• Anonym (Bekymrad)

    Bor ensammed tre barn.. Hur mycket lägger ni på era barn i månaden?

    Kommer att bo ensam med mina tre barn och mår dåligt över att jag inte kan köpa saker och kläder som deras kompisar får. När räkningarna är betalda så har jag ca 1500kr kvar . De vill ha moppe, behöver kläder , månadspeng m.m

    Deras pappa tjänar mycket bra medan jag är sjukskriven och dålig ekonomi. Känner mig som en dålig mamma.

    Ni andra som är ensamstående med flera lite äldre barn, hur mycket köper ni till era barn? Köper ni märkeskläder, smink m.m?

    Deras pappa vill inte köpa allt de behöver:/. Kan inte ta lån.

  • Svar på tråden Bor ensammed tre barn.. Hur mycket lägger ni på era barn i månaden?
  • Anonym (Bekymrad)

    Någon som vill dela med sig:/?

  • Anonym (Förstår)
    Anonym (Bekymrad) skrev 2015-03-29 15:52:23 följande:

    Deras pappa vill inte köpa allt de behöver:/. Kan inte ta lån.


    Moppe, månadspeng, smink och märkeskläder " behöver" ingen. Du kan inte lasta pappan för att han köper dessa saker lika lite som dig ;)

    Dina barn verkar gamla nog för att lära sig att man inte kan få allt utan måste anpassa,sig till inkomster. Låt istället denna period i deras liv bli en läxa och en morot. Förklara för dom att dom kan få " allt" som vuxna om dom studerar länge, får ett bra jobb , sparar och inte skaffar barn för tidigt/med fel partner.

    Ingen ensam förälder som inte har bra jobb kan ge sina barn allt. Du kan inte jämföra ditt liv med deras kamrater som har två gifta, heltidsarbetande föräldrar. Det är omöjligt förvdig att hänga med i deras livsstil.
  • Anonym (först en rejäl lön)

    Det finns tyvärr ingen direkt lösning på ditt problem, det är dyrt med tonåringar och att vara sjukskriven är svårt för ekonomin.

    Du måste lära dig att säga nej, förklara att du gärna skulle vilja ge dina barn mer men att du bara inte har pengar, och uppmana dina barn att satsa på skolan så att de själva kan bygga sig en framtid.

    Visa dem sätt att tjäna egna pengar- klippa häckar, sitta barnvakt, putsa fönster, dela ut reklam, sälja nybakade bullar på lördagar, gå ut med folks hundar osv osv.

    Både jag och flera vänner kommer från familjer där ett glas mjölk till var uteslutet och antalet potatisar till middagen räknades, och vi har gått långt just för att vi förstår att man måste kämpa och skaffa sig en okej lön för att kunna leva. Vet man att det inte finns några föräldrar som kan sopa upp röran eller ta över försörjningen om man blir av med sitt studielån så blir man också mer mån om att klara det man påbörjar.

    Utmaningen är att förklara att pengar hjälper på många sätt men att det verkligen inte är allt, det är lätt att bli lite besatt om man har haft det fattigt. Jag kämpar idag för att klara att jobba deltid under några månader för att mitt barn behöver mer av min tid, men jag mår riktigt mentalt illa av att behöva ge upp en del av den lön jag slitit så många år för att få.

  • Anonym (Oxå 3 barn)

    Har en liknande situation som du. Mina barn är hos mig nästan heltid de är var fjärde helg lörd-sön hos pappan o var fjärde helg fred-sönd hos pappan, dvs ungefär varannan helg. Vi har löst det genom att pappan betalar mig ett större underhåll för barnen, han betalar drygt 3000 kr per barn ( ca 9700 kr per månad totalt). På så vis kan jag styra över de utgifter som barnen har. Fungerar för oss!

  • Anonym (sommarjobb)

    Är de tonåringar borde de kunna skaffa sig ett sommarjobb eller ett mindre extrajobb, t.ex dela ut reklam.
    Om pappan har pengar kanske han kan hitta på något jobb som de kan få betalt för, t.ex. måla staketet eller något. Eller kan pappan tänka sig att betala för betygen? Ett C x kr, ett B y kr. Köper pappan födelsedagspresenter och julklappar till barnen?
    Sen tycker jag nog att om du får barnbidrag (eller studiebidrag) och underhåll så måste väl lite av det få räcka till kläder och något nöje också. Går allt till hyran och mat nu?

