• underlandetialice

    Vad göra med kattbajslukten!?

    Hej, jag har precis fått två små kattkillar som nu är fyra månader. De är helt underbara, men deras bajs luktar rejält illa. De äter bra torrfoder (orijen) och jag är försiktig med att ge de annat. Jag använder klumpbildande kattsand Canadian nånting som fått jättebra kritik vad jag vet... Bajset o klumparna lägger jag sen i en speciell hink med dubbla lock och speciell påse som ska förhindra odör, köpt på zooplus. Dock stiiinker det av deras bajs. Varje gång jag måste öppna locket för att lägga i nytt bajs sprider sig odören i huset. Har någon något ytterligare tips på hur man kan minska lukten av framför allt det gamla bajset? Skulle vara oerhört tacksam!

  • Svar på tråden Vad göra med kattbajslukten!?
  • Gnuborg

    Samma problem med en av mina katter. Den andra bajsar ute. Vi stoppar bajset i hundbajspåsar som direkt slängs i soptunnan. Att stoppa det i en tunna inne finns inte på kartan :)

  • underlandetialice

    Ja, jag får kanske prova att byta foder. Dessvärre bor vi i lägenhet och har sopprummet typ 150 meter bort. Helt orimligt att springa dit med varje bajspåse. Dessutom är dessa killar helt otroliga på att äta och bajsa! De lägger nog tre gånger per dygn minst... Kanske för att de växer. De har blivit ganska tjocka sen jag fick dem, borde jag begränsa deras torrfoder? Inte för att det skulle påverka bajsproblemet utan för att jag är rädd att de ska bli överviktiga....

    Tack för era svar!!

  • Anonym (Pandaslaven)

    By kattsand till något som går att spola ner. Vi har någon slags kristaller och bajset torkar ut snabbt som sjutton. Det luktar precis när katten bajsat men det försvinner snabbt. Sedan spolar jag ner korvarna. Det följer möjligen med någon kristall men det är inget som förstör toaletten.

  • underlandetialice

    Ja, jag får kanske byta. Hade kristaller till min förra kisse, men tycker att det snabbt blir mycket kiss som inte riktigt sugs upp och med dessa kiss- och bajskanoner skulle jag säkert behöva byta ut sanden minst varannan vecka, men men.... Tack för tipset!

  • snugglebunny85
    underlandetialice skrev 2015-03-29 19:16:40 följande:

    Ja, jag får kanske byta. Hade kristaller till min förra kisse, men tycker att det snabbt blir mycket kiss som inte riktigt sugs upp och med dessa kiss- och bajskanoner skulle jag säkert behöva byta ut sanden minst varannan vecka, men men.... Tack för tipset!


    skaffa peeweelåda och pellets. mina äter samma foder och då maten är så bra så luktar bajset mer men med pellets så ta du bara bajset och spolar rakt i toan. kisset går igenom silen och pellets förvandlas till spån som också går igenom silen och ner till lådan under. luktar lite trä aktigt bara. sååå skönt. jag har 3 katter och skulle aldrig gå tillbaka till sand!!!



Svar på tråden Vad göra med kattbajslukten!?