• Anonym (Mamma)

    havandeskapspenning mm ?

    vad gäller ?

    om vi säger att jag inte får havandeskapspenning beviljat kan jag gå hemma 4 veckor innan bf utan att de påverkar mitt SGI?
    Eller måste jag då ta ut föräldradagar på mitt barn som är i magen ?

  • Svar på tråden havandeskapspenning mm ?
  • Försäkringskassan

    Hej!


     


    Om du inte blir beviljad graviditetspenning kan man ta ut föräldrapenning från 60:e dagen före beräknat datum om man vill.


     


    Du som är blivande mamma kan sluta arbeta eller minska din arbetstid inom sex månader


    före den beräknade förlossningen utan att din sjukpenninggrundande inkomst sänks om man innan dess arbetat stadigvarande.


     


    Men arbetar du deltid och fyller ut med föräldrapenning för annat barn och inte får graviditetspenning behöver du ta ut 5 hela dagar/v med föräldrapenning om du inte arbetar alls för att skydda kvar din sjukpenninggrundande inkomst (sgi) tills nästa barn föds.


     


    Sgin gäller inte enbart för föräldrapenning utan även för sjukpenning, graviditetspenning och för vård av sjukt barn (vab).


     


    Sgin kan dock ligga kvar för beräkning till föräldrapenningen om man har blivit gravid på nytt inom 1 år och 9 månader från förra barnets födelse även om sgin har blivit lägre eller noll kronor när det gäller de övriga förmånerna.


     


    Hälsningar Asta, handläggare


     

Svar på tråden havandeskapspenning mm ?