• Thinkerbell

    Utredning inom autismspektrum på BNK

    Känner mig full av tankar och oro, skulle väldigt gärna vilja få kontakt med fler föräldrar i samma situation.

    Vårt snart 3-åriga barn är under utredning på BNK, då vi länge känt att något är annorlunda. Språkutvecklingen var sen, vi var osäkra på hur mkt hen förstod och hen använder språket på annorlunda sätt. Mycket upprepningar av fraser, svårt att förstå frågor och samspel och kommunikation, samt viftningar med händer sen länge. Vi ska gå på ett samtal om några veckor då vi får veta mer. I nästan 1.5 år har detta funnits i mina tankar, mer och mer ju äldre barnet blivit och det inte "försvunnit". Jag känner mig så orolig och rädd att inte kunna kommunicera och prata med mitt barn, nånsin och hur ska det bli i framtiden?

    Vore jätteglad om ni som kanske är under utredning eller ni som kommit längre, och fått diagnos eller lever med barn som har olika svårigheter inom autismspektrat ville höra av er. 

  • Svar på tråden Utredning inom autismspektrum på BNK
  • Anonym (AST)

    Min 3,5-åring fick sin autism-diagnos på BNK (barnneuropsykiatriska kliniken, om nån mer undrar) för ett par månader sen och vi har nyss upprättat kontakt med habiliteringen vilket känns bra. Vi känner oss ganska lugna och trygga än så länge, min enda stora oro är kampen om resursstöd till förskolan...

    Vårt barn är väldigt välfungerande hemma med mycket lite frustration och ganska väl fungerande kommunikation, både verbal och icke-verbal. Svårigheterna uppstår mest utanför hemmet, & så behöver han givetvis träna & repetera mer än neurotypa barn för att vardagsrutinerna ska "sätta sig". Vi ska också börja jobba med bildstöd för hans expressiva kommunikation. Jag ser positivt på framtiden för oss som familj, det som oroar är stödet i förskola & skola...

  • Thinkerbell

    Skönt att höra att du känner dig ganska lugn och att det fungerar bra. Är lite nyfiken på hur ert barn kommunicerar verbalt, vad uttrycker hen, har språket och förståelsen utvecklats mycket tycke ni tex sista halvåret? Jag är orolig att vårt barn inte kommer utveckla pratet så att hen kan prata med istället för till....mycket prat om konkreta saker och figurer från filmer, sånger osv, men inte mkt "vanligt" prat och är osäker på hur mycket förståelse för jag, min osv. Vet du om det går att träna upp sättet barn med autism kommunicerar, pratar och förstår på?

  • Anonym (AST)

    Hemma visar och berättar min son vad han vill göra och/eller ha, han pekar & har ganska många ord och meningar. Utanför hemmet är han sämre på att använda sig av dessa, så där behövs det hjälp. Förståelsen i nuet är bra, han förstår längre uppmaningar och instruktioner, men han är ju mycket här och nu, helt ointresserad av att prata om vad som hände förut idag. Jag försöker dock att inte värdera hans kommunikation utan att fullt ut acceptera att det är såhär han funkar. Dåtiden är inte intressant för honom och det är helt okej, typ.

    Sen kör han en del med scripting, alltså att upprepa längre fraser ur böcker och filmer, men han gör det ytterst kommunikativt! Jag tänker att barn som våra ofta avfärdas som icke-kommunikativa bara för att de kommunicerar annorlunda och jag väljer att se det som nåt han tycker är kul och möter honom i det. :)

    Jag vet inte om nåt av det här blev tydligt? Men jag betraktar det mycket som att mitt barn lär mig ett annat sätt att kommunicera, samtidigt som vi också tränar mer "normal" kommunikation. Jag rekommenderar å det varmaste youtube-kanalen Neurowonderful för mer förståelse av autism, hon som ligger bakom har själv autism och förklarar saker bättre än nån utifrån nånsin kan :)

  • Anonym (anhörig)
    Thinkerbell skrev 2015-04-06 00:05:16 följande:

    Skönt att höra att du känner dig ganska lugn och att det fungerar bra. Är lite nyfiken på hur ert barn kommunicerar verbalt, vad uttrycker hen, har språket och förståelsen utvecklats mycket tycke ni tex sista halvåret? Jag är orolig att vårt barn inte kommer utveckla pratet så att hen kan prata med istället för till....mycket prat om konkreta saker och figurer från filmer, sånger osv, men inte mkt "vanligt" prat och är osäker på hur mycket förståelse för jag, min osv. Vet du om det går att träna upp sättet barn med autism kommunicerar, pratar och förstår på?


    Fick nyligen tipset om ett inslag i Nyhetsmorgon från november 2014 om en metod för autistiska barn. Har ingen länk men det var lätt att hitta på youtube.com på autism+nyhetsmorgon tror jag. Jätteintressant inslag om en nu vuxen kille som fick diagnosen när han var liten men som sen lärde sig prata och leka med denna metod och nu fungerar som andra. Väldigt ovanligt att man blir så pass upptränad uppfattade jag men en effektiv metod hade de använt i alla fall, det borde ju kunna hjälpa flera åtminstone en bit på vägen. Jag har ett syskonbarn som fått diagnos nyligen så hela släkten letar på internet just nu...
  • Anonym (olika namn.)

    den metoden ni letar efter heter IBT (intensiv beteende träning) i katrineholm men jag har hört andra namn med.

  • Thinkerbell

    tack för att du delade med dig om hur du tänker och hur din son fungerar! känner igen mkt av det, som att det inte går att fråga mkt om vad som hänt utan bara det som är nu. Verkar vara svårt att tänka abstrakt, han kan svara på frågor ofta om det som han ser eller är här nu men tror inte han förstår annars. Dock har han börjat berätta med enkla ord om han gjort något med pappan tex, så säger han till mig tex bulle, ramlade, gunga osv. det känns positivt. Jag har fortfrande svårt att acceptera att allt är så annorlunda, kan inte låta bli att jämföra med hans äldre syskon tex och tycker det känns sorlgigt att inte kunna prata, och samspela med honom. Det är mer att han pratar till oss eller om något. Ofta som du skrev berättar han om saker som hände i nån film och säger fraser. Han är dock bra på att säga vad han vill, berättar vad han ser osv. Angående inslaget på tv tror jag det handlade mer om de som haft normal utveckling först och sen fått en tillbakagång och utveckling av autism, vet inte om det fungerar på samma sätt när utvecklingen fårn början varit annorlunda. Vi har precis varit på sista besöket för utredningen och ska snart tillbaka på samtal....först efter det kan jag tänka mer framåt tror jag.

  • Thinkerbell

    Längesen jag skrev här nu, snart är vårt barn 5 år och mycket har hänt sedan han fick diagnosen.


    Vi påbörjade IBT-träning för drygt ett år sen och fick också beviljat resurs på förskolan 20 h/v. Det har varit väldigt positivt och vårt barn har utvecklats mycket, både socialt och språkligt. Vi upplever att han är ganska välfungerande med tanke på autismdiagnos och är glada för det.

    Vore intressant att höra andra som har barn med autism och era erfarenheter, hur de utvecklas?

Svar på tråden Utredning inom autismspektrum på BNK