• Anonym (lyckl­ig)
    Äldre 28 Mar 14:20
    1162 visningar
    14 svar
    14
    1162

    Hjälp med sparstrategi!

    Är så himla glad!
    Har fått ett samlingslån för att sänka mina lånekostnader,jättesnällt av banken!

    Nu skulle jag vilja ha era tips. Hur sparar jag på bästa sätt? Jag är en slarvmaja som ska skärpa sig. Jag var jätteduktig med ekonomin när jag var yngre, men sen fick jag högre lön och mer utgifter och hjälpte en släkting ekonomiskt och sen var snurran igång. Helt och hållet mitt eget fel, men nu verkar det ljusna!

    Jag har gjort ett prydligt excelark och ser fram emot att få börja bli ekonomisk.
    Jag kommer att ha ett stort samlingslån på 183.000 och en månadskostnad på 2200:-
    Jag kommer att ha ett sparutrymme på ca 5000:- i månaden, kanske upp till 6000 om jag snålar men jag tänker att det är bättre att tvångsspara 5000 och sen är allt annat bonus än att spara 6000 och komma in i vanan att nalla av sparpengarna titt som tätt.

    Hur sparar jag?
    Fonder? ISK? 
    Hur många olika sparkonton, typ ett långtisdspar, ett korttids?
    Hur ska jag amortera lånet? Nu ligger det på 8 år, det är himla långt. Vill gärna amortera bort det, men vill också bygga upp en buffert.
    Hur fördelar jag det på bästa sätt?

    Jättestort tack för alla tips ni har!!


     

  • Svar på tråden Hjälp med sparstrategi!
  • Anonym (lyckl­ig) Trådstartaren
    Äldre 29 Mar 11:21
    #1

    *puffar*
    är det ingen som har lite tips?
    hur hade ni andra gjort?

  • Anonym (Wildr­at)
    Äldre 29 Mar 11:28
    #2

    Spara löpande och sen en gång om året för du över till fonder eller amorterar på lånet, vad som passar bäst. På så vis har du långsiktigt sparande och pengar tillgängliga om det skulle behövas.

  • Äldre 29 Mar 11:31
    #3

    Vad är det för ränta på lånet och hur länge är det bundet?

  • Anonym (pica pica)
    Äldre 29 Mar 11:38
    #4

    Om du sparar 5.000 i månaden i 8 år så har du 480.000. Spara ett tag och om du vill bli av med lånet så amorterar du av lite. Jag skulle ha automatisk överföring till sparandet så märks det mindre. För 1 vecka sedan skulle jag ha föreslagit ISK, men vi får se vad de nya reglerna innebär. Mitt sparande består av både aktier och fonder, men man ska vara intresserad för att lyckas.

  • Anonym (lyckl­ig) Trådstartaren
    Äldre 29 Mar 11:39
    #5

    Det är bundet i 8 år, ränta 6,3%

    Jag vill ju gärna beta av det snabbare men känner mig osäker på om det är klokare att göra det eller att samla ihop en buffert först. Och hur stor buffert då?

  • Anonym (pica pica)
    Äldre 29 Mar 11:49
    #6
    Anonym (lycklig) skrev 2015-03-29 11:39:22 följande:
    Det är bundet i 8 år, ränta 6,3%

    Jag vill ju gärna beta av det snabbare men känner mig osäker på om det är klokare att göra det eller att samla ihop en buffert först. Och hur stor buffert då?
    Storleken på buffert beror väl på hur du t ex bor. I lägenhet finns ju tex inga reparationskostnader, så 2-3 nettolöner kanske kan vara lagom. Samtidigt får du väl vara lite flexibel när du väl skrapat ihop lite. Om du skulle lägga dina 2.200 + 5.000 varje månad skulle lånet vara betalt om lite drygt 2 år.
  • Anonym (lyckl­ig) Trådstartaren
    Äldre 29 Mar 11:59
    #7

    Tre nettolöner är 90.000. Det tar mig 1,5 år att spara ihop till det om jag sparar 5000:- i månaden (gud så lång tid suck)
    Efter det är det kanske bäst att lägga allt krut på att betala av lånet. Då kanske jag också fått högre lön och kan bli av med skräpet.

    En annan sak jag funderar på är hur jag ska kunna spara till en kontantinsats. 
    Jag skulle gärna vilja ha ett sparkonto med ränta för att kunna få en snabbare tillväxt. Kanske är det fonder och aktier som är det bästa som ni föreslår.

