Pescet­arian
    Äldre 27 Mar 15:11
    #1

    Mjuka kläder som är tåliga, enkla att röra sig i, samt lätta för barn och personal att ta på och av.

    Extrakläder: En tjocktröja, ett underställ, tre par kortärmade t-shirts, tre par långärmade t-shirts, 3 par underkläder, tre par strumpor, ett par extra byxor, extra vantar, mössa, halsduk.

    Regnställ, gummistövlar.

  • Äldre 27 Mar 16:16
    #2

    Samma som barnet behöver hemma..... inget märkvärdigt....

  • Pescet­arian
    Äldre 27 Mar 16:37
    #3
    +1
    Tines skrev 2015-03-27 16:16:41 följande:

    Samma som barnet behöver hemma..... inget märkvärdigt....


    Alla förskolor jag satt min fot på, har "komihåglappar" för vad som bör finnas i klädväg på förskolan.
  • Äldre 27 Mar 16:54
    #4
    +1

    Tja, om jag fick bestämma vad mina barn på jobbet skulle ha på förskolan så skulle jag vilja ha följande på hösten:

    Regnkläder - galon eller bra funktionsjacka och byxor. Gärna galon som komplement om vi är ute både för och eftermiddag är det inte helt säkert att en uppsättning hunnit torka. Plus att galonkläderna alltid hänger på förskolan så dom finns alltid där precis som stövlarna.

    Tunnare jacka

    Tjocktröja - räcker med en. Helst utan luva då det finns risk att barnet fastnar ute och stryps.

    Långärmade t-shirts - 4 är lagom om dom är runt 1-1.5 år. Två, tre stycken räcker gott för våra stora (2-3 åringar).

    Byxor - lika många som t-shirts. Om inte barnet pottränas och är utan blöja - då kan det behövas måååånga fler! Gärna mjukisbyxor som är sköna att ha.

    Kortärmad t-shirts är inget måste egentligen någon årstid. Men där får det vara upp till föräldern att bestämma om det ska användas på sommaren.

    Jeans - lite senare i september typ, fodrade byxor att ha ute innan det är dags för överdragsbyxor. Hos oss byter vi byxor och har olika inne och ute. Kom gärna i jeans på morgonen och så finns det mjukisbyxor att ta på inne sen. Detta för att vi ska slippa få in så mycket sand på avdelningen och för att barnen inte ska behöva sova på sandiga madrasser.

    Överdragsbyxor.

    Gympaskor, gärna som barnet själv kan ta på

    Sandaler med tå för att slippa såriga tår ute.

    Gummistövlar.

    Trosor/kalsonger om det används - 2 st om barnet inte fortfarande tränas. Då kan det gå åt tio på en dag

    Strumpor - 3 par

    Solhatt - gärna med band under hakan så att den sitter på plats och inte kanar hit och dit.

    Shorts om du tycker att det är okej att barnet är ute många timmar i solen utan kläder på benen (vi smörjer in med solskydd men vissa vill ändå inte).

    Lite senare på säsongen.

    Tunnare mössa - gärna med band under hakan så att den sitter ordentligt på plats

    Tunna tumvantar - inga fingervantar om inte barnet själv klarar av att ta på. Du som förälder ska leta reda på tio fingrar. Vi ska leta reda på 140 stycken om vi har fingervantar på alla 2 par

    Fleecetröja och byxor att ha under överdragskläderna

    Höstskor - skor som tål lite kyla, som tål lite vatten och som går lite högre upp än vanliga joggingskor.

    Fodrade gummistövlar - dom kan användas i stort sett hela vintern iaf här i Göteborg

    Galonvantar - helst fodrade. Väldigt bra når det är blött ute.

    Tjocka sockar.

    Vintern

    Tjockare mössa, gärna med band under hakan.

    Tjockare tumvantar - med dragkedja så att det är lättare att få tummen på plats, gärna 2 par om ett par blir blöta.

    Overall är att föredra framför jacka och byxor men båda delarna funkar. Tänk också på att en overall ska barnet med lätthet kunna böja sig i, fem cm i grenen att ta tag i brukar vara lagom.

    Halskrage - ingen halsduk. Den sitter inte på ordentligt utan hänger och slänger snart omkring om man som vuxen inte rättar till den ofta. Halskragen sitter däremot på plats tills man kommer in halsduk innebär också en stryprisk.

    Nappar, snuttefilt. Gosedjur. Det som kan behövas både när barnet ska sova och om barnet är ledset en tid efter inskolningen. Helst som stannar på förskolan så slipper ni glömma att ta med eller hem.

    Har säkerligen glömt en del men det här är vad jag på rak arm kommer på

  • liji77
    Äldre 27 Mar 18:57
    #5

    Vilken bra lista IsDimma!

  • Äldre 27 Mar 19:12
    #6
    liji77 skrev 2015-03-27 18:57:57 följande:

    Vilken bra lista IsDimma!


    Tänk om alla barn faktiskt kunde ha det som standard hos oss. Då skulle våran garderob med extrakläder knappt behöva användas fast jag är väldigt glad över den garderoben för alla barn har (av olika anledningar) inte rätt kläder med sig och det är synd om det ska behöva gå ut över helt oskyldiga barn.
  • nozpa
    Äldre 27 Mar 19:20
    #7

    Ja en väldigt bra lista isDimma. Nu har min gått ett tag, och jag tror att vi har bra utrustning. Men mössa med knytning vågar jag inte skicka. Har samma rädsla som med luvtröjor och halsdukar där.

  • Äldre 29 Mar 10:59
    #8

    Tack snälla för alla svar!Glad

Svar på tråden Kläder - förskola??