• dedeb

    har vattnet gått?

    Igår kände jag helt plötsligt att det rann ner vatten i mina trosor, det kändes som en flyttning fast mycket mer, kanske 1dl vatten, dock var det bara trosorna som blev blöta och det såg ut som en liten kissolycka i trosorna som var rejält blöta

    Kan detta vara vattnet som gått?

    Är gravid i vecka 32+4

  • Svar på tråden har vattnet gått?
  • Blåsippan84

    Ring på en gång till förlossningen. När vattnet gick för mig fast värkarna inte kom igång på en gång (kom i v39+2) sa de att man inte gärna skulle gå för länge, drygt ngt dygn för infektionsrisk.

    Lycka till

  • Maramina

    Har det kommit något mer? Luktade det något? Fostervatten luktar inget. Mitt råd är som de tidigare skrivit, ring förlossningen och rådfråga. Men i vilket fall, ta på dug binda och peta inte där nere!

    Jag har två barn och både förlossningarna började med misstänkt vattenavgång utan värkar. Vid både tillfällena blev jag ombedd att ta på mig en binda och om den blev blöt ganska fort så skulle jag komma in. Väl inne så luktade (!) barnmorskan på bindan och utifrån det ställde diagnosen om det var vattenavgång eller inte. Någon vaginal undersökning gör de inte pga infektionsrisken. Det var vattenavgång för mig både gångerna. Med första barnet dröjde det 1,5 dygn tills jag fick värkar och ytterligare nästan 1 dygn till bebisen var född. Med andra kom värkarna ca 12 timmar senare men de avtog efter ett tag och var borta några timmar. Men när jag var inne på ctg kom de igång igen och kom var 8 minut. Som omföderska rekommenderar de igångsättning vid vattenavgång (pga infektionsrisken) så för att slippa dra ut på det mer så valfri det. 3 timmar efter att jag blivit inskriven, 2,5 timmar efter värkstimulerande fick jag sterila kvaddlar och en timma senare kom bebisen

    Lycka till!

  • dedeb

    Hej!

    Tack så mycket!

    Nej det har inte kommit något mer och det luktade inte något vad jag minns

  • AX87

    Mitt vatten gick med sonen kom ca 2 dl , men sen kom det inget mer. Hade binda men den blev inte så blöt. Då fick inte komma in trots att jag insisterade på att det var vattnet. De trodde mig inte men tolv timmar senare började värkarna. Och de konstatera att vattnet hade gått. Med tanke på att du inte är så långt gången borde du kontakta förlossningen.

  • Blåsippan84

    Måste också inflika tidigare talare .

    På mig kom det mkt vatten längs hela benen. Ringde förlossningen men de trodde mig inte heller. Skulle höra av mig på morgonen efter (vattnet gick kl 21). Värkarna började under tidiga morgon timmar ca 10-15 min. Bindan var torr. Fick inte komma in på förmiddagen då det var för långt mellan. Ringde på em. Fick komma in vid 17. Värkarna hemma ca. Var 6 min. Väl på förlossningen klingade de av. Läkaren ville ej gynundersöka ifall det var vattenavgång vilket de ändå inte trodde då inget mer hade kommit. "Åk hem och vila och hör av er imorgon igen" sa läkaren kl 18. Hemma tog värkarnas intensitet igång kraftigt så fort vi kom hem. Dum som man var tänkte jag på läkarens ord. Ställde mig i duschen och får panik av värken och att ngt trycker neråt. Hysterisk säger jag till maken att vi måste åka upp. Trött som han var efter en tidig morgon svarar han "men jag har ju inte ätit någon kvällsmat". Ät några jävla pannkakor jag måste ringa förlossningen. Får komma in. Så vi åker 20,45. Kommer in 21. Sa till bm att maken står olämpligt med bilen, kan han gå och parkera om den. Då sa hon att han kan missa förlossningen om han gör det. Då fattar jag att nu är det dags. Och 40 min efter vi kommit in så var han ute. Hann ingen smärtlindring eller något då ingen trodde på mig, kände jag just då. Hade vi varit tvungna att åka till grannsjukhuset hade han kommit i bilen.

    I efterhand har jag skrattat mkt åt min mans reaktion, att han inte har ätit. Han skäms mer när jag berättar det för folk

    Fick veta att ibland åker bebisen ner och borrar sig som en propp vilket gör att inget mer vatten kommer.

    Gravid igen och min största oro är att inte bli tagen på allvar av förlossningen eller inte veta när man ska åka in då jag skötte det i stort sett hemma. Men hoppas de tar omföderskor mer på allvar då det kan gå fort.

