• Anonym (Samsovning)

    Få 7-åring att sova i egen säng?

    Vår 7-åriga dotter har samsovit med mig och min sambo sedan dag ett. Vi ser än idag inga bekymmer eller problem med att hon sover med oss, men jag tycker hon börjar bli lite väl stor nu och det börjar bli rätt trångt i sängen.

    Jag vet inte hur vi ska få våran tjej att sova i sin egna säng i sitt egna rum, när hon nu är van att ha sovit med oss i våran säng, i vårat rum under hela sin livstid. Vi har pratat om detta flera gånger och testat oss fram att hon ska testa på, men det går inte. Hon får panik och gråter. Vi har testat på att ligga tillsammans med henne i hennes säng tills hon somnar, men det funkar inte. Hon slappnar inte av och är orolig. Lägger vi över henne i hennes säng när hon somnat, så vaknar hon efter en stund och går tillbaka till vår säng igen. Känns som vi testat på det mesta.

    Ni andra som samsovit länge med era barn, hur gick ni till väga när barnet skulle börja sova i egen säng? Alla tips och råd välkomnas!

  • Svar på tråden Få 7-åring att sova i egen säng?
  • Nyfikna72

    Ja nu blir det väldigt intressant och se vad förespråkare för samsovning säger..........när ska man sluta om barnet verkligen inte vill sluta? Ska man tvinga dem? När är de för gamla? 7år, 10 år eller 15år? Jag menar drar man ut på eländet tills de är 15 år och de fortfarande snudd på bryter ihop. Vad gör man?

  • Smarthuvud

    Är ju livsfarligt att svara i sådana här trådar, när alla kvinnor på FL är perfekta mammor, och deras uppfattning är den enda rätta.

    Min sambo hade alltid samsovit med sin dotter. När jag väl kommit in i bilden så pass att vi träffades alla tre, så blev det ju bekymmer när vi skulle sova. Att sova alla tre var inte ett alternativ, särskilt eftersom dottern rörde sig väldigt mycket när hon sover. Egentligen sov ingen av dem bra, då mamman alltid "var ivägen". Så vi pratade med dottern om känslorna och tankarna på att sova själv. Det blev en jävla massa gap och skrik när det blev kväll och hon upptäckte att hon skulle sova själv, men vi ändrade oss inte. När hon upptäckte att gap och skrik inte lönade sig, så gick det över rätt fort.

    Nu tycker säkert mammorna att vi traumatiserat dottern, men om man frågar henne själv, så tycker hon det är hur skönt som helst att ha hela sängen för sig själv.

Svar på tråden Få 7-åring att sova i egen säng?