• Novemberlycka

    Kan läkarens tryck på magen orsakat missfall?

    Åkte in till akuten igår pga smärtor på höger sida av magen. Väl där börjar läkaren TRYCKA stenhårt överallt på magen, även mitt på livmodern så hårt det gör ont, men vågade inte säga något. Sedan när jag kom hem hade jag fått en brun flytning men inget blod eller så. Nu är symptomen som bortblåsta. Har i vanliga fall symptom som trötthet hela dagarna, ömma bröst och molvärk från och till, men nu ingenting..

    Ångrar så mycket att jag åkte in :'(
    Kan detta ha "dödat" den lille??

    Är förövrigt i vecka 5+5

  • Svar på tråden Kan läkarens tryck på magen orsakat missfall?
  • Anonym (nej)

    Att läkaren trycker på magen orsakar inte missfall.

    Gjordes inget vul?

    Åkte du in pga smärta så är det väl stor risk att du hade ett pågående missfall när du åkte in.

    Sen behöver ju inte bruna flytningar eller ens blod betyda missfall.

  • Novemberlycka
    Anonym (nej) skrev 2015-03-28 12:02:26 följande:

    Att läkaren trycker på magen orsakar inte missfall.

    Gjordes inget vul?

    Åkte du in pga smärta så är det väl stor risk att du hade ett pågående missfall när du åkte in.

    Sen behöver ju inte bruna flytningar eller ens blod betyda missfall.



    Jo ett vul gjordes men det var för tidigt för att se något foster. Man såg bara en tom hinnsäck. Ska dit på måndag igen och ta prover och mäta hcg för att utesluta utomkveds.

    Har inte kommit något mer blod än så länge. Blev bara orolig när jag vaknade och kände mig helt ogravid...
  • Anonym (Detta)
    Anonym (nej) skrev 2015-03-28 12:02:26 följande:

    Att läkaren trycker på magen orsakar inte missfall.

    Gjordes inget vul?

    Åkte du in pga smärta så är det väl stor risk att du hade ett pågående missfall när du åkte in.

    Sen behöver ju inte bruna flytningar eller ens blod betyda missfall.


    Det här låter ju mest troligt. Hade du så otroligt ont så kan det ha varit ett redan pågående. Men det behöver ju inte vara så illa alls heller om du har tur.
  • jennyz

    Jag förstår hur du känner det, jag fick en stor blödning när jag var kring v 7, fick komma in på koll, de började att trycka på magen hårt från alla håll, sedan gjorde de ett VUL, jag önskar att de gjort VUL först det hade känts bättre... Men hjärtat slog fint och har idag en dotter på snart två år... Ska tilläggas att jag var säker på missfall, hade stor blödning, öm i magen och inga symtom...hoppas det går bra för er!

  • Anonym (Mela)

    Fostret ligger så skyddat att en del till och med klarar hårda smällar och en bilkrock då bältet klämmer hårt åt magen. Läkare bör veta hur man palperar utan att skada foster.

  • Tigmatropos

    Nej men snälla, livmodern är nere i bäckenet på dig länge ännu.. Embryot ligger och svävar i fostervatten, i bästa fall nån mm stort riskorn ännu. Läkaren har full koll på hur h*n undersöker, klämmer och känner. Det GÖR ont när man är gravid och någon undersöker när det växer på som bäst. Det kommer att hänga i även senare. Dom trycker hårt, dom klämmer och senare jofsar runt så hela magen gungar, det är helt normalt. Det är bara du som mamma som lider av dessa undersökningar. Bebisen är helt skyddad.

    Blödningen är troligtvis ett resultat av undersökningen ja, sköra slemhinnor, brustna blodkärl, eller om du har otur så är något tokigt med graviditeten, men då är det inte pga undersökningen.

    Det händer mycket i magen på en gravid, förutom att livmodern växer i väldig fart så flyttar sig organ/tarmar mm, ligament sträcks och det trycker lite överallt. Hormoner får äggstockarna att svullna på en del, dessa smärtar då nåt jävulskt om någon/något trycker på dem. En gynundersökning där stockarna undersöks kan få en att vilja studsa i taket, samma om de gör VUL och trycker med staven i sidled för att se på stockar/äggledare. Det är bara att ta djupa andetag, slappna av och säga till läkaren när det gör ont så får h*n lätta på tryckandet och försöka minska ditt obehag så gott det går.

  • Anonym (Sara)
    Tigmatropos skrev 2015-03-28 15:55:32 följande:

    Nej men snälla, livmodern är nere i bäckenet på dig länge ännu.. Embryot ligger och svävar i fostervatten, i bästa fall nån mm stort riskorn ännu. Läkaren har full koll på hur h*n undersöker, klämmer och känner. Det GÖR ont när man är gravid och någon undersöker när det växer på som bäst. Det kommer att hänga i även senare. Dom trycker hårt, dom klämmer och senare jofsar runt så hela magen gungar, det är helt normalt. Det är bara du som mamma som lider av dessa undersökningar. Bebisen är helt skyddad.

    Blödningen är troligtvis ett resultat av undersökningen ja, sköra slemhinnor, brustna blodkärl, eller om du har otur så är något tokigt med graviditeten, men då är det inte pga undersökningen.

    Det händer mycket i magen på en gravid, förutom att livmodern växer i väldig fart så flyttar sig organ/tarmar mm, ligament sträcks och det trycker lite överallt. Hormoner får äggstockarna att svullna på en del, dessa smärtar då nåt jävulskt om någon/något trycker på dem. En gynundersökning där stockarna undersöks kan få en att vilja studsa i taket, samma om de gör VUL och trycker med staven i sidled för att se på stockar/äggledare. Det är bara att ta djupa andetag, slappna av och säga till läkaren när det gör ont så får h*n lätta på tryckandet och försöka minska ditt obehag så gott det går.


    Embryot svävar inte ens, det är liksom en cellklumb som sitter fast inne i livmoddrväggen såhär tidigt inborrat.
  • Tigmatropos
    Anonym (Sara) skrev 2015-03-28 20:24:34 följande:
    Embryot svävar inte ens, det är liksom en cellklumb som sitter fast inne i livmoddrväggen såhär tidigt inborrat.
    Ja det har du ju förstås rätt i, inbäddat i livmoderslemhinnan. Är väl dock här det börjar kunna börja dyka upp på VUL, även om det oftast dröjer nån vecka till.
  • Novemberlycka

    Fortfarande inga symptom. Bara mensvärk (inte den vanliga trygga molvärken) som kommer och går och även bruna flytningar i samband med detta = missfall på g? :( eller hur ska man tolka detta?

  • Anonym (Sara)
    Tigmatropos skrev 2015-03-28 22:27:55 följande:

    Ja det har du ju förstås rätt i, inbäddat i livmoderslemhinnan. Är väl dock här det börjar kunna börja dyka upp på VUL, även om det oftast dröjer nån vecka till.


  • SofieBear

    Din livmoder har ju ibte ens kommit förbi ditt venusberg än, så den ligger djupt begraven och skyddad där innanför!

Svar på tråden Kan läkarens tryck på magen orsakat missfall?