• Anonym (Mänsklig)

    Religionskonfliktå

    Jag har ingen fanatisk kristen tro men tycker att man ska visa hänsyn mot sina medmänniskor. Min man börjar bli märkligt religiös ( kristen )och jag har svårt att förstå martyrskapet, syndernas förlåtelse och att om man varnar för något så heter det att man förbannar. Han vill att jag ska förlåta sådana som sårat mig och det kan jag inte. Finns det någon här som vet hur man hanterar religionsrelaterade konflikter? Det brukar sluta med att jag säger jaha, åt allt och låter honom tro vad han vill utan att ändra på min livssyn. Jag går sällan till kyrkan och vet inte riktigt vad jag ska tro på. Tips och råd om hur man kommer överens med en hycklande religiös man tas tacksamt emot. Är det ens möjligt?

  • Svar på tråden Religionskonfliktå
  • Anonym (Mänsklig)

    Han är ofta väldigt nedlåtande, kall och oerhört stingslig för småsaker, vägrar göra vanliga sysslor i hemmet. Han Kallar mig idiot rätt ofta fast jag inte sagt eller gjort något drastiskt eller provokativt.

  • Anonym (Inte ok!)
    Anonym (Mänsklig) skrev 2015-03-28 21:55:12 följande:

    Han är ofta väldigt nedlåtande, kall och oerhört stingslig för småsaker, vägrar göra vanliga sysslor i hemmet. Han Kallar mig idiot rätt ofta fast jag inte sagt eller gjort något drastiskt eller provokativt.


    Ja, är han på det sättet du beskriver är det säkert svårt att komma överens med honom. Hycklare ja, om han menar en sak men inte följer det själv. Låter som att han använder sin tro/religion som slagträ mot dig. Det är ju inte ok.

    Var han så dum mot dig innan också , innan han blev troende?

    Har han blivit värre nu?
  • Anonym (Mänsklig)

    På vissa områden är det värre andra kanske lite bättre. Sex är det omöjligt att ens nämna utan är ett hyperexplosivt ämne. Det här med att " synda" enligt 10 budorden förklarar han som så att det är helt ok om han syndar för Jesus har förlåtit honom. Jag tycker att en kristen borde ha lite ånger i vart fall. Nu är det inga grova synder men lite irritation uppstår hos mig i vart fall när han inte ens kan vika sina egna kläder för kvinnan ska vara mannens hjälp.

  • sextiotalist

    Säg till honom att förlåta är en sak, men inte ens en Gud förlåter upprepat dåligt beteende.

    Sedan kan du sätta upp det viktigaste kristna budskapet på kylskåpsdörren

    Man ska behandla andra som man vill bli behandlad själv.

  • Anonym (Mänsklig)

    Ja det där har jag sagt åt honom och två terapeuter jag känner och mina anhöriga håller med mig. Nu får jag helt sakligt heta idiot förr skrek han jävla satans idiot så lite bättre är det väl på den fronten. Det är väl så att även Guds bästa barn behöver uppfostras ordentligt tänker jag.

  • seriösanvändare

    Han får tro vad han vill, du får tro vad du vill. Frågan handlar väl snarare om ifall du vill leva så här? Passa upp på en man? Ha en man som är nedlåtande mot dig? Det spelar väl ingen roll om han är kristen, det låter inte som ett sunt förhållande. 

    Jag hade krävt att han skärpte sig, annars vet han var dörren är. Men jag är ju inte du. Du kanske tycker att vissa sådana saker är normala, jag vet inte. Om ni nu har haft problem länge och du ändå är kvar i relationen.

    Kan tillägga att jag är inte kristen och har gått ur Svenska kyrkan. Men jag är inte ateist heller, och även om jag hade haft en tro så hade jag aldrig accepterat en man som betedde sig som du beskriver.


    Om du alltid är seriös, lever du bara ditt liv till hälften.
  • Anonym (Fundersam)

    Varför vara med nån som är kall, nedlåtande o kallar en idiot? Verkar finnas en historia av psykisk misshandel här.

  • Anonym (Mänsklig)

    Det är just det, vi har gått i parterapi, jag har försökt anpassa mig men det känns som att snart är måttet rågat. Hoppas ännu att en sjukhuspräst ska få honom att inse att hänsyn är viktigt att han inte kan få mig att lyda blint hans befallningar i dagens samhälle. Lyder jag inte heter det nå då skiljer vi oss. Han tror att han genast hittar en troende uppoffrande kvinna som orkar med hans beteende. Jag hör inte till någon kyrka heller.

  • kioskvältare
    Anonym (Mänsklig) skrev 2015-03-28 21:55:12 följande:

    Han är ofta väldigt nedlåtande, kall och oerhört stingslig för småsaker, vägrar göra vanliga sysslor i hemmet. Han Kallar mig idiot rätt ofta fast jag inte sagt eller gjort något drastiskt eller provokativt.


    Varför tycker du så illa om dig själv att du lever med en sådan människa?
Svar på tråden Religionskonfliktå