• Äldre 29 Mar 11:27
    1124 visningar
    5 svar
    5
    1124

    kaskadspya av gröt med mjölk

    sonen har haft problem med mage, eksem sömnlöshet hela tiden och blivit testad för mjölkprotein som inte visade något. Läkaren sa att jag kan börja ge mjölk och gjorde det igår (gröt med skummjölkspulver) och direkt efter kom diarrer och kaskadspyor. Kan kanske vara laktos? Något är det. Han har problem med eksem som läkaren säger inte har med allergi att göra och ger bara kortisonsalvor som inte hjälper. Mot sömnlösheten säger läkaren att jag ska sluta amma och sova i egen säng. Hmm, jag köper inte det. Tror att hans eksem kliar och magen krånglar och därför vaknar och behöver min tröst/ amning.

    Någon som vet något antiklimedel till natten? ska vara utan mjölk igen och kontakta ny läkare.

    Förvirrande

  • Svar på tråden kaskadspya av gröt med mjölk
  • Äldre 29 Mar 12:22
    #1

    Mjölkproteinallergi?

  • Äldre 29 Mar 12:28
    #2

    har tagit blodprov på mjölkprotein så läkaren sa att det inte kan vara det

  • Äldre 29 Mar 12:52
    #3

    Hur gammalt är barnet?

    På små barn är inte allergitester särskilt träffsäkra alltid. De flesta läkare brukar avråda från att testa av just den anledningen.

    Eksemliknande utslag och kaskadkräkningar är ju klassiska symtom på just mjölkproteinallergi. En hel del annat också i och försig men om du har en stark misstanke så kan du ju prova att utesluta allt mjölkprotein riktigt strikt i minst 6 veckor och se om det händer något? Det är rätt krångligt och kräver noggrannhet då minsta lilla spår av proteinet kan förstöra och då får man inget rättvist utslag av perioden med mjölkfrihet.

    Laktosintolerans hos riktigt små barn är i stort sett omöjligt (det finns en sorts laktosintolerans man kan födas med men den är ganska allvarlig och barnet brukar få sin diagnos rätt fort efter födseln då symtomen ofta kräver sjukhusvård)

    Att sluta tröstamma och neka närhet till ett barn som är ledset låter illa i mina mammaöron. Jag skulle inte ta åt mig av sådana råd, men visst, det finns barn som störs av att samsova med sina föräldrar och som sover bättre i egen säng.

    Antiklimedel är svårt. Kortisonsalva + mjukgörande borde hjälpa litegrann. Jag skulle inte börja experimentera med diverse oljor och salvor om det är en liten bebis, som dessutom behandlas med kortison.

    Att byta läkare och kanske bolla lite med bvc sköterskan om hen är duktig kanske? Det är dom bästa råden jag kan ge.

    Hoppas det går bra för er.

  • Äldre 29 Mar 17:28
    #4

    inga tips mot kliande eksem?

  • Äldre 29 Mar 20:04
    #5

    häxjakt, såg inte ditt informativa inlägg:) tackar!

    sonen är snart 7 månader och jag har varit utan mjölk i två månader. Kräkningarna och lösa avföringarna försvann när jag var utan mjölk men sömnlösheten och eksemet var kvar. läkaren sa att jag skulle börja med mjölk igen och ser ingen stor skillnad. den stora skillnaden var när han fick det direkt själv,inte via amning.

    smöjer och smjöjer men han river sig ändå på natten och åmar sig. Har bytt bvc också och hoppas på bättre kunskap och råd. Hoppas på att man får något svar på vad det är som besvärar pojken min så kanske vi kan sova några timmar på natten och orka mer

Svar på tråden kaskadspya av gröt med mjölk