• Anonym (Ingbr­itt)
    Äldre 28 Mar 18:05
    10854 visningar
    41 svar
    41
    10854

    Min adhd-kompis har sagt upp bekantskapen när jag ville hjälpa henne!!

    Min kompis har adhd och hon vill inte ha med mig att göra mer. När vi pratade om adhd:n sa jag att hon skulle inte vara ledsen för att hon är ju inte ett dugg konstig eller besvärlig. Hon är ju precis som jag kan vara! Lite virrig ibland, jag glömmer också saker, blir stressad och trött. Tycker att det var tråkigt att läkarna har stämplat henne bara för att hon inte orkar lika mycket som alla andra och jag sa att jag kan gå med henne till en annan läkare om hon vill för att få en ny synpunkt. Det är så ledsamt att hon ska behöva ha den här diagnosen och jag lider med henne. Hon är ordentlig, jobbar och sköter sig och det var därför jag sa att något måste ha blivit fel och hon borde gå på en ny undersökning. Igår fick jag ett sms och hon skrev att hon inte orkade hålla på och förklara för mig. Men jag har aldrig krävt att hon ska förklara något!!!! Jag är så ledsen nu. Hon är en jättefin människa som jag vill hänga med och jag fattar inte varför hon blir så arg!! Nu vet jag inte vad jag ska göra för jag vågar inte ringa till henne. Kan inte läkare göra fel? Det läser man ju ibland att de gör. Man kan väl inte få en psyk-diagnos bara för att man är tankspridd och trött??? Önskar att jag kunde få henne att förstå hur galet det här är! Hjälp! Vad ska jag göra?

  • Svar på tråden Min adhd-kompis har sagt upp bekantskapen när jag ville hjälpa henne!!
  • Äldre 28 Mar 18:12
    #1
    +4

    Men alltså... Antagligen har ju din kompis haft det skitjobbigt genom livet pga detta, och för henne kanske det är en lättnad att få en diagnos? Därför att det förklarar mycket och därför att hon därigenom kanske kan få hjälp. Om du då ba "nääääää va heeeeeemskt en diagnooos det måste vara fel!!!!" fattar jag om hon inte orkar. Vad har hon själv sagt om det hela? Alltså att hon fått en diagnos?

  • Anonym (sluta tjata)
    Äldre 28 Mar 18:12
    #2

    Jag tror hon känner att du lägger dig i för mycket. Låt henne vara. Att bli stämplad med adhd är inte hela världen. Det verkar som om det är DU som haussar upp det hela. Lämna det. Dra inte upp det och umgås med henne som du gjort med en vanlig kompis. Hade hon haft ett brutet ben hade du väl inte tjatat så mycket om det? Eller hur?

  • Anonym (L)
    Äldre 28 Mar 18:13
    #3
    +2

    Eftersom du inte förstår så är det klart att hon känner att hon måste förklara. För många människor är diagnosen ingenting negativt utan den är snarare en förklaring som får alla pusselbitar att falla på plats.

  • Äldre 28 Mar 18:14
    #4

    Varför är det ledsamt för henne att ha fått en diagnos på sina problem, det borde ju vara en lättnad att veta att nu kan man börja medicinera.


  • Äldre 28 Mar 18:15
    #5
    +1

    Fast det är nåt om inte stämmer här..........en adhd utredning tar lång tid och är knappast nåt de kommer fram till på ett vanligt bokat läkarbesök och har man väl fått en diagnos så är det nog så. Det är lång väntetid för såna utredningar så jag tror knappast man kan ta en ny runda för nya utlåtanden bara sådär.

  • Anonym (sluta tjata)
    Äldre 28 Mar 18:19
    #6
    Nyfikna72 skrev 2015-03-28 18:15:43 följande:

    Fast det är nåt om inte stämmer här..........en adhd utredning tar lång tid och är knappast nåt de kommer fram till på ett vanligt bokat läkarbesök och har man väl fått en diagnos så är det nog så. Det är lång väntetid för såna utredningar så jag tror knappast man kan ta en ny runda för nya utlåtanden bara sådär.


    Japp så är det. Det är inte ett eller två läkarbesök. Det är många samtal, en del tester och en väldig massa annat. Har hon fått adhd-diagnos så har hon nog adhd. Sen finns det milda varianter och svåra.

