• Anonym (jminb)

    Kan jag skriva så här till grannen?

    Hej

    Jag har en granne vars ena barn är väldigt störande.

    Grannen har tre barn, barn 1 har asperger, barn 2 kanske också har det, jag minns inte det var länge sen vi pratade och barn nr 3 då som stör har ADHD

    Tidigare har vi pratat då hon oroade sig för att barn nr 3 störde och då hörde vi barnet kanske 2 ggr i månaden så det störde inte, men nu är det varannan v, varje dag och länge, flera timmar om dagen. Det kan vara att de bråkar, det skrivs håll käften osv (från barnets håll) eller så gör barnet ett visst ljud som är väldigt enerverande efter nån timme...
    Då talade hon om att hon inte trodde varannan v var bra för barnet men att hon inte ville 'ge upp' barnet till pappan och att ha barnet på heltid gick itne pga barnet med asperger som behövde lugn och ro iaf varannan v.

    Dock, grannen har gått in i väggen och vill aldrig prata, troligen vet hon att det nu är störande men hon orkar inte ta tag i det. Möts vi ute så har hon alltid bråttom och stannar inte, ringer jag på öppnas inte dörren.

    Så, jag har tagit reda på att man via kommunen kan ansöka om hjälp att ljudisolera sin lgh och det är den infon jag vill lämna vidare men eftersom hon som sagt aldrig vill prata tänkte jag skriva ett brev och lägga i brevlådan men vill veta om detta är ett ok sätt att formulera sig på.
    Jag vill ju inte vara elak även om det är extremt störande som läget är nu och jag är inte ensam om att bli störd. Fler grannar har uttryckt irritation över detta och jag vill ju inte att de ska bli vräkta.
    (När jag ringde kommunen för att fråga om detta bad de om adressen, fler hade ringt om störande ljud och hon jag pratade med ville veta om det var samma adress, jag fick dock inte veta om det var det eller inte.)

    Hej

    Vi pratade ju tidigare om ljuden från er lgh och då var det inte störande men nu har det blivit det. Det finns ett stöd man kan söka för att få sin lgh ljudisolerad och det söker du via kommunen. Prata med xxx på telefonnr 0000 eller maila på xxx@nn.se.
    Hör av dig om du vill fråga mer om detta eller ha hjälp med ansökan.

    Mvh Aaa

  • Svar på tråden Kan jag skriva så här till grannen?
  • Kereza

    Jag tycker du låter sympatisk :)

    Jag skulle nog ha skrivit:

    Hej

    Vi pratade ju tidigare om ljuden från er lgh och då var det inte störande men nu har det tyvärr blivit det. Det finns ett stöd man kan söka för att få sin lgh ljudisolerad , som du kan söka via kommunen. Prata med xxx på telefonnr 0000 eller maila på [email protected] så kan de hjälpa dig med det.

    Hör av dig om du vill fråga mer om detta eller om du vill ha ha hjälp med ansökan.

    Mvh Aaa

    Jag vet att skillanderna är minimala, men så skulle jag skrivit, för att verkligen förtydliga att det är för hjälp, stöd och i välvilja.

  • Anonym (jminb)

    Tack båda två Vill ju som sagt verkligen inte lägga sten på börda, jag vet ju redan att hon mår riktigt riktigt dåligt pga detta.

    Jag håller med om att ändringen, hur lite den än må vara, verkligen understryker att det handlar om att stötta/hjälpa och inte något annat.

  • Anonym (xxxx)

    Jag tycker du ska knacka på och prata med personen istället. Jag blir sjukt irriterad när folk skickar lappar. 

  • CissiJissi

    Lustigt nog skulle ju just denna granne kunna råka läsa ditt brev här inne på FL innan du skickar det på riktigt, haha :) man vet ju aldrig!

  • Anonym (jminb)
    Anonym (xxxx) skrev 2015-03-29 15:54:30 följande:

    Jag tycker du ska knacka på och prata med personen istället. Jag blir sjukt irriterad när folk skickar lappar. 


    Läs gärna min trådstart igen.
  • Anonym (jminb)
    CissiJissi skrev 2015-03-29 15:56:44 följande:

    Lustigt nog skulle ju just denna granne kunna råka läsa ditt brev här inne på FL innan du skickar det på riktigt, haha :) man vet ju aldrig!


