• Anonym (Kaffedraken)

    Nyfödd - när kan man ta emot besök?

    Hej,
    Jag har en låt oss kalla det för liten "dispyt" med en väninnan/nybliven första barns mamma som pga. hälsorisker ej utsätter barnet för socialt folk förrän efter olika stadier enligt nedan:

    Upp till 3 veckor gammal, barnet får ej träffa någon annan än föräldrarna och inte heller lämna hemmet.
    4 veckor gammalt, barnet får börja träffa andra, dock endast en person per vecka (dvs. barnets mormor får komma ena veckan medans morfar får vänta till nästkommande vecka då två personer ej får komma på besök samtidigt).

    Dessa är alltså tydligen barnmorskans rekommendationer.
    Är orolig för att barnet kanske är sjuk och därav dessa regler :(
    Kort och gott - kan detta verkligen stämma?

  • Svar på tråden Nyfödd - när kan man ta emot besök?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Det är väl klokt att tänka på att inte bjuda hem för många för tidigt, både för sin egen och bebisens skull. Men detta var lite löjligt hårt. Är personerna friska och tvättar händerna när dom kommer så räcker det långt!

  • Anonym (Kaffedraken)

    Ja nu börjar ju det värsta lägga sig. Så visst, lite överdrivet kanske. Men alla är olika, tänker och tycker olika.
    Våra 2 första skyddade vi knappt alls. Alltså "alla" fick hälsa på, vi var "överallt". Dom blev aldrig sjuka.
    3:an höll vi ifrån allt, var väldigt restriktiva med besök osv  och han fick ändå rs-virus.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Det låter fånigt att mormor och morfar inte ska kunna hälsa på samtidigt, men det är deras barn och de får väl göra som de vill. De flesta mammor har någon överdriven nojja när det gäller sina barns hälsa, det är inte så mycket man kan göra åt det som utomstående.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Vi tog mot besök från den dagen vi kom hem från bb, efter tre dagar ungefär. Fyran fick hänga med på födelsedagskalas när han var tre dagar.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Det där kändes väl något överdrivet. Så länge de som kommer inte är förkylda samt tvättar händerna räcker väl det.

    Med äldsta hade vi besök utanför BB. Sedan kom våra närmsta familjer på besök någon dag efter vi kommit hem.

    Yngsta fick träffa min pappa med fru när han var 3 dagar. Då kom de till oss med storebror som varit där medans vi låg på BB.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Larvigt. Alla som ville fick komma båda gångerna vi fick barn. Vi har också tagit med dem överallt.

  • Anonym (Kaffedraken)
    lagamba skrev 2015-03-27 18:42:13 följande:

    Hej,
    Jag har en låt oss kalla det för liten "dispyt" med en väninnan/nybliven första barns mamma som pga. hälsorisker ej utsätter barnet för socialt folk förrän efter olika stadier enligt nedan:

    Upp till 3 veckor gammal, barnet får ej träffa någon annan än föräldrarna och inte heller lämna hemmet.
    4 veckor gammalt, barnet får börja träffa andra, dock endast en person per vecka (dvs. barnets mormor får komma ena veckan medans morfar får vänta till nästkommande vecka då två personer ej får komma på besök samtidigt).

    Dessa är alltså tydligen barnmorskans rekommendationer.
    Är orolig för att barnet kanske är sjuk och därav dessa regler :(
    Kort och gott - kan detta verkligen stämma?


    låter klokt för mig, trots att jag inte skulle göra det själv så.

    beror nog mest på att det är rs-tider nu
  • Anonym (Kaffedraken)

    Det låter inte särskilt sannolikt att en barnmorska skulle ha rekommenderat att ett friskt barn endast får träffa en person per vecka. Varför skulle inte mormor och morfar kunna komma samtidigt till exempel? Nej, jag tror att din vän har missförstått något. 

  • Anonym (Kaffedraken)

    Mina barn är födda i juli och vi har inte varit särskilt försiktiga - men jag förstår om man får barn under vintersäsongen att man är lite mer försiktigt - men att ta emot ETT besök per vecka låter ju aningen överdrivet! 

Svar på tråden Nyfödd - när kan man ta emot besök?