• Anonym (Suck)

    Tycker att sambo dricker för mycket under graviditet

    Jag är gravid i vecka 20. Min sambo och jag har haft ett par fina år tillsammans. Jag är 28 och han 36 och vi har njutit av livets goda till fullo (ja, möjligen i lite för stor utsträckning). Minst en gång per vecka, ofta två, så har vi gått ut och ätit och tagit några öl eller sett en spelning och vin-/ölkvällarna hemma har inte heller varit få. Jag skulle nog påstå att vi druckit 2-5 ggr per vecka, i mängder som varierat mellan en mysöl och fest. Vi har tidigare varit överens om att vi ska sluta helt med den livsstilen då vi ska skaffa barn i framtiden, både uteätandet generellt men främst alkoholen.

    Så blev jag gravid. Inte med vilje, men båda blev glada och tyckte något chockade att "Okej, vi kör!". Jag slutade självklart dricka direkt (tack och lov upptäckte jag graviditeten redan vid första beräknade mens). Det gjorde inte min sambo.

    Han har fortsatt, om än i mindre utsträckning. Sedan jag blev gravid har han druckit 1-4 gånger per vecka. Generellt två. Jag har försökt förklara hur jag känner lugnt, tjatat, gnällt, skällt. Skiter ju han lite i. Jag har svårt att sätta ord på varför det känns viktigt.

    För det första känner jag mig otrygg. Jag var på det klara med att det här var en livsstil som bara gällde medan vi var obundna. Det kan inte fortsätta på samma sätt med ett barn och jag skulle känna mig tryggare om jag såg att han kan sluta NU. Sedan skulle det kännas som ett stöd för mig. Jag saknar att sitta med ett glas vin och prata, att gå ut och ta några öl med vänner. Det känns jobbigt att även få se på här hemma. Jag har en rejäl craving på rödvin just nu, jag kan känna lukten på fem meter och hela kroppen skriker efter det (ja, craving och inte alkoholism. Det är inte alkoholen jag är ute efter, det är vinsmaken). Och för det tredje att det är han som har körkort och bil. Händer något akut så vill jag att han kan köra.

    Jag har inte sett det som en stor grej att lägga ner alkoholen men det känns som att mitt liv begränsas avsevärt just nu medan han inte kan bjuda till med ens den här delen (jag har slutat dricka, slutat gå ut, kan inte röra mig ordentligt pga foglossning).

    Är jag fånig och överreagerar? Jag anser att självklart får han dricka men det vore tryggare om han i så fall valde ut några få tillfällen då det händer något särskilt och inte bara tomdricker hemma.

    Är det någon som har några argument? Mina är slut. Då jag förklarar det jag skrivit här så får jg bara veta att han inte behöver sluta och att han gör det då det börjar spela någon roll (=nära förlossningen enligt honom, men det lär väl ändras...).

  • Svar på tråden Tycker att sambo dricker för mycket under graviditet
  • Tow2Mater

    Ser ingen anledning att han ska sluta, och du behöver ju bara sluta under 9 månader. Du överreagerar enormt ja.

    Och sluta äta ute for att man får barn?? Va?? Har ni nån romantiserad bild av hur allt ska bli hemlagat, ekologiskt, "nyttigt" och billigt i samband med barnet? ha ha. Ar det nån gång man behover äta ute ibland och ta ett glas vin till, är det när man har barn!

  • Ellaria

    Om det är vinsmaken du är ute efter finns ju alkoholfritt vin. Vet dock inte om det smakar likadant, jag dricker inte rödvin själv.


    You know nothing, Jon Snow
  • Tow2Mater
    Ellaria skrev 2015-03-27 17:32:36 följande:

    Om det är vinsmaken du är ute efter finns ju alkoholfritt vin. Vet dock inte om det smakar likadant, jag dricker inte rödvin själv.


    Finns ett par sorter som duger, men det smakar ju inte riktigt likadant. Men i TS fall borde det nog duga, precis som tre år gammal choklad smakar underbart om det är det enda man har hemma vid godissug.
  • Anonym (B)
    Ellaria skrev 2015-03-27 17:32:36 följande:

    Om det är vinsmaken du är ute efter finns ju alkoholfritt vin. Vet dock inte om det smakar likadant, jag dricker inte rödvin själv.


    Haha. Typiskt råd från någon som inte dricker vin.

    ;)
  • nymedlem
    Tow2Mater skrev 2015-03-27 17:30:53 följande:

    Ser ingen anledning att han ska sluta, och du behöver ju bara sluta under 9 månader. Du överreagerar enormt ja.