    Helt sant Men det gör ju inget, då vet hon iaf att jag inte menar något illa, men om vi störs, så störs fler grannar och andra kanske istället ringer störningsjouren eller så.
  • Anonym (123)

    Det är bra skrivet, kör så!

    Bara som en extra grej kan jag säga att man aldrig kan bli vräkt på grund av störande barn. Det går emot lagen. Inte om det är normala ljud som hopp, skrik, spring etc. Spelar barnen musik på natten är det så klart en annan sak.

  • Anonym (jminb)
    Anonym (123) skrev 2015-03-29 20:21:19 följande:

    Det är bra skrivet, kör så!

    Bara som en extra grej kan jag säga att man aldrig kan bli vräkt på grund av störande barn. Det går emot lagen. Inte om det är normala ljud som hopp, skrik, spring etc. Spelar barnen musik på natten är det så klart en annan sak.


    Det handlar inte om normala ljud, det handlar om flera timmars gap och skrik, inte alltid ord eller så gör barnet ett ljud som jag inte riktigt kan skriva ner, oooooooooooUUUUUUUH typ och det sker också flera timmar i sträck. Det kan vara att någon, jag antar att det är barnet med ADHD, drar med något föremål mot elementet osv.

    Men det går ju att åtgärda, ja elementbiten vet jag inte, men det händer inte jätteofta, genom att ljudisolera deras lgh.
  • Anonym (123)
    Anonym (jminb) skrev 2015-03-29 23:04:17 följande:
    Det handlar inte om normala ljud, det handlar om flera timmars gap och skrik, inte alltid ord eller så gör barnet ett ljud som jag inte riktigt kan skriva ner, oooooooooooUUUUUUUH typ och det sker också flera timmar i sträck. Det kan vara att någon, jag antar att det är barnet med ADHD, drar med något föremål mot elementet osv.

    Men det går ju att åtgärda, ja elementbiten vet jag inte, men det händer inte jätteofta, genom att ljudisolera deras lgh.
    Nej, jag menade inte så. Jag menade bara att barn som lever om aldrig kan vara underlag för vräkning. Jag har själv en son som hörs mycket, så jag har kollat upp det noga. Barn som hoppar, låter, springer, leker eller väsnas kan aldrig vara skäl för avhysning!

    Det är skillnad om det är tonåringar som spelar musik om nätterna, det var så jag menade.
  • CissiJissi
    Anonym (jminb) skrev 2015-03-29 20:13:07 följande:

    Helt sant Men det gör ju inget, då vet hon iaf att jag inte menar något illa, men om vi störs, så störs fler grannar och andra kanske istället ringer störningsjouren eller så.


    Juste, det stämmer ju!:) vore ju nästan bättre så tom.!:)
  • Anonym (jminb)
    Anonym (123) skrev 2015-03-30 06:26:06 följande:
    Nej, jag menade inte så. Jag menade bara att barn som lever om aldrig kan vara underlag för vräkning. Jag har själv en son som hörs mycket, så jag har kollat upp det noga. Barn som hoppar, låter, springer, leker eller väsnas kan aldrig vara skäl för avhysning!

    Det är skillnad om det är tonåringar som spelar musik om nätterna, det var så jag menade.
    Nej, men som sagt detta handlar inte om ett barn som hoppar, leker och lever om Det handlar om en 12-åring som kan tjuta rakt ut ett par timmar i sträck så risken finns att de blir vräkta till slut om inget görs.
  • Anonym (123)
    Anonym (jminb) skrev 2015-03-30 09:13:41 följande:
    Nej, men som sagt detta handlar inte om ett barn som hoppar, leker och lever om Det handlar om en 12-åring som kan tjuta rakt ut ett par timmar i sträck så risken finns att de blir vräkta till slut om inget görs.
    Jag får en känsla av att du inte förstår vad jag försöker säga. Barn som lever räknas aldrig som störning. Punkt. Lagen tar liksom ingen hänsyn till hur högt eller ofta de skriker. Man kan i alla fall inte bli vräkt för det. Det finns inte en chans i universum att familjen kan bli vräkt för att barnen inte kan uppföra sig i ett flerfamiljshus.

