• fiakatrin

    Rädsla! V 24 och mycket sammandragningar samt ev har slemproppen gått.

    Hjälp!

    Är gravid med första barnet i vecka 24. I förrgår så är jag rädd att slemproppen gick ... Kom en stor lite "hårdare" geléklump när jag ar på toa, inte alls lik flytning. Efter det så har jag haft väldigt mycket kramper i magen. Jag tror det är sammandragningar. Det drar ihop sig och blir stenhårt och det gör ont.

    Känner ett tryck neråt och har nu ont vid minsta tryck på magen - en kram, dra upp ett ben, en hand på magen ...

    Barnet har sparkat mindre dessa dagar och smärtan ökar. Speciellt när jag rör på mig. Har hört att sammandragningar inte ska göra ont?

    Kan det vara slemproppen som råkat lossna och att kroppen förbereder sig med riktiga förvärkar?

  • Svar på tråden Rädsla! V 24 och mycket sammandragningar samt ev har slemproppen gått.
  • Mor till två döttrar

    Japp, det kan mycket väl vara på g. Hände mig i vecka 27 med första barnet, då lyckades de stoppa det till vecka 31. Med andra barnet kunde de inte stoppa det och hon föddes i vecka 25. Men det behöver inte vara så såklart, men åk in och kolla upp det. Lycka till!

  • Minxy

    Vad sägs om att kontakta förlossningen och åka in på kontroll?

    Jag hade mycket förvärkar med mitt första barn + att slemproppen släppte i omgångar från typ v. 26 eller så. Slemproppen återbildas om den släpper tidigt, så det är ingen panik. Mina förvärkar påverkade livmodertappen lite och jag var 1,5 cm öppen från v. 26, men allt gick bra. Sonen föddes i v. 38+4 utan problem.

    Ring hellre en gång för mycket än för lite.

  • Nevihc

    Åk och kolla för guds skull!


    Jag hade så och ringde förlossningen, dom sa att jag inte behövde åka in, för det var inget farligt. Jag åkte in ändå och då visade det sig att livmodertappen var utplånad, så det blev ambulanshelikopter iväg till Umeå i vecka 23+5.

  • fiakatrin

    De sa att det inte var någon fara troligen men att det var konstigt att sammandragningarna kom i vila .. Jag skulle avvakta till nästa vecka då jag har bokat besök.

    En annan sak jag tänkte på idag. Gjorde ett experiment då jag trodde att magen svällde så mycket när jag åt (platt på morgonen fortf i vecka 24) så jag provade att knappt äta idag. OBS ett experiment, inte något jag tänkt fortsätta med!!!

    Då märkte jag att min mage sväller väldigt mycket i samband med träning och några timmar efter. Ungefär som en svullen ankel efter en stukning .... Vet någon vad det kan bero på?

Svar på tråden Rädsla! V 24 och mycket sammandragningar samt ev har slemproppen gått.