    Tycker du ska backa TS. Låt henne vara och lägg dig inte i. De jobbigaste personer som finns är de beskäftiga som absolut ska hjälpa och hjälpa och hjälpa. Fast man inte vill. Lägg ner det.
  • Anonym (Ingbr­itt) Trådstartaren
    Äldre 28 Mar 18:24
    #7
    Nyfikna72 skrev 2015-03-28 18:15:43 följande:

    Fast det är nåt om inte stämmer här..........en adhd utredning tar lång tid och är knappast nåt de kommer fram till på ett vanligt bokat läkarbesök och har man väl fått en diagnos så är det nog så. Det är lång väntetid för såna utredningar så jag tror knappast man kan ta en ny runda för nya utlåtanden bara sådär.


    Hon har varit med olika tester och blivit intervjuad och fick fylla i massa papper om hur hon hade haft det i sin barndom, ungdom och hur det var nu. Hon fick till och med göra test för droger! Hon har fått en skrift där det står vad läkaren har kommit fram till och ett intyg. Men det är så konstigt att sjukvården drog igång den karusellen för att en person är glömsk och trött. Om DET är något psykiskt måste ju 95% av befolkningen vara adhd-patienter!!! Jag har känt henne i 8 år och har aldrig tyckt att det har varit något konstigt med henne och det är därför jag blir så frågande, men hon verkar ta det med ro och jag fattar det inte! Det borde gå att göra en ny undersökning. När jag inte litade på min gynekolog gick jag till en annan och det händer ju då och då att folk byter läkare om man känner att något fel eller man tror att man blivit felbehandlad.
  • Anonym (sluta tjata)
    Äldre 28 Mar 18:26
    #8
    Anonym (Ingbritt) skrev 2015-03-28 18:24:07 följande:
    Hon har varit med olika tester och blivit intervjuad och fick fylla i massa papper om hur hon hade haft det i sin barndom, ungdom och hur det var nu. Hon fick till och med göra test för droger! Hon har fått en skrift där det står vad läkaren har kommit fram till och ett intyg. Men det är så konstigt att sjukvården drog igång den karusellen för att en person är glömsk och trött. Om DET är något psykiskt måste ju 95% av befolkningen vara adhd-patienter!!! Jag har känt henne i 8 år och har aldrig tyckt att det har varit något konstigt med henne och det är därför jag blir så frågande, men hon verkar ta det med ro och jag fattar det inte! Det borde gå att göra en ny undersökning. När jag inte litade på min gynekolog gick jag till en annan och det händer ju då och då att folk byter läkare om man känner att något fel eller man tror att man blivit felbehandlad.
    Du har fortfarande inte med det att göra! Skaffa dig ett eget liv.
  • Äldre 28 Mar 18:28
    #9

    Det är nog inte lika enkelt som du får det att låta, i en adhd utredning är det ett team av personer. Tre fyra stycken som oberoende gör undersökningar och slutligen samlas alla för att gå igenom allt med personen ifråga. Jag tror knappast alla dessa personer sätter nån feldiagnos på nåt vis och är det minsta lilla tveksamhet så tror jag inte de sätter nån diagnos.

  • Äldre 28 Mar 18:34
    #10
    Anonym (Ingbritt) skrev 2015-03-28 18:24:07 följande:
    Hon har varit med olika tester och blivit intervjuad och fick fylla i massa papper om hur hon hade haft det i sin barndom, ungdom och hur det var nu. Hon fick till och med göra test för droger! Hon har fått en skrift där det står vad läkaren har kommit fram till och ett intyg. Men det är så konstigt att sjukvården drog igång den karusellen för att en person är glömsk och trött. Om DET är något psykiskt måste ju 95% av befolkningen vara adhd-patienter!!! Jag har känt henne i 8 år och har aldrig tyckt att det har varit något konstigt med henne och det är därför jag blir så frågande, men hon verkar ta det med ro och jag fattar det inte! Det borde gå att göra en ny undersökning. När jag inte litade på min gynekolog gick jag till en annan och det händer ju då och då att folk byter läkare om man känner att något fel eller man tror att man blivit felbehandlad.
    Det dras inte igång sådana här utredningar för att man enbart är glömsk och trött. Att du inte märkt något konstigt med henne kan bero på att hon har dolt det för sin omgivning, fokuserat på att hålla ihop inför sin omgivning för att sedan när hon kommer hem bli trött och må dåligt. Att hon är kvinna kan också göra att det inte märks, för generellt uppfostras flickor mer än pojkar att vara lugna och sköta sig,

    Troligen tar hon detta med ro för att hon har fått en förklaring på varför hon känt sig hon som gjort, varför hon varit trött/glömsk.
Svar på tråden Min adhd-kompis har sagt upp bekantskapen när jag ville hjälpa henne!!