    Så ring idag då du inte gått så långt!

  • Tuulda

    Hej! Mitt vatten gick i v33+2. Det kom inte mycket men åkte in till förlossningen då de efter undersökning konstaterade vattenavgång. Eftersom det var tidigt blev jag inlagd på BB. Allt var lugnt i fyra dagar sen startade värkarna och ut kom han i väldig fart 33+6 ????. Åk in och kolla! Min bebis hade inte sjunkit ner så de var oroliga att navelsträngen skulle glida ner först i förlossningskanalen, så jag fick inte vara uppe och gå så mycket..

  • dedeb

    Tack för alla svar, inga värkar har satt igång och jag ringde förlossningen men de sa att det inte var något, funderar på att köpa clearblues bindor med fostervattens test, för jag känner att mina trosor är lite fuktiga och jag är mer kissnödig än vanligt trots att jag inte druckit mer vatten än vanligt 

    Rynkar på näsan

  • Maramina
    dedeb skrev 2015-03-29 12:57:34 följande:

    Tack för alla svar, inga värkar har satt igång och jag ringde förlossningen men de sa att det inte var något, funderar på att köpa clearblues bindor med fostervattens test, för jag känner att mina trosor är lite fuktiga och jag är mer kissnödig än vanligt trots att jag inte druckit mer vatten än vanligt 

    Rynkar på näsan


    Jag har hört många som dessa trosskydd visat missvisande för så jag är rädd att du bara skulle kasta pengarna i sjön om du köpte sådana.

    Det kan vara så att du "bara" har väldigt vattniga flytningar. Det är inget ovanligt. Inte heller att det kommer i mängder. I och med att du skriver att du är mer kissenödig än vanligt kan det vara bebis som ligger och trycker på blåsan och att det helt enkelt är kiss som kommit ut. Eller att du har urinvägsinfektion. Det kan ju även vara vattnet som sipprar.

    Är det så att det är vatten som sipprar så kan det vara skönt att veta att det fylls på med nytt hela tiden. Skulle du känna att bebisen inte rör sig så mycket som den brukar så ring förlossningen alternativt BM.

    Är det vatten som sipprar så måste du vara uppmärksam på infektion då det är ökad infektionsrisk. Var uppmärksam tex på att du inte får feber/förhöjd temperatur. Får du det, ring förlossningen.

    Tänk på att inte bada och allmänt vara försiktig när du torkar dig vid toabesök och dyl. just pga infektionsrisken.

    Annars så är det inte så mycket mer du kan göra just nu, annat än att avvakta och hoppas att bebisen stannar där inne lite till.
  • dedeb
    Maramina skrev 2015-03-29 13:56:39 följande:
    Jag har hört många som dessa trosskydd visat missvisande för så jag är rädd att du bara skulle kasta pengarna i sjön om du köpte sådana.

    Det kan vara så att du "bara" har väldigt vattniga flytningar. Det är inget ovanligt. Inte heller att det kommer i mängder. I och med att du skriver att du är mer kissenödig än vanligt kan det vara bebis som ligger och trycker på blåsan och att det helt enkelt är kiss som kommit ut. Eller att du har urinvägsinfektion. Det kan ju även vara vattnet som sipprar.

    Är det så att det är vatten som sipprar så kan det vara skönt att veta att det fylls på med nytt hela tiden. Skulle du känna att bebisen inte rör sig så mycket som den brukar så ring förlossningen alternativt BM.

    Är det vatten som sipprar så måste du vara uppmärksam på infektion då det är ökad infektionsrisk. Var uppmärksam tex på att du inte får feber/förhöjd temperatur. Får du det, ring förlossningen.

    Tänk på att inte bada och allmänt vara försiktig när du torkar dig vid toabesök och dyl. just pga infektionsrisken.

    Annars så är det inte så mycket mer du kan göra just nu, annat än att avvakta och hoppas att bebisen stannar där inne lite till.
    Tack för svart, nu känner jag mig mindre orolig :)
  • Mercurialis
    Blåsippan84 skrev 2015-03-28 22:48:22 följande:

    Ring på en gång till förlossningen. När vattnet gick för mig fast värkarna inte kom igång på en gång (kom i v39+2) sa de att man inte gärna skulle gå för länge, drygt ngt dygn för infektionsrisk.

    Lycka till


    Om man får vattenavgång så tidigt som TS (om det nu är vattenavgång) så får man antibiotika för att minska risken för infektion. När jag väntade mitt första barn, fick jag vattenavgång i vecka 32+3 och blev igångsatt i vecka 36+1.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
Svar på tråden har vattnet gått?