• Anonym (Abc)

    ska man ändra på växelvist boende när dottern inte verkar må bra av det?

    Under ca 1 år nu har våran dotter bott växelvist, dvs varannan vecka. Under hela denna tiden har hon uttryckligen sagt att hon vill vara hos mig och inte hos sin pappa. Nu är hon 4 år, det verkar gå helt ok hos pappan, men hon uttrycker hela tiden att hon det är jobbigt att åka fram och tillbaks, att hon vill vara här etc. för min del känns det väldigt jobbigt att veta att hon känner så, jag har under hela det här året uppmuntrat henne till att vara hos pappan varannan vecka, och det har hjälpt litegrann. Men dottern räknar hela tiden dagar, "hur många dagar ska jag vara här nu? Hur många dagar är det kvar tills jag ska till pappa? Hur många dagar ska jag vara där då?" Är frågor som hon ställer varenda vecka.. Bör man ändra på det växelvisa boendet? Är det bättre för henne att ha en fast punkt? Kan tilläggas att hos mig har hon ett eget rum, men inte hos sin pappa som bor mindre och dessutom en bit från förskolan, hos mig har hon gångavstånd till förskolan. Är det här vanligt vid växelvist boende eller bör man ändra på det? Dottern är 4 år.

  • Svar på tråden ska man ändra på växelvist boende när dottern inte verkar må bra av det?
  • SupersurasunkSara

    Vad säger hon till pappan? Kanske uttrycker hon där att hon vill bo mer hos honom?

    Kanske bör tätare byten ske så hon inte måste sakna er så länge?

    Om problemet kvarstår så kan ni ju testa att hon bor hos en av er mer och är hos den andra varannan helg och kanske en natt i v? Då ser ni säkert skillnad snart, barn vet oftast bara vad de har, inte hur det blir efter en förändring. Även om ni testar att byta från vv till något annat så kan ni ju alltid byta tillbaka om det inte fungerar.

  • Annika 702

    En metod som rekommenderas vid växelvis boende är 2- 2-3...mån - ons byte ons- fr, byte mån - ons. Då blir det inte så långt emellan...

  • Miette84

    Min mans dotter (11 år) bor hos oss 50% det vill säga Torsdag-Måndag jämn vecka och Torsdag-Fredag ojämn vecka ni kanske ska testa det?

Svar på tråden ska man ändra på växelvist boende när dottern inte verkar må bra av det?