• Orkarintekämpamer

    Bonusmamma som inte vet om hon vill mer

    Hösten fortsätter. Pojken kastas hit och dit mellan mamma och pappa. En natt där. 2 nätter där osv osv. Jag har börjat plugga igen och missar otaliga föreläsningar för pojken egentligen ska vara hos mamma men hon måste jobba, sambon måste jobba och vi kan inte ringa till vårt dagis med några timmars förvarning.

    Jag säger upp min lägenhet och flyttar in i samma lägenhet som sambon och pojken bor i under våren. Och mamman hon strular med tider hit och dit, och det är fortfarande jag som får ta hand om pojken eftersom hans pappa jobbar borta varannan vecka, när pojken egentligen ska vara hos sin mamma. Detta innebär att jag missar fler föreläsningar för att kunna hinna passa tider som dagis är öppet.

    Det närmar sig sommaren och det bestäms att pojken ska bo permanent hos oss eftersom vi bor i den kommun han ska gå i skola i. Och träffa sin mamma alla helger utom var tredje helg.

    Så strulet som varat knappt ett år fortsätter över sommaren, jag hade en veckas semester och hon skulle ha pojken 3 dagar den veckan så sambon och jag kunde få tid tillsammans men 3 veckor innan så ändrar hon sig. Vi får låna svärföräldrarnas husvagn och vara där med pojken den veckan.

    Så kommer hösten, jag har fått mitt drömjobb, som dessutom har förståelse för att jag har kurser jag missat och måste gå om för allt strul. Men kommer det bli bättre när pojken bor hos oss permanent?

    Sambon sa att han har sagt att han inte kan resa så mycket som han har gjort för att han har pojken jämt. Lyckligtvis så har företaget han jobbar på inte så mycket resjobb denna höst.

    Hösten rullar på med att jag jobbar heltid, pluggar in det jag har missat och försöker sköta ett hem. Sambon jobbar dagtid och sedan på sitt kvällsjobb vilket gör att jag har pojken. Så här rullar livet på i ett helt år, pojken är mestadels hos oss, mamman har honom väldigt olika och det är familjerätten osv osv. Sambons dagtidsjobb får massa arbeten som kräver resor, så jag tar hand om pojken, gör allt som det innebär att egentligen vara ensamstående förälder.

    Hösten löper på som vanligt. Mellan v 33 och v 50 är sambon hemma 3 veckor, resten reser han och pojkens mamma säger bara att hon inte kan ta pojken för hon har ett jobb att sköta. Detta innebär ju då vidare att jag har pojken.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-03-28 15:02
    Efter en diskussion hemma med sambon kommer det fram att han inte hade berättat på sitt jobb att pojken bodde permanent hos oss, utan han hade bara tagit för givet att jag skulle ta det ansvaret jag har tagit. Slutar med att jag tvingar sambon att byta jobb.

    Nu står jag här, och vet inte vad jag vill.

    Saker att ta i beaktning:
    Min sambo är väldigt krävande, allt ska vara perfekt i hemmet, alla kläder ska strykas, det ska skina och var rent, men han hjälper inte till.
    Pojkens mamma och jag kom i ett gräl, sambon tar hennes parti och skäller ut mig .- INANN han ens hade frågat mig om vad saken gällde.
    Varje ledig stund han har är han hos sina föräldrar på deras gård, för han har alltid gjort så blir svaret när jag ifrågasätter.
    Vid ett tillfälle frågade jag hans mormor i förbi-farten något om att hon alltid lagar maten när det är kalas- hon tar detta som att jag inte gillar henne, sambon kommer hem totalt rasande och skäller ut mig, i stället för att fråga mig hövligt vad det handlar om.
    När jag slutar min utbildning och ska ha fest hemma är det viktigt att svärföräldrarnas gräsmatta klipps just den dagen, vilket innebär att jag inte får någon hjälp hemma men sambon ska ändå bestämma hur det ska göras och vad som ska göras.
    De gånger som jag inte har kunnat ta hand om pojken har han ringt och skällt ut mig för att jag aldrig ställer upp och hjälper honom.
    Min svärmor var barnvakt en dag i höstas och när jag kommer hem på kvällen säger hon till mig- Det kommer bli synd om pojken om ni skaffar bar. Och ? Du förstör pojkens liv för du är ute på så mycket aktiviteter.
    Väldigt ofta så skäller min sambo på mig för att maten inte är klar, kläderna är inte tvättade, jag svarar inte i telefon precis när han vill.

    Vi har gått 6 månader hos familjerådgivare och min sambo säger så bra saker när vi är där, men kan inte genomföra dom när vi här hemma ? familjerådgivarna kan inte hjälpa oss så länge inte han använder de verktyg som han har fått.

    Detta är vad jag känner:
    -Jag tror att jag älskar min sambo
    -Jag älskar det där lilla barnet som jag tar tagit hand om och slitit för.
    -När jag ser min sambo, hur han behandlar sin son, vet jag inte om jag vill att pappan till mina barn ska vara så,
    -Jag känner mig inte som att vi är likvärdiga i förhållandet.
    -Jag är 29 år och har inte så stort umgänge, vill väldigt gärna ha barn och det känns som att tiden rinner i väg.

  • Svar på tråden Bonusmamma som inte vet om hon vill mer
  • Smarthuvud

    Jag förstår dig! Man måste ju göra ändringar i sitt eget liv, om den man vill leva med, har barn.

    Hur känner pappan egentligen? Har ni kommit överens om att han måste ha det där jobbet? Du ska inte ta det ansvar föräldrarna inte tar.

