• Anonym (Jean)

    Gått upp i vikt sen igår trots kaloriunderskott, varför nu detta?!

    Jag stoppade i mig totalt 1300 kcal igår och promenerade i 1,5 timme. Trots detta har jag gått upp 0,3 kg sen igår. Vägde mig i morse innan frukost, som alltid annars. Jag har stenkoll på mitt matintag och gör dagbok, så jag VET att jag inte glömt något.

    Har 9 dagar kvar till nästa mens, om det spelar nån roll.

    Hur kommer detta sig?

  • Svar på tråden Gått upp i vikt sen igår trots kaloriunderskott, varför nu detta?!
  • Kereza
    Anonym (Jean) skrev 2015-03-29 12:49:11 följande:

    Jag stoppade i mig totalt 1300 kcal igår och promenerade i 1,5 timme. Trots detta har jag gått upp 0,3 kg sen igår. Vägde mig i morse innan frukost, som alltid annars. Jag har stenkoll på mitt matintag och gör dagbok, så jag VET att jag inte glömt något.

    Har 9 dagar kvar till nästa mens, om det spelar nån roll.

    Hur kommer detta sig?


    Troligen just vatten - jag brukar kunna gå upp så mycket som 2 kilo i rent vatten innan mens (men då har jag PMDD och allmänt Förjävlig PMS rent hormonellt också..)

    Iofs skumt att det kom så långt innan, men det låter ändå mest troligt i min mening. Liksom, du kan ju ha ökat någon muskel, men så plötsligt och skiftat brukar inte det vara (mig veterligen) så vatten...jag gissar på vatten :)
  • Inte jag
    Anonym (Jean) skrev 2015-03-29 12:49:11 följande:

    Jag stoppade i mig totalt 1300 kcal igår och promenerade i 1,5 timme. Trots detta har jag gått upp 0,3 kg sen igår. Vägde mig i morse innan frukost, som alltid annars. Jag har stenkoll på mitt matintag och gör dagbok, så jag VET att jag inte glömt något.

    Har 9 dagar kvar till nästa mens, om det spelar nån roll.

    Hur kommer detta sig?


    Du väger väl dig inte varje dag väl?
  • Anonym (Jean)
    Inte jag skrev 2015-03-29 13:08:00 följande:
    Du väger väl dig inte varje dag väl?
    Jo, jag har gjort det nu på läkares inrådan eftersom jag just genomgått en infrysning av ägg och gått på hormonbehandling. Den är dock över och jag har lyckats gå ner de 2

    kg jag gick upp av behandlingen och plocket.
  • Anonym (Jean)
    Kereza skrev 2015-03-29 13:01:55 följande:
    Troligen just vatten - jag brukar kunna gå upp så mycket som 2 kilo i rent vatten innan mens (men då har jag PMDD och allmänt Förjävlig PMS rent hormonellt också..)

    Iofs skumt att det kom så långt innan, men det låter ändå mest troligt i min mening. Liksom, du kan ju ha ökat någon muskel, men så plötsligt och skiftat brukar inte det vara (mig veterligen) så vatten...jag gissar på vatten :)
    Jag har även väldigt ömma och stora bröst för närvarande. Har ont av dem hela tiden. Så kanske är det vätska ändå, som du skriver.
  • candyfloss

    Det kan vara vätska, avföring eller en något oprecis våg tex. Det är en underlig läkare som bett dig väga dig varje dag utan att förklara att man inte kan stirra sig blind på hektogrammet från dag till dag

  • Anonym (Jean)
    candyfloss skrev 2015-03-29 13:26:09 följande:

    Det kan vara vätska, avföring eller en något oprecis våg tex. Det är en underlig läkare som bett dig väga dig varje dag utan att förklara att man inte kan stirra sig blind på hektogrammet från dag till dag


    Jag var tvungen att väga mig för att jag skulle hålla koll så att jag inte lade på mig för mycket under hormonbehandlingen. Det kan nämligen tyda på överstimulering.
  • Inte jag
    Anonym (Jean) skrev 2015-03-29 13:16:18 följande:

    Jo, jag har gjort det nu på läkares inrådan eftersom jag just genomgått en infrysning av ägg och gått på hormonbehandling. Den är dock över och jag har lyckats gå ner de 2

    kg jag gick upp av behandlingen och plocket.


    Nu behöver du alltså inte väga dig varje dag utan försök 1-2 gånger i veckan om inte läkaren har sagt att du ska fortsätta. :)
  • Anonym (Jean)
    Inte jag skrev 2015-03-29 13:57:40 följande:
    Nu behöver du alltså inte väga dig varje dag utan försök 1-2 gånger i veckan om inte läkaren har sagt att du ska fortsätta. :)
    Det har bara gått 6 dagar sen plocket, men ok.
  • Inte jag
    Anonym (Jean) skrev 2015-03-29 14:03:23 följande:

    Det har bara gått 6 dagar sen plocket, men ok.


    Ja men som jag sa om läkaren sagt att du ska fortsätta så gör det men när han säger att du inte behöver väga dig varje dag så gör inte det. :)
  • Mascaraklumpar

    Viktförändringen från dag ett till dag 2 = vikten dag 1 plus det som tillförs kroppen minus det som lämnar kroppen.

    Det som tillförs är mat och vätska, det som lämnar kroppen är avföring, urin, avdunstning från hud och lungor. Hur många kalorier som går in eller ut har ingen direkt betydelse för ekvationen (däremot har det givetvis stor betydelse för vikten på lite längre sikt).

    Under det senaste dygnet har du helt enkelt fått i dig mer än du gjort av med, och därför har du ökat i vikt.

  • Påven Johanna

    Förstår inte varför du inte tar alla dina frågor i en tråd i stället för att starta en ny varje gång du funderar över något i samma ämne. 

Svar på tråden Gått upp i vikt sen igår trots kaloriunderskott, varför nu detta?!