• Anonym (:()

    Ångest över högskoleprovet idag.

    Jag hade pluggat inför HP idag och väl på plats blir jag placerad i en trång hörna mitt i solen och väldigt dåligt med luft. Detta resulterade i att jag blev jättetrött och kunde inte alls hålla fokus. Jag fick inte heller byta plats.

    Orkade knappt läsa frågorna :( har kämpat så länge med detta för att kunna söka in till läkarprogrammet i höst. Men nu är det kört. Sänkte mig dessutom gentemot förra provet. Har sådan ångest :(

  • Svar på tråden Ångest över högskoleprovet idag.
  • Anonym (Dottore)

    Om du har tänkt dig att bli läkare måste du väl kunna klara av ett par timmar med sämre luft?

  • Anonym (hej)

    Förstår din ångest men om du inte kommer in på läkarprogrammet i höst så finns det ju ändå fler chanser. Försök ställa om och fundera på att göra nåt annat ett tag och sen komma in? Hoppas det går bra för dig.

  • Anonym (glad)

    Jag är iaf oerhört glad att de strök del ett. Har du räknat ur vad du fick i poäng. Det är ju bara 1.8 till läkarprogrammet nu har jag hört.

  • Anonym (Mia)
    Anonym (glad) skrev 2015-03-28 21:07:20 följande:

    Jag är iaf oerhört glad att de strök del ett. Har du räknat ur vad du fick i poäng. Det är ju bara 1.8 till läkarprogrammet nu har jag hört.


    Vadå strök de del ett? Varför?
  • Inte jag
    Anonym (Mia) skrev 2015-03-28 21:42:38 följande:

    Vadå strök de del ett? Varför?


    För du märkte väl att det var tre av antingen kva eller ver och alla hade olika delar på första
  • Anonym (Skrev idag också)
    Anonym (Mia) skrev 2015-03-28 21:42:38 följande:
    Vadå strök de del ett? Varför?
    De har alltid ett 'provpass' för att testa hur pass svåra vissa uppgifter är inför framtida prov. De rättas inte (offentligt) och räknas inte in i din poäng. Man vet aldrig i förväg vilket av de fem provpassen som är testprov. I det här fallet var det provpass 1. 

    Anyonym: Tråkigt att du inte fick skriva under bättre förhållanden. Men dagen då det gäller är det ofta några saker som inte blir riktigt rätt. Jag hann inte  sova natten innan, hade inte hunnit förbereda mig någonting de senaste två veckorna (men hade övat på tidigare prov månaden innan). När jag väl är på plats så sitter personen framför mig och skakar nervöst på benet, någonting som verkligen stör mig.
    För mig fungerade det verkligen med lite mindfulness. Känn irritationen och ångesten precis som den känns i kroppen, och återför sedan uppmärksamheten tillbaka till uppgiften i sig, utan att döma dig själv eller tänka på hur dåligt det går.
    Det hjälper verkligen att praktisera meditation så att man är lite bättre i pressade situationer.
    Det är andra gången jag skriver och jag hamnade någonstans mellan 1.75 - 1.95, beroende på hur det nomineras (vet vi först den 20 april). Det är jag rätt så nöjd med. 
      
  • Anonym (glad)
    Anonym (Skrev idag också) skrev 2015-03-28 22:10:28 följande:

    De har alltid ett 'provpass' för att testa hur pass svåra vissa uppgifter är inför framtida prov. De rättas inte (offentligt) och räknas inte in i din poäng. Man vet aldrig i förväg vilket av de fem provpassen som är testprov. I det här fallet var det provpass 1. 

    Anyonym: Tråkigt att du inte fick skriva under bättre förhållanden. Men dagen då det gäller är det ofta några saker som inte blir riktigt rätt. Jag hann inte  sova natten innan, hade inte hunnit förbereda mig någonting de senaste två veckorna (men hade övat på tidigare prov månaden innan). När jag väl är på plats så sitter personen framför mig och skakar nervöst på benet, någonting som verkligen stör mig.