  • Orkarintekämpamer

    Det jobbet han rest i hade han när vi träffades. När pojken skulle bo hos oss permanent så sa jag bara att jag kan hjälpa till om det behövs - men jag kommer inte att ta någon föräldraransvar (det är jag som är hemma när han är sjuk, jag som går till tandläkare, läkare, föräldrarmöte, utvecklingssamtal).

    Eftersom jag fick bli förälder så rent ut tvingade jag honom att byta till ett jobb där han alltid kommer hem.

    Kvällsjobbet han har i veckorna har han haft i 14 år, och när jag sa att han skulle ge upp det så sa han bara att han har alltid haft det och det ska han ha kvar.

  • Tribute

    Usch. Får ångest av att läsa din text, påminner väldigt mycket om min förra sambo som hade två söner. Han ansåg att jag skulle betala lika mycket för dem, passa dem alla kvällar han jobbade och blev galen om jag någon enstaka gång ville göra något annat än att sitta hemma varje onsdag, fredag och lördag. Det tog slut tack och lov.

    Varken jag eller någon annan kan säga åt dig vad du ska göra, bara du vet hela bilden. Det här är vad jag tycker rent spontant efter att ha läst ditt inlägg: Det är inte för sent att bryta upp, du kan börja om. Herregud, du har många år på dig men du blir inte yngre. Gör slag i saken NU, inte då du är 38 och på allvar börjar lida av biologisk tidsbrist.

    Problemet är ju inte bara din sambo utan även hans omgivning. Han kommer inte ändra sig så länge han har så starkt stöd. Vad säger han egentligen om dig då du inte hör för att hans familj ska ha em så grundnegativ inställning till dig? De ställer fullständigt orimliga krav på din roll medan pojkens föräldrar uppenbarligen prioritera allt utom sin son. Att de dessutm har rätt att lägga över allt föräldraansvar på dig enligt omgivningen är sjukt.

  • Smarthuvud

    Det kan låta hårt, men det är ju du som möjliggör utnyttjandet. För du utnyttjas nu.

    Om några år dumpar han kanske dig, och då har du försakat en massa.

  • Kereza

    Nej, sådär tycker inte jag att du ska leva.

    Av flera orsaker, men främst;

    Vill du verkligen ha honom som pappa till dina barn? Det besvarar du ju redan själv - och jag tycker inte att DU ska behöva leva med någon som behandlar dig som varierat mellan "hired help" och "lätt förståndshandikappad" heller (för det verkar ju vara så han behandlar dig?)

    Visst, man måste anpassa sig för att bägges liv ska fungera, men nu är det faktiskt Bara du som anpassat dig. Av TRE vuxna, varav två med direkt-ansvar, så är du den enda som ens Försöker. Det är fel, och det visar att din partner egentligen inte bryr sig så mycket om dig och ditt liv - allt handlar om vad han vill och hur han vill ha det. Han bryr sig inte ens om sitt barn,, vilket mamman inte heller verkar göra - det är hemskt synd om barnet, men det är inget du ska offra ditt liv för, hur hårt det än må låta.

    Så låter det i alla fall på din text, sen kan den kanske vara skriven i affekt, vad vet jag - men som det låter så skulle jag säga att du dels klarar dig bättre själv, dels inte ska skaffa barn med honom för han kommer bete sig lika illa mot dem, och dels så är du helt klart ung nog att träffa någon bättre om det/barn är viktigt för dig, vilket det låter som.

    Jobbigt kan det säkert vara, men vore jag du skulle jag lämna honom. Det KAN vara värt att ställa ultimatum först, om du nu faktiskt älskar honom trots att han beter sig som han gör, men mer än en chans ska han inte ha.

    Så ser jag det. Just nu låter det som att hela ditt liv är satt på "paus" medan du tar hand om det de inte orkar/känner för för att de är själviska, förvuxna snorungar.

    Dumpa och gå vidare, det blir mitt råd.

  • Anonym (R)

    Men herre gud, vilken knasig familj du hamnat i! Utifrån din beskrivning o utan att känna dig, så låter det helt galet. Din sambo framstår som en riktigt farlig person. Att han redan nu vill ha fullständig kontroll på det du gör, kräver perfektion och dessutom säger "rätt saker" på familjeterapin gör att jag ser röda varningsflaggor överallt! Det är ofta så det börjar i de tragiska fall där mannen börjar misshandla kvinnan och barnen.

    Det är inte sunt på något sätt att sätta de kraven på dig, utan att ni diskuterat och du godkänt det. Att sedan hans familj är negativa till dig och att han tar sitt ex parti... För din och din framtids skull, lämna honom genast! Låt det inte gå så långt som till första slaget, gå nu! Med huvudet högt och självkänslan intakt!

    Jag förstår att det är jobbigt att lämna den lille pojken som du kommit nära, men situationen kommer inte bli bättre för någon av er så länge du är kvar.

  • seriösanvändare
    Orkarintekämpamer skrev 2015-03-28 15:19:22 följande:

    Det jobbet han rest i hade han när vi träffades. När pojken skulle bo hos oss permanent så sa jag bara att jag kan hjälpa till om det behövs - men jag kommer inte att ta någon föräldraransvar (det är jag som är hemma när han är sjuk, jag som går till tandläkare, läkare, föräldrarmöte, utvecklingssamtal).

    Eftersom jag fick bli förälder så rent ut tvingade jag honom att byta till ett jobb där han alltid kommer hem.

    Kvällsjobbet han har i veckorna har han haft i 14 år, och när jag sa att han skulle ge upp det så sa han bara att han har alltid haft det och det ska han ha kvar.


    Men varför ställer du upp på detta???

    (Se din andra tråd.)
    Om du alltid är seriös, lever du bara ditt liv till hälften.
Svar på tråden Bonusmamma som inte vet om hon vill mer