• konstv­erket
    Äldre 29 Mar 09:00
    1713 visningar
    8 svar
    8
    1713

    Körkort 25 år för sent..

    Jag borde tagit körkort för 25 år sen. Så har det dock inte blivit, av många olika anledningar.

    Nu har jag i alla fall äntligen tagit tag i det. Skaffat tillstånd, betalat för ett paket, så nu har jag ett par frågor/funderingar.

    Jag har absolut noll erfarenhet av att köra. Bilar har aldrig varit det minsta av intresse, och därför har jag aldrig heller bett om att få prova att köra, vare sig tio meter eller hundra meter.

    Imorgon och de tre nästkommande måndagarna har jag teorilektioner på körskolan.
    Min första fundering är:

    - Ska jag vänta med att börja köra bil på körskolan tills dessa fyra teorilektioner är avklarade, eller ska jag kombinera lektionerna med körning?

    Jag är flerbarnsfar, så min ekonomi tillåter inte att jag öser pengar över körkortet i alltför hög takt.
    Min andra fundering är:

    - En körlektion varannan vecka, är det tillräckligt, eller är det alldeles för sällan?

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Körkort 25 år för sent..
  • Gabzan
    Äldre 29 Mar 09:06
    #1

    Du ska ha teorin samtidigt som du har körlektionerna. Det gör att man lättare förstår teorin. Om du bara ska köra på körskolan kommer du aldrig bli klar på en körlektion varannan vecka. Jag har rätt nyligen tagit körkort och tog dubbla lektioner tre dagar i veckan i närmare tre månader. Man måste verkligen engagera sig om man ska ta körkort annars kommer man ingenstans.

  • Äldre 29 Mar 09:22
    #2

    Nu var det bra länge sedan jag tog körkort men på den tiden hade i alla fall inte teorilektionerna någonting att göra med hur man i praktiken får en bil att rulla i den hastighet och riktning man vill, utan den biten gick man igenom när man satt bakom ratten. Så du kan absolut börja köra lite innan teorilektionerna. Jag håller även med om att en körlektion varannan vecka är väldigt lite. Du kanske ska spara ihop lite pengar först, så kan du jobba mer koncentrerat med körkortet sedan.

  • Äldre 29 Mar 09:23
    #3

    Har precis också tagit körkort men behövde inte så många körlektioner. Övningskörde väldigt mycket med min sambo och kompletterade med ett tiotal körlektioner. Det handlar mycket om hur snabbt du vill ta kortet. En körlektion varannan vecka körde jag ocskå ungefär och däremellan tog jag alla "vardagdkörningar". Teorin gjorde jag bara strax innan uppkörningen.

  • Äldre 29 Mar 09:25
    #4

    För mig tog det ganska precis ett år från att jag övningskörde första gången.

  • Äldre 29 Mar 09:27
    #5

    En körlektion i veckan varannan vecka är åt helvete för lite om du inte har någon erfarenhet alls.

    För att köra bil (utan att ha ihjäl folk) krävs det inte bara att man vet vilken pedal man ska trycka på när, utan man måste lära sig tänka och "se" rätt, bedöma avstånd i hastighet, fatta rätt beslut på under en sekund, växla utan att titta på spaken och utan att behöve glo på varvräknaren, kunna titta ut genom fönstert utan att hela bilen svänger dit man tittar - och så vidare, bara för att ta några små och enkla exempel - allt det här ska sitta i ryggmärgen innan du på något sätt kan anses säker i trafiken, och ryggmärgs-inlärning får du inte till med så liten frekvens.

    Börja med en lektion i veckan tills du har koll på växlar, pedaler och dragläge -  i början kan det vara bra att ha bara en lektion i veckan, för att man ger hjärnan tid att bearbeta det nya. Öka sedan till två lektioner i veckan när du faktiskt kan vistas i trafik, och när du kan köra utan att handledaren behöver vifta, skrika eller gripa in med dubbelpedaler så ökar du till tre.

    Eftersom det här blir dyrt om du inte har en intensivkurs med fastpris så skulle jag starkt rekommendera att du hittar en kompis du kan ful-köra med också - eller som kan skaffa sig papper för att få övrningsköra med dig.

    Köra bil är bland det bästa, roligaste och mest avslappnande som finns i min mening  - nästan som meditation - lycka till :)

  • Anonym (20)
    Äldre 29 Mar 09:34
    #6

    För mig tog det 20 körlektioner innan jag kunde göra uppkörningen. Då hade jag aldrig kört bil tidigare. Körde två lektioner i veckan för det var allt jag hann med . Teorin läste jag in på körskolans datorer.

  • Äldre 29 Mar 09:44
    #7

    Tog körkort vid 30, min syster tog nyss vid 38. Har barn och jobbar vilket gör att man inte kan lägga 100% fokus på att bara köra som de som är 18. Vi båda hade lite samma strategi. Tog dubbla lektionen nästan en gång i veckan första 1månaden. Sedan glesade ut till dubbla varannan vecka nästa månad för att hinna öva in mängdträning på det som man lär sig. Frågade då bad som skulle tas upp nästa gång och övade då lite på det med för att vara förberedd. Sedan glesades körlektionerns ut ytterligare och övade och övade hemma. Min make jobbade borta i v under denna period så vi hade bara helgerna att öva på. Och man kunde inte riktigt lämna bort honom varje helg för att öva rondell körning mm. Han tyckte det var lagom kul . Sen blev det mer att jag körde från a till B varje gång vi skulle ut.

    Teorin läste jag parallellt. Men gjorde i stort sett bara de dagsfrågor som finns. Där nöter och nöter man frågorna. Var det en frågade jag fick fel på letade jag upp svaret och skrev ner det i ett block. Blocket hade jag med mig som till rasten på jobbet mm. Min syster började teorin men märkte att hon inte fick in så mkt och passade ej riktigt då de inte har möjlighet med barnvakt och maken har ca 1 h resväg från jobbet.

    För oss tog det 6 månader att ta från att aldrig ha kört och att omständigheterna med pendling, småbarn mm gjorde att man inte kunde prioritera körningen först. Lycka till

  • Äldre 29 Mar 09:46
    #8

    Läste nu vad jag skrev. Haha. Inte maken som skulle lämnas bort vid rondell körning utan sonen på 4 år som inte riktigt tyckte det var kul

Svar på tråden Körkort 25 år för sent..