• Äldre 29 Mar 03:07
    1031 visningar
    12 svar
    12
    1031

    Gravid = svår migrän

    Hej på er. Det är så här att jag sedan tidigare lider av migrän , dock har jag inte anfallen så ofta. Men nu när jag är gravid (v16) har jag fått migrän som kommer ca 1 gång i veckan och betydligt mer intensivare med svimningar bla. Tar inga tabletter alls då jag upplever att återhämtbungsfasen blir längre. Det enda som funkar är stillhet mörker tyst och stressfri miljö. Har vart sjukskriven i 2 veckor nu och kom nyligen tillbaka till jobbet. Men det funkar inte att jobba alls. Är tröttare och huvudvärk varjedag och hoppas att det inte ska leda till migrän. Kan inte bli omplacerad på jobbet heller. Har tid hos läkare nästa vecka. Någon mer som upplever detta o hur har det gått för er?

  • Svar på tråden Gravid = svår migrän
  • Äldre 29 Mar 07:39
    #1

    Jag hat inte upplevt det personligen. Men en kollega blev drabbad och hon var sjukskriven hela graviditeten och ett år efteråt. Året efteråt är såklart individuellt. Men jag tycker absolut att du ska söka läkarhjälp. Jag tror inte att sprutor eller tabletter är speciellt bra för barnet heller eftersom det är starka grejer ni får. Det är bättre att du får vara hemma i en stressfri miljö.

  • Äldre 29 Mar 07:44
    #2

    Jag fick en riktigt intensiv migränvecka i typ v 23 med sex migränanfall på fem dagar. Sen följde en månad då jag gick från två migränanfall i veckan ner till ett per vecka och sen var det helt över. Jag var väldigt rädd den där första veckan att jag skulle ha migrän dagligen under resten av graviditeten men lyckligtvis blev det inte så.

  • Äldre 29 Mar 07:45
    #3

    Tillägger att jag åt Citodon för att lindra smärtan under denna period.

  • Äldre 29 Mar 07:47
    #4

    Jag vill inte skrämma dig men för mig började det med migränanfall när jag fick havandeskapsförgiftning. 
    Du kanske skulle prata med din bm om du inte redan har gjort det.
    Hoppas att det inte är så för dig som för mig och att du snart mår bättre. 

  • Äldre 29 Mar 07:56
    #5

    Har du kollat blodtrycket?

  • Äldre 29 Mar 16:51
    #6

    Hej jo mitt blodtryck är bra så även blodvärden. Ska träffa bm om några dagar o ta upp detta igen. Citaodon hjälper mig tyvärr inte,???? gick ett tag på Naproxen men det var helt meningslöst. Fick imovan efter o ja smärtan försvann till viss del men återhämtningstiden blev en dag längre. Är det någon som blivit sjukskriven för sånt här?

  • Äldre 29 Mar 18:49
    #7

    Jag har i vanliga fall migrän ca en gång per månad. Under första graviditeten slapp jag helt. Under denna graviditet var jag migränfri fram till vecka 18. Det var då jag första gången åt större mängder socker. Även nästa gång migränen kom ( ca vecka 23) var det efter några dagar med mycket socker. Vet att det inte gäller alla, men att hålla nere sockerintaget kan vara värt att prova.

  • Anonym­aKlara
    Äldre 29 Mar 18:55
    #8
    Christabel81 skrev 2015-03-29 18:49:59 följande:

    Jag har i vanliga fall migrän ca en gång per månad. Under första graviditeten slapp jag helt. Under denna graviditet var jag migränfri fram till vecka 18. Det var då jag första gången åt större mängder socker. Även nästa gång migränen kom ( ca vecka 23) var det efter några dagar med mycket socker. Vet att det inte gäller alla, men att hålla nere sockerintaget kan vara värt att prova.


    Oj, intressant! Jag har haft migrän sedan 4-årsåldern. I min förra (och första) graviditet slapp jag migrän helt medan jag i denna graviditet har lidit av det hemskt. Men jag har inte haft det på några veckor nu (2 veckor) och då slutade jag med socker helt i kosten av helt andra orsaker som inte är kopplat till migrän. Men det kanske hänger ihop alltså! Inte tänkt på :) nu åt jag inte direkt socker innan heller men nu är det nästan nere på noll.

    Så ja, värt att testa!
  • Äldre 29 Mar 19:48
    #9

    Spännande tänkt på samma tanke tidigare. Någon dag innan mina anfall får jag ett enormt sug efter sött o närhet. Fast nu i graviditeten spelar set mindre roll. Äter inte sött i dricker inte kaffe då jag mår illa av detta numer.

  • Mooomi­n
    Äldre 29 Mar 19:55
    #10
    sochc skrev 2015-03-29 16:51:16 följande:

    Hej jo mitt blodtryck är bra så även blodvärden. Ska träffa bm om några dagar o ta upp detta igen. Citaodon hjälper mig tyvärr inte,???? gick ett tag på Naproxen men det var helt meningslöst. Fick imovan efter o ja smärtan försvann till viss del men återhämtningstiden blev en dag längre. Är det någon som blivit sjukskriven för sånt här?


    Menar du att du äter alla dessa mediciner nu när du är gravid?
  • Äldre 29 Mar 20:40
    #11
    sochc skrev 2015-03-29 16:51:16 följande:

    Hej jo mitt blodtryck är bra så även blodvärden. Ska träffa bm om några dagar o ta upp detta igen. Citaodon hjälper mig tyvärr inte,???? gick ett tag på Naproxen men det var helt meningslöst. Fick imovan efter o ja smärtan försvann till viss del men återhämtningstiden blev en dag längre. Är det någon som blivit sjukskriven för sånt här?


    Nej, det hjälpte tyvärr inte hela vägen för mig heller men det var den enda medicin jag tål som gick att ta under graviditet så jag fick nöja mig. Du bör absolut kunna bli sjukskriven för detta om läkaren är tydlig i intyget.
  • Äldre 29 Mar 22:03
    #12
    sochc skrev 2015-03-29 16:51:16 följande:

    Hej jo mitt blodtryck är bra så även blodvärden. Ska träffa bm om några dagar o ta upp detta igen. Citaodon hjälper mig tyvärr inte,???? gick ett tag på Naproxen men det var helt meningslöst. Fick imovan efter o ja smärtan försvann till viss del men återhämtningstiden blev en dag längre. Är det någon som blivit sjukskriven för sånt här?


    Menar du verkligen Imovane? Inte Imigran?
Svar på tråden Gravid = svår migrän