• Anonym (orolig)

    Resa med farmor och farfar

    Mina (ex)-svärföräldrar vill ta med mina barn till Egyten (Kairo) i 10 dagar för att hälsa på släktingar. Barnens farfar kommer från Egypten. Barnen (12 & snart 8) är jätteglada och peppade, deras pappa tycker att det är en bra ide. Men jag vill inte! Jag är orolig! Det händer så mycket skit i den delen av världen. Vad kan jag göra? Protestera fast "alla andra" vill. Acceptera och lida? Hur skulle ni andra föräldrar känna inför en sån resa?

  • Svar på tråden Resa med farmor och farfar
  • Anonym (mamma)
    Anonym (orolig) skrev 2015-03-29 14:13:32 följande:

    Mina (ex)-svärföräldrar vill ta med mina barn till Egyten (Kairo) i 10 dagar för att hälsa på släktingar. Barnens farfar kommer från Egypten. Barnen (12 & snart 8) är jätteglada och peppade, deras pappa tycker att det är en bra ide. Men jag vill inte! Jag är orolig! Det händer så mycket skit i den delen av världen. Vad kan jag göra? Protestera fast "alla andra" vill. Acceptera och lida? Hur skulle ni andra föräldrar känna inför en sån resa?


    Jag skulle vara jätteglad för barnens skull, men skulle nog ringa UD, alternativt någon resebyrå och kolla säkerheten på resmålet.

    Var det i Egypten en turist blev attackerad av en haj så det inte går att bada i havet?

    Men Kairo är väl inte det roligaste resmålet. Visst dom kan ju kolla pyramiderna, spinxen och eventuellt musee't, men det finns inte sol och badmöjligheter där.


  • Kina79

    Jag vet helt ärligt inte hur jag hade känt inför det. Det är ju en fantastisk möjlighet och säkert en underbar resa med barnen. Men jag vet inte heller om jag hade klarar av att släppa iväg mina så långt (mina stora är 11 och 9). Inte ens med deras pappa tror jag att jag hade fixat det.
    Med andra än föräldrar, nä. Jag hade nog inte klarat det.

  • Anonym (mamma)
    Anonym (mamma) skrev 2015-03-29 14:19:07 följande:
    Jag skulle vara jätteglad för barnens skull, men skulle nog ringa UD, alternativt någon resebyrå och kolla säkerheten på resmålet.

    Var det i Egypten en turist blev attackerad av en haj så det inte går att bada i havet?

    Men Kairo är väl inte det roligaste resmålet. Visst dom kan ju kolla pyramiderna, spinxen och eventuellt musee't, men det finns inte sol och badmöjligheter där.
    sfinxen*
  • Koppkaka

    Jag hade aldrig släppt iväg två så "små" barn utomlands utan varesig mamma eller pappa. Du är barnens mamma och har all rätt att säga nej om det inte känns bra.

  • ica
    Anonym (mamma) skrev 2015-03-29 14:19:07 följande:
    Jag skulle vara jätteglad för barnens skull, men skulle nog ringa UD, alternativt någon resebyrå och kolla säkerheten på resmålet.

    Var det i Egypten en turist blev attackerad av en haj så det inte går att bada i havet?

    Men Kairo är väl inte det roligaste resmålet. Visst dom kan ju kolla pyramiderna, spinxen och eventuellt musee't, men det finns inte sol och badmöjligheter där.
    Läget är ju inte stabilt där. Så det är lätt att förstå Ts oro.
  • Anonym (orolig)

    Tack för era svar. Skönt att höra att ni inte tycker jag är pjoskig.

  • ica
    Anonym (orolig) skrev 2015-03-29 16:56:36 följande:

    Tack för era svar. Skönt att höra att ni inte tycker jag är pjoskig.


    Säkerhetsläget är ju inte lysande. Plus det ständiga hotet om Faraos hämnd (magsjukan)
Svar på tråden Resa med farmor och farfar