    För mig fungerade det verkligen med lite mindfulness. Känn irritationen och ångesten precis som den känns i kroppen, och återför sedan uppmärksamheten tillbaka till uppgiften i sig, utan att döma dig själv eller tänka på hur dåligt det går.

    Det hjälper verkligen att praktisera meditation så att man är lite bättre i pressade situationer.

    Det är andra gången jag skriver och jag hamnade någonstans mellan 1.75 - 1.95, beroende på hur det nomineras (vet vi först den 20 april). Det är jag rätt så nöjd med. 

      


    Vad fick du för poäng på kvantitativa delen ? Jag missade fylla i provas två så jag svävar i ovisshet vilket är en smula störande. Vilken gick väst pass 2 eller 4
  • Anonym (:()

    Man kan inte styra om ens hjärna blir trött av dålig syretillförsel "dottore".

    Jag har skrivit 1,70 två gånger nu och behöver 1,8 för att vara säker MINST 1,75 i Göteborg. Jag läser just nu på juristprogrammet men passar inte mig. Får fortsätta tills jag kommer in där jag vill.

  • Anonym (Skrev idag också)
    Anonym (glad) skrev 2015-03-28 22:17:48 följande:
    Vad fick du för poäng på kvantitativa delen ? Jag missade fylla i provas två så jag svävar i ovisshet vilket är en smula störande. Vilken gick väst pass 2 eller 4
    Jag fick 67 på den kvant och 71 på verb. På förra vårprovet så räcker det till 1.9. Men enligt förra provet (höst 2014) så hade det varit 1.8
  • Anonym (Skrev idag också)
    Anonym (:() skrev 2015-03-28 22:20:30 följande:

    Man kan inte styra om ens hjärna blir trött av dålig syretillförsel "dottore".

    Jag har skrivit 1,70 två gånger nu och behöver 1,8 för att vara säker MINST 1,75 i Göteborg. Jag läser just nu på juristprogrammet men passar inte mig. Får fortsätta tills jag kommer in där jag vill.


    OK. Jag har lite svårt att tänka mig att de stängde in er i ett så kvavt rum att ni blev yra. Jag rekommenderar iallafall metoden då den fungerar bättre än vad man tror. Ibland kan man intala sig själv att man är mer distraherad och påverkad än vad man egentligen är.
  • Anonym (glad)

    Ok vilket av kvantitativa delarna generade mest poäng för dig. Bortsett från nr ett såklart


    Anonym (Skrev idag också) skrev 2015-03-28 22:24:38 följande:

    Jag fick 67 på den kvant och 71 på verb. På förra vårprovet så räcker det till 1.9. Men enligt förra provet (höst 2014) så hade det varit 1.8


  • Anonym (:()
    Anonym (Skrev idag också) skrev 2015-03-28 22:27:18 följande:

    OK. Jag har lite svårt att tänka mig att de stängde in er i ett så kvavt rum att ni blev yra. Jag rekommenderar iallafall metoden då den fungerar bättre än vad man tror. Ibland kan man intala sig själv att man är mer distraherad och påverkad än vad man egentligen är.


    Yra? Nej. Men får man inte tillräckligt med syre blir man trött och därmed svårare att hålla fokus :)
  • Aniiee

    Ursäkta OT, men man kan göra gamla högskoleprov på nätet, va? För att öva/på skoj, typ?


    The pursuit of truth and beauty is a sphere of activity in which we are permitted to remain children all our lives - A. Einstein
  • Litet My
    Aniiee skrev 2015-03-29 11:01:08 följande:

    Ursäkta OT, men man kan göra gamla högskoleprov på nätet, va? För att öva/på skoj, typ?


    The pursuit of truth and beauty is a sphere of activity in which we are permitted to remain children all our lives - A. Einstein
    Japp
  • Aniiee
    Litet My skrev 2015-03-30 11:19:34 följande:
    Japp
    Sweet. Ska se om jag hittar något.Har varit nyfiken på vad jag skulle få på högskoleprovet sen jag träffade min flickvän.
    The pursuit of truth and beauty is a sphere of activity in which we are permitted to remain children all our lives - A. Einstein
Svar på tråden Ångest över högskoleprovet idag.