• Anonym (Trött pappa)

    Panikångest och ersättning

    Jag och min fru har varit gifta i 3 år nu och vi har varit ett par i 9 år.
    Vi har 2 barn, en son på 8år och en dotter på 5år.

    Allt är perfekt, utom ekonomin.
    Det är jag som sköter den biten, jobbar som personlig assistent och vi lever alla 4 på den + bostadsbidrag.

    Min fru har aldrig varit sugen på att jobba och som ni kan räkna ut så har vi haft hyfsad inkomst när hon hade mammapenning, som hon haft större delen av vår tid ihop.
    Det är så att hon lider av panikångest, hon får medicin för det men det gör att hon har svårt att lämna hemmet och hon har svårt att sköta ett arbete, jag har flera gånger hämtat henne då hon svimmat på jobbet eller haft ren panikångest. Hon får aldrig mer än en vikarietjänst och när hon får anfall sjunker ju hennes arbetserbjudanden och nu var det snart ett år sen hon jobbade ett arbetspass.

    Hon saknar helt inkomst idag.

    Min fråga är om hon kan få ersättning för sin panikångest, som en sjuklön fast hon saknar arbete? 
    Min lön räcker inte längre till och vi lider alla 4 av detta.
    Om man kan få det hur går man tillväga? Måste man bli sjukskriven av läkaren eller räcker det med intyg på att panikångesten finns?

    Jag kommer inte orka dra detta lass på egen hand snart. Vi bråkar sällan men när vi gör det har det med pengar att göra.
  • Svar på tråden Panikångest och ersättning
  • mteriksson

    men hon går väl regelbundet till en läkare? Hon måste väl vara sjukskriven? Du måste genast sluta dalta med henne. Hon må ha ångest osv, men hon är väl inte lat? Har sett så många vänner drabbas av detta. Deras partner har mått dåligt och de har fått slita hund. Det finns bra mediciner idag. 

  • Anonym (?)

    Hon kommer inte att få sjukersättning för sin panikångest. Följ med henne till läkaren så hon får rätt behandling.

  • Anonym (?)

    Hon kommer inte att få sjukersättning för sin panikångest. Följ med henne till läkaren så hon får rätt behandling.

Svar på tråden Panikångest och ersättning