    Sedan att det kan utgöra grund för isolering är en annan sak. Det kan det säkert!
  • Anonym (jminb)
    Anonym (123) skrev 2015-03-30 09:28:27 följande:
    Jag får en känsla av att du inte förstår vad jag försöker säga. Barn som lever räknas aldrig som störning. Punkt. Lagen tar liksom ingen hänsyn till hur högt eller ofta de skriker. Man kan i alla fall inte bli vräkt för det. Det finns inte en chans i universum att familjen kan bli vräkt för att barnen inte kan uppföra sig i ett flerfamiljshus.

    Sedan att det kan utgöra grund för isolering är en annan sak. Det kan det säkert!
    Jodå, men jag vet att du har fel. Jag har ett barn med funktionshinder och innan jag visste hur denne skulle bli som person kollade jag upp detta utifall mitt barn skulle bli en av de högljudda.
    Man får aldrig störa sina grannar, men barn får man ha en större toleransnivå mot, särskilt mellan 7-22 (här i vårt hus, andra har andra tider). Att ett så stor barn (utan utvecklingsstörning)  skriker rakt ut flera timmar i sträck är dock inget man måste stå ut med, om ingen åtgärd hjälper så kan de bli vräkta. I första hand kommer det dock bli ett ärende för socialens barnenhet och det är inte heller något jag vill då jag vet att mamman redan är pressad till bristningsgränsen.

    Det finns ju en relativt lätt åtgärd att ta till, mamman verkar dock inte veta om den möjligheten, därav att jag vill upplysa om det, men på ett vänligt och respektfullt sätt.
  • Anonym (CutiePie)
    Anonym (xxxx) skrev 2015-03-29 15:54:30 följande:

    Jag tycker du ska knacka på och prata med personen istället. Jag blir sjukt irriterad när folk skickar lappar. 


    Andra blir sjukt irriterade när folk svarar på saker de inte läst.
  • Anonym (123)
    Anonym (jminb) skrev 2015-03-30 09:35:29 följande:
    Jodå, men jag vet att du har fel. Jag har ett barn med funktionshinder och innan jag visste hur denne skulle bli som person kollade jag upp detta utifall mitt barn skulle bli en av de högljudda.
    Man får aldrig störa sina grannar, men barn får man ha en större toleransnivå mot, särskilt mellan 7-22 (här i vårt hus, andra har andra tider). Att ett så stor barn (utan utvecklingsstörning)  skriker rakt ut flera timmar i sträck är dock inget man måste stå ut med, om ingen åtgärd hjälper så kan de bli vräkta. I första hand kommer det dock bli ett ärende för socialens barnenhet och det är inte heller något jag vill då jag vet att mamman redan är pressad till bristningsgränsen.

    Det finns ju en relativt lätt åtgärd att ta till, mamman verkar dock inte veta om den möjligheten, därav att jag vill upplysa om det, men på ett vänligt och respektfullt sätt.
    Tro vad du vill, men enligt svensk lag får störande barn (och en 12-åring räknas naturligtvis som barn) aldrig utgöra skälig grund för avhysning.
  • Anonym (jminb)
    Anonym (123) skrev 2015-03-30 17:17:11 följande:
    Tro vad du vill, men enligt svensk lag får störande barn (och en 12-åring räknas naturligtvis som barn) aldrig utgöra skälig grund för avhysning.
    Ok, då har du och jag gått olika uppgifter.
  • Anonym (jminb)

    Phu har lämnat lappen nu iaf, i grevens tid verkar det som, för nu har barnet varit hos henne mycket. Eller om jag har fel, det kanske inte bara är just det barnet som låter, det kanske är alla som 'turas om'..  Antingen är det alla (tror dock inte det, samma röst och samma ljud, samt samma svordomar) eller så är det så att barnet med ADHD har flyttat till henne på heltid eller av någon annan anledning är där fler dagar än tidigare.

    Vi kan stundtals inte vara i vardagsrummet/köket utan att bli störda.

Svar på tråden Kan jag skriva så här till grannen?