• Anonym (Kaffedraken)

    Nytt jobb efter föräldraledighet. Vill inte heltid och vad säger de om man blir gravid?

    Jag har varit hemma i två år med vårt barn och nu är det läge för mig att börja jobba igen då dagarna börjar ta slut. Min man ska ta över och vara ledig en del nu och jag har fått ett (rätt bra) heltidsjobb.

    Jag kommer arbeta heltid och jag vet inte hur jag ska överleva att vara ifrån mitt barn. Hur kommer barnet att påverkas när båda väl arbetar heltid?


    Livet för mig är inte att arbeta heltid men å andra sidan är det svårt att få ett bra jobb inser jag ju.


    Det som är så himla jobbigt för mig är att jag inte kommer få spendera tid med barnet som jag nu gjort under en lång period.
    Jag skulle gärna kunna tänka mig att arbeta 50-75 % för att både jobba och vara hemma, men vågade inte nämna det på intervjun. Vet att jag har rätt att gå ner i tid men det vågar jag inte be om direkt.


    Mitt andra dilemma är att vi troligen vill ha fler barn...Hur pinsamt skulle det inte kännas att arbeta ett halvår och sedan bli gravid?

    Mår bara dåligt över denna förändring och att arbeta heltid. Vad gör man? :(


     

  • Svar på tråden Nytt jobb efter föräldraledighet. Vill inte heltid och vad säger de om man blir gravid?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Hur tänker du göra för att inte riskera hamna i pensions-fällan då?


    This is my life and I don't care
  • Anonym (Kaffedraken)

    De lär ju inte bli direkt chockade om du blir gravid efter ett halvår. Det lär de ju nästan räkna med om du har ett barn som är två år. Så bekymra dig inte om det

    Prova att jobba heltid ett tag så får du se hur det går. Så kan du tänka på deltid sen när du vet hur allt funkar på jobbet och så.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Känns bara pinsamt att jobba så kort tid och sedan bli gravid eller gå ner i tid.


    Ang min pension är det inget som ni behöver fråga om, den är tryggad så mycket kan jag säga.


     


     

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jo men sen ska du ju va gravid i nio månader också, dvs du kommer ju jobba i drygt ett år iaf. Jag intervjuar folk ibland och hade jag anställt dig hade jag räknat med att du blir gravid snart igen då de flesta vill ha fler än ett barn. Det är inte pinsamt, bara naturligt. Förhoppningsvis tänker de långsiktigt.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Ful Anka skrev 2015-03-29 12:19:16 följande:

    Hur tänker du göra för att inte riskera hamna i pensions-fällan då?


    Alla ser ju inte deltidsarbete som en "pensionsfälla"...
  • Anonym (Kaffedraken)

    Du får väl bestämma dig för vad du vill. Att gå runt och tycka att allt är pinsamt verkar ju ganska kontraproduktivt? Kör med öppna kort. Är du intresserad av deltid, så fråga om det. Du kan ju inte få mer än ett 'nej'.

    Både jag och min sambo började på nya jobb ganska nyligen. Och vi gick båda in på deltidstjänster (eg. heltidstjänster men med 25 resp. 20% tjänstledighet). Inga konstigheter alls. På min arbetsplats är det ungefär 1/3 av personalen som jobbar deltid. Fullt normalt, i synnerhet om man har småbarn.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Men om jag har sagt ja, men inte skrivit på något än dock, så kan jag väl inte återkomma och meddela att jag går ner till 75 % men med 100 i grunden? Kanske bäst att komma in i jobbet lite och under tiden min man är hemma arbeta heltid för att möjligen sen gå ner, men även dt känns pinsamt....

  • Anonym (Kaffedraken)

    Nej vänta tills du har jobbat en stund medan din man är hemma. Och planerar du bli gravid igen snart så kanske du kan stå ut med att jobba heltid fram tills du blir mammaledig igen. Tycker du ska vänta tills du har börjat jobba innan du svartmålar bilden av heltid. Det kanske är jättekul och går jättebra! Och så länge barnet är hemma med pappan går det ingen nöd på det direkt

  • Anonym (Kaffedraken)

    Om du är 38 år och har en tvååring kommer det nog inte som minsta chock om du blir gravid igen.

    Men börja på heltid, det är bra för att komma in på ett nytt jobb ordentligt, lära känna kollegor och allt runt omkring. Så kan du gå ner i tid senare.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag fick nytt jobb efter fl, jobbade heltid 6 månader sen 80 %. Fick ny bebis efter 14 mån på jobbet. Inga problem. Jobbar ff kvar o väntar tredje barnet

Svar på tråden Nytt jobb efter föräldraledighet. Vill inte heltid och vad säger de om man blir gravid?