• längtanefterbarn01

    Endometrios & Magproblem

    Hej.

    Jag söker er som har endometrios och magproblem.

    Jag har precis fått tid för laparoskopi för att bekräfta diagnosen Endometrios.

    Jag födde barn för sju månader sedan och sedan dess har besvären eskalerat mycket och jag har nu ont i hela cykeln trots p-piller (neovletta) och tar värktabletter (dikloflenak + panodil) varje dag flera gånger om dagen för att ens kunna fungera. Jag ha också magproblem såsom diarre ibland annars väldigt ont i magen, känslan av att aldrig bli klar, uppblåst, illamående och ingen aptit.

    Är det några fler som upplever magproblem som ställer till i vardagen som beror på endometrios?

    Jag hoppas att mina magproblem kan bero på endometriosen så att jag kan komma tillrätta med dem också då de ställer till det mycket i mitt sociala liv.

    Jag har tappat 40kg sen graviditeten (gick upp 27kg) pga den dåliga aptiten, illamåendet och magontet.

    Finns ni därute som har liknande problem?

    beskriv gärna och skriv om ni blivit bättre med behandling.

  • Svar på tråden Endometrios & Magproblem
  • Anonym (me)

    Det är vanligt med magproblem vid endo, men du verkar ha mycket besvär. Det jag funderar över är att det förvårrats efter graviditeten. Oftast så blir man bättre den första tiden eftersom att man varit utan mens så länge.

  • Anonym (kost)

    Om man har endometrios så kan man lindra besvären genom att ställa om kosten. Det har väl med hormonerna att göra. Sök runt på nätet efter sånt man ska undvika och sånt man gärna får äta mer av. Förhoppningsvis hjälper det!

  • längtanefterbarn01
    Anonym (me) skrev 2015-03-29 21:27:05 följande:

    Det är vanligt med magproblem vid endo, men du verkar ha mycket besvär. Det jag funderar över är att det förvårrats efter graviditeten. Oftast så blir man bättre den första tiden eftersom att man varit utan mens så länge.


    Läkaren verkade inte säga något om det men det var ju först 4-5 månader efter graviditeten det satte igång med smärtorna kontinuerligt så jag förstod att något var fel..
  • längtanefterbarn01
    Anonym (kost) skrev 2015-03-29 21:53:05 följande:

    Om man har endometrios så kan man lindra besvären genom att ställa om kosten. Det har väl med hormonerna att göra. Sök runt på nätet efter sånt man ska undvika och sånt man gärna får äta mer av. Förhoppningsvis hjälper det!


    Tack jag har redan lagt om min kost ordentligt, det är väldigt mycket jag inte tål men ska söka och läsa
  • Thotis90

    Jag har problem med magen och oftast i form av smärtsam magknip till följd av att jag har ätit någonting särskilt. Ibland kan jag också vara uppblåst och ha diarré. 

    För att hålla magen i så gott skick som möjligt försöker jag äta gluten-, laktos- och sockerfritt, sparsamt med rött kött och enligt IFD (inflammation free diet).


    Ofrivilligt barnlös med endometrios - fuckendo.blogg.se
  • längtanefterbarn01
    Thotis90 skrev 2015-03-29 22:35:12 följande:

    Jag har problem med magen och oftast i form av smärtsam magknip till följd av att jag har ätit någonting särskilt. Ibland kan jag också vara uppblåst och ha diarré. 

    För att hålla magen i så gott skick som möjligt försöker jag äta gluten-, laktos- och sockerfritt, sparsamt med rött kött och enligt IFD (inflammation free diet).


    Okej, det låter ganska likt mig.. Har du gjort nån operation och blev det något bättre med magen efter det och behandling?
  • Thotis90
    längtanefterbarn01 skrev 2015-03-30 18:40:39 följande:
    Okej, det låter ganska likt mig.. Har du gjort nån operation och blev det något bättre med magen efter det och behandling?
    Jag opererades i november och magen mår bra bara jag sköter kosten. Jag tror inte att det har blivit så stor skillnad efter operationen. Behandlingen (dubbel dos minipiller) har inte påverkat magen alls.
    Ofrivilligt barnlös med endometrios - fuckendo.blogg.se
  • K grrl

    Det händer att kvinnor med endo blir feldiagnosticerade med crohns och UC. Jag har crohns, men också misstänkt endometrios. Har dock aldrig bekräftats.

  • Thotis90
    K grrl skrev 2015-03-30 22:34:37 följande:

    Det händer att kvinnor med endo blir feldiagnosticerade med crohns och UC. Jag har crohns, men också misstänkt endometrios. Har dock aldrig bekräftats.


    Det är också vanligt att kvinnor med endometrios först får diagnosen IBS.
    Ofrivilligt barnlös med endometrios - fuckendo.blogg.se
  • längtanefterbarn01
    Thotis90 skrev 2015-03-30 22:36:19 följande:

    Det är också vanligt att kvinnor med endometrios först får diagnosen IBS.


    De har sagt för längesen att jag har ibs men magen har ju blivit sämre nu efter graviditeten i samband med att smärtorna blivit värre så det borde ju hänga ihop tycket man. Nu veckan innan mens gör det fruktansvärt ont efter varje toalettbesök och magen vill inte alls vara med och sköta sig :(

    Mensvärk konstant och inga värktabletter hjälper :/
Svar på tråden Endometrios & Magproblem