  • edwin47

    Tycker att det är en ickefråga. Du vill veta något, men det handlar mer om dig än om ungarna. Vi måste alla komma över narcissitiska föräldrar.Psykopatin går i arf.

  • Brumma

    Har du barnen halvtid så bör du (om du inte redan gjort det) ansöka om underhållsstöd vid växelvis boende. Det är inkomstbaserat och påverkar inte den andra föräldern. Det är max ett halvt underhållsstöd, dvs 636:-. Alltså 1900 för dina tre barn. Dessutom har du rätt till halva barnbidraget, vilket blir 1877 för tre barn.

    Där har du nästan 4000:- som bör gå till barnen (och som inte går från din egen inkomst).

    Du har med största sannolikhet även rätt till bostadsbidrag. Speciellt om barnen bor hos dig (även om de bara bor halvtid).

    Nu vet jag inte hur dålig din ekonomi är eller hur mycket din lägenhet kostar men om jag gissar lite bara för att få lite siffror så...

    Jag satte en inkomst på 13500:-

    Hyra 5000:-

    Bo area 50kvm

    tre tidvis boende barn.

    Då är du berättigad bostadsbidrag på 1500:- i månaden.

    Det blir då en summa på 5500:- som du inte behöver lägga själv på barnen.

    Bor barnen hos dig på heltid så har du ju istället rätt till underhåll på 3819:-, barnbidrag på 3754:- samt -om man använder samma siffror som tidigare - bostadsbidrag på 3700:-

    Då har du en summa på 11273:- utan att du behöver lägga ngt själv.

    Bostadsbidrag et är som sagt bara en gissning eftersom jag varken vet hur mkt du har i månaden,hur hög boendekostnad du har eller hur mkt barnen bor hos dig :)

  • Anonym (N)
    Anonym (Oxå 3 barn) skrev 2015-03-29 17:15:49 följande:

    Har en liknande situation som du. Mina barn är hos mig nästan heltid de är var fjärde helg lörd-sön hos pappan o var fjärde helg fred-sönd hos pappan, dvs ungefär varannan helg. Vi har löst det genom att pappan betalar mig ett större underhåll för barnen, han betalar drygt 3000 kr per barn ( ca 9700 kr per månad totalt). På så vis kan jag styra över de utgifter som barnen har. Fungerar för oss!


    Oj, det var verkligen generöst av honom. Låter som mkt pengar, hur mkt skulle han betalt om följer underhållsnormen? (Eller vad det kallas)
  • Anonym (nej)
    Anonym (Förstår) skrev 2015-03-29 17:04:51 följande:
    Moppe, månadspeng, smink och märkeskläder " behöver" ingen. Du kan inte lasta pappan för att han köper dessa saker lika lite som dig ;)

    Dina barn verkar gamla nog för att lära sig att man inte kan få allt utan måste anpassa,sig till inkomster. Låt istället denna period i deras liv bli en läxa och en morot. Förklara för dom att dom kan få " allt" som vuxna om dom studerar länge, får ett bra jobb , sparar och inte skaffar barn för tidigt/med fel partner.

    Ingen ensam förälder som inte har bra jobb kan ge sina barn allt. Du kan inte jämföra ditt liv med deras kamrater som har två gifta, heltidsarbetande föräldrar. Det är omöjligt förvdig att hänga med i deras livsstil.
    Ingen förälder oavsett ekonomi,varken ska eller bör ge sina barn allt de pekar på/vill ha.
    Skapar problem för baren senare i livet när de ska skapa sig ett eget liv,då de inte har fått lära sig pengars värde.
  • Anonym (Bekymrad)

    Har ansökt om bostadsbidrag och fått det beviljat! Däremot har jag inte underhållsstöd och ska nog ansöka om det, tack för tipset!

    Försöker dagligen att kämpa emot tankarna att jag är en sämre mamma pga min sämre ekonomi. Men det är tufft !

Svar på tråden Bor ensammed tre barn.. Hur mycket lägger ni på era barn i månaden?