• mammma

    Cykelhjälm

    Använder ni cykelhjälm då ni cyklar och barnet sitter i cykelsitsen

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Cykelhjälm
  • fluu

    Alla har då hjälm, när jag cyklar själv glömmer jag dock ofta hjälmen tyvärr.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Vokalissan

    Använde aldrig hjälm innan jag fick barn. Enbart fåfänga skäl. Nu har vi hjälm och tycker det är orimligt att kräva att barnet ska ha om inte vi vuxna har. Varför är inte våra huvuden lika viktiga? Alla som är med på cykelturen har hjälm.

  • Natulcien

    När vi cyklar tillsammans har alla hjälm. Det vore ju heltokigt att övertyga ett barn om att ha hjälm om man inte har det själv.
    Dock "fuskar" jag ibland när jag cyklar ensam eftersom jag tycker att det är så obehagligt och svettigt med hjälm.

    På samma sätt är jag väldigt noga och "trafikvettig" vid övergångsställen och trafikljus när jag promenerar med sonen, men slarvar massor med det när jag är själv.

  • Erizajo

    Använder inte hjälm slutade när jag var tolv och skulle aldrig sätta på mig en idag. För mig funkar det att säga till barnen att man får bestämma själv när man är vuxen precis som många andra saker så det är inga problem.

  • BeanBag
    Erizajo skrev 2015-03-29 13:33:38 följande:

    Använder inte hjälm slutade när jag var tolv och skulle aldrig sätta på mig en idag. För mig funkar det att säga till barnen att man får bestämma själv när man är vuxen precis som många andra saker så det är inga problem.


    Jag har inte hjälm för att visa mina barn att man ska ha det. Jag har det för att jag vill ha större chans att överleva med mindre skador om jag hamnar i en olycka. Precis som jag använder bilbälte för att ha större chans att överleva vid en bilolycka.
  • fluu
    BeanBag skrev 2015-03-29 13:43:27 följande:
    Jag har inte hjälm för att visa mina barn att man ska ha det. Jag har det för att jag vill ha större chans att överleva med mindre skador om jag hamnar i en olycka. Precis som jag använder bilbälte för att ha större chans att överleva vid en bilolycka.
    Så tänker jag med. Visst jag glömmer ofta hjälmen när jag cyklar själv, men jag försöker komma ihåg den och vill använda den. Nu finns det ju en ännu större anledning att överleva utan skador.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Pescetarian

    Hjälm på ungen och hjälm på mig. Självklart!

  • Pescetarian
    Vokalissan skrev 2015-03-29 10:16:01 följande:

    Använde aldrig hjälm innan jag fick barn. Enbart fåfänga skäl. Nu har vi hjälm och tycker det är orimligt att kräva att barnet ska ha om inte vi vuxna har. Varför är inte våra huvuden lika viktiga? Alla som är med på cykelturen har hjälm.


    Det är inte alls orimligt att kräva hjälm på ett barn, trots att man som förälder inte har hjälm. Det är nämligen lag på hjälm för alla under 15 år. ;)
  • Batmamba

    Hela familjen använder cykelhjälm. Jag har gjort det nästan hela livet. Som någon skrev känns det extra viktigt sen jag blev förälder. Jag vill inte dö, kort sagt.

  • Linda85

    Barnen har hjälm, vi vuxna cyklar utan. 

    HAr alltid cyklat utan hjälm och at cykla med hjälm skulle kännas konstigt.

  • Duckan

    Röstar inte då jag aldrig cyklar (vare sig själv eller med barnet i sits), men om jag skulle göra det så skulle jag skaffa mig en hjälm.

  • Erizajo

    Fattar också att jag borde ha hjälm och att det vore bra vid ev olycka, men skulle aldrig sätta påmint en ändå. Ser töntigt ut. Dum anledning? Ja men sant ändå. Jag använder inte flytväst heller.

Svar på tråden Cykelhjälm