• Anonym (Döende?)

    Lugna mig! Ska man känns kroppspulsådern?

    Är 165 cm lång och väger 65 kg. Bukfett finns en redig kagge.

    Inatt hade jag en väldigt bubblig mage, vara gaser som ville ut. Normal i avföringen men haft ont i magen idag. Mitt i magen, strax ocanför naveln. Känns som jag är svullen där och vill helst sitta med rak rygg för att minska obehaget. La mig på sängen och klämde på magen för att ev hitta en öm punkt. Men hitta ingen. Däremot kände jag en väldigt kraftig pulsering. Precis som bebissparkar men är inte gravid.

    Förstår att det är kroppspulsådern, men ska man kunna känna den så tydligt?? Googla och hitta bara att smala personer gör det ofta men jag är inte alls smal.

    Orolig för bråck på kroppspulsådern nu. Att jag ska dö plötsligt. Har ju 20 mil till ett sjukhus så jag lär ju inte överleva om den brister.

    Någon som kan känna den på sig själv? Speciellt om du inte är smal.

  • Svar på tråden Lugna mig! Ska man känns kroppspulsådern?
  • Anonym (syster mes)

    Det är lugnt. Det du känner är din bukaorta. Jag väger exakt som dig och är lika lång och känner den. Har kunnat känna den på både flera vänner och patienter med olika kroppsbyggnad. Det krävs erfarenhet att kunna identifiera bråck på den men att känna den är inga svårigheter om man vet var man ska leta.

  • Anonym (blivande dr)

    Det går att känna den även om man inte är smal. Jag väger 10 kg mer än dig och är 2 cm längre. Jag har inga problem att känna min...

  • Anonym (Döende?)

    Inte ens om man har ont där?

    Har en smärta strax ovanför naveln och till vänster om denna punkt.

  • Anonym (Döende?)
    Una Flux skrev 2015-03-29 17:16:11 följande:

    Varför ringer du inte vårdupplysningen?


    Vill inte.
  • Anonym (syster mes)
    Anonym (Döende?) skrev 2015-03-29 17:04:30 följande:

    Inte ens om man har ont där?

    Har en smärta strax ovanför naveln och till vänster om denna punkt.


    Att för oss på internet avgöra varför du har ont i en punkt i magen är totalt omöjligt.
  • Anonym (Döende?)
    Anonym (syster mes) skrev 2015-03-29 18:33:21 följande:
    Att för oss på internet avgöra varför du har ont i en punkt i magen är totalt omöjligt.
    Det förstår jag. Men det var mest pulserandet jag undra över. Blir ju rädd.
  • Anonym (Döende?)

    Men det behöver alltså inte vara något fel bara för att man känner kroppspulsådern tydligt? Och om man har ont på samma ställe; kan även det vara ofarligt?

    Är så nojig och orolig nu

    Ska ringa vårdcentralen när de öppnar och be om en läkarkoll pga smärtan.

  • Anonym (Döende?)

    Någon mer som inte är smal och känner sin kroppspulsåder?

    Fått läkartid i eftermiddag.

Svar på tråden Lugna mig! Ska man känns kroppspulsådern?