  • Äldre 29 Mar 12:14
    #8

    Det låter som banken inte var "snäll" helt gratis. Det är toppen för banken med så långa bindningstider. Om lånet är bundet i 8 år kan du inte amortera snabbare än avtalat. Det blir i så fall en straffavgift. Det är nya regler på gång om detta, men jag kan dem inte. Räkna med att du måste följa den fastlagda avbetalningsplanen.

    Det är ett svårt läge nu för sparande. Det finns inga säkra placeringar som ger någon vettig avkastning. Börja med att spara ihop en buffert med lätt åtkomliga pengar, typ bankkonto, trots att räntan där är usel.

  • Äldre 29 Mar 12:14
    #9

    Precis som pica säger handlar det mycket om hur man bor.
    Mina riktmärken är:
    Hyresrätt 5-10 000
    Bostadsrätt 20-30 000
    Hus 50-500 000

    I ditt fall anser jag att amortera av lånen är mycket bättre än att spara i fonder/aktier då även om börsen har ett snitt på runt 10% så skulle jag ta säkra 6,3% alla dagar i veckan.

    När väl lånet är betalt skulle jag sikta på en buffet (utöver den för boende) på 25-50 000 där jag får tillgång till pengarna inom en vecka (valfri nischbank tex marginalen/bluestep)
    Efter det öppna ISK/KF (hos Avanza då de är billigast vid små affärer) för det är smidigare än VP (trots att det är på förslag att försämra villkoren).
    Där skulle jag köpt antingen Avanza Zero eller aktier som ingår i OMX Stockholm, Helsinki, Copenhagen (obs endast i KF pga källskatt).

  • Äldre 29 Mar 12:25
    #10

    Jag skulle spara ihop till en buffert som täcker tre månaders räkningar + 15-20 000, så har du så du klarar räkningar och mat 3 månader om nåt oväntat händer.
    Efter det skulle jag amortera. Kolla med banken om de tar en avgift om du betalar mer än avtalat. Isåfall får du räkna på huruvida det är lönsamt att betala av mer än avtalat i förtid.


  • Anonym (lyckl­ig) Trådstartaren
    Äldre 29 Mar 12:32
    #11

    Mr Obvious, det var nog jag som uttryckte mig dumt. Lånet är lagt på 8 år men det är inte bundet. Jag måste inte kompensera för deras förlust om jag betalar av det innan som på typ ett bundet bolån. Det står klart och tydligt att jag har rätt att lösa lånet i förtid utan konstnad. Hoppas att det inte är något finstilt jag har missat!

    Jag bor i en hyresrätt så reparationskostnader har jag inte.

    Vad tror ni om:
    spara upp till 20.000 i sparpeng i fall något händer (5000 i 4 månader)

    Därefter:
    3000 i månaden i extra amortering och 2000 i någon fond/sparkonto med ränta upp till 50.000

    och sen:
    4000 i månaden i extra amortering tills lånet är borta och 1000 till fonden?

    Eller är det dumt att inte fokusera på en sak i taget? 
    Gör jag så här får jag inte ihop någon kontantinsats heller om jag inte byter upp mig till bättre jobb med högre lön. Det kanske får vara nästa steg i planen: att byta jobb till hösten.

  • Äldre 29 Mar 14:02
    #12

    Sparkonto är meningslöst numera, du får i princip ingen ränta på sparande. Alternativet är att köpa fonder eller aktier men då behöver du läsa på lite. Jag följer Claes Hembergs blogg, han bloggar lättfattligt om fonder och ger köptips.

    Personligen skulle jag nog försöka betala så mycket som möjligt på lånet efter att bufferten är klar, i alla fall under första året och försöka komma ner under hundra. Även om du får ihop en kontantinsats så kommer banken inte låna ut så mycket så länge skulden är såpass stor.


  • Äldre 29 Mar 14:51
    #13

    Som någon nämnde tidigare så är en buffert otroligt viktig. 
    Jag hade också försökt amortera ner hårdare efter att du har fått ihop en buffert. Just p.g.a. den höga räntan. 

    Du nämnde att du kan avvara cirka 5000 kr eventuellt lite till om du är snålare. Jag hade försökt ha perioder där du försöker satsa att spara mer. T.ex. en snålmånad.

    En annan sak är att börja blogga för att få inputs och råd längs vägen.

    Lycka till framöver!


  • Äldre 29 Mar 17:09
    #14

    Du hittar inte någon annan säker placering som ger 6.3% avkastning, så amortera så mycket du kan efter att du har fått ihop en buffert.

Svar på tråden Hjälp med sparstrategi!