    Och sluta äta ute for att man får barn?? Va?? Har ni nån romantiserad bild av hur allt ska bli hemlagat, ekologiskt, "nyttigt" och billigt i samband med barnet? ha ha. Ar det nån gång man behover äta ute ibland och ta ett glas vin till, är det när man har barn!


    Håller med här till 100%.

    Sämsta argumentet är att han har körkort och bil. Jaha, då kan han aldrig dricka alkohol för det kan hända saker även om man inte är gravid. Finns det varken ambulans eller taxi där ni bor?

    Köp hem alkoholfritt vin och gå med ut men drick alk.fritt!
  • Anonym (Suck)

    Tack för era svar! Jag förstår absolut vad ni menar, trots graviditetshormoner och djävulskap så har jag lite hjärna kvar. Alkoholfritt vin har jag testat och det har varit okej och stillat det värsta begäret, men jag har inte hittat någon riktigt bra sort tror jag. Någon som har tips på bra alkoholfria viner som ett rent sidospår?

    Men att dricka fyra gånger i veckan då det vill sig? Det är det som oroar mig mest. Några öl en fredag eller lördagkväll dör jag inte av att bevittna men jag blir irriterad över att han inte ens kan låta bli under veckorna som "vanligt folk". Jag kunde sluta helt över en natt men han kan inte ens låta bli en enda kväll då jag ber honom. Det oroar mig inför livet med en bebis. Planerna innan var ju att båda skulle sluta redan under försökstiden, nu blev det aldrig någon sådan men jag är orolig för att det här kommer utvecklas till att jag får ta allt ansvar för barnet och bara gå hemma själv några månader medan han går ut varannan kväll.

    Ärligt tack för era åsikter, det betyder mycket att få lite annat perspektiv

  • Anonym (A)

    Om han dricker upp till 4 ggr ute/veckan så kan jag förstå att TS känner sig övergiven hemma. Dessutom tror jag många inte anser sig ha råd att äta ute 5ggr i veckan när de får familj. Att dessutom inte dricka när man har barn är bara sunt förnuft, jag kommer inte vara berusad framför mina barn. Det är ett bug NO NO för mig att vara berusad framför vilket barn som helst.

    Men TS, kan ni inte göra dealen att när barnet är fött så kan du dricka och festa och han stannar hemma och tar hand om barnet?

  • Frontline
    Tow2Mater skrev 2015-03-27 17:30:53 följande:
    Ser ingen anledning att han ska sluta, och du behöver ju bara sluta under 9 månader. Du överreagerar enormt ja.

    Och sluta äta ute for att man får barn?? Va?? Har ni nån romantiserad bild av hur allt ska bli hemlagat, ekologiskt, "nyttigt" och billigt i samband med barnet? ha ha. Ar det nån gång man behover äta ute ibland och ta ett glas vin till, är det när man har barn!
    nymedlem skrev 2015-03-27 18:04:12 följande:
    Håller med här till 100%.
    Sämsta argumentet är att han har körkort och bil. Jaha, då kan han aldrig dricka alkohol för det kan hända saker även om man inte är gravid. Finns det varken ambulans eller taxi där ni bor?

    Köp hem alkoholfritt vin och gå med ut men drick alk.fritt!

    Håller med er båda 2

    Det här med att bara 1 i familjen har körkort är ju så uttjatat så man blir less på det.
    Här är det bara jag som har det så jag skulle med andra ord aldrig få dricka nåt, nu har det peppar peppar aldrig hänt nåt med våra 3 barn som är så pass akut att vi måste pronto åka in trots att jag i stort sett tar mig några öl varje helg.

    När min fru var gravid med barnen så sa jag att dom sista 4 veckorna innan beräknad förlossning så tog jag inte en droppe alkohol och det var ok för henne och trots att dom var för tidigt födda alla 3 så gick det bra...
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Anonym (hmm)

    Jag får vara lite kärringen mot strömmen här, jag tycker i och för sig som de andra att hans liv inte nödvändigtvis behöver begränsas av din graviditet, och att det inte finns något självändamål i att vara nykter, men om han har druckit 1-4 ggr i veckan skulle i alla fall jag vara orolig om jag var du, för att han kanske inte kan sluta... Han skulle i alla fall kunna bevisa att han inte är beroende av att dricka genom att hålla sig nykter i några veckor. Fyra veckor är väl inte för mycket begärt?

Svar på tråden Tycker att sambo dricker för mycket under graviditet