• Anonym (...)
    Äldre 29 Mar 19:16
    4630 visningar
    10 svar
    10
    4630

    Känns det något när man får bristningar på magen?

    Undrar om det känns något när man får bristningar på magen? Kan man liksom känna innan man får dom, att det börjar göra ont och sen ett tag senare dyker de upp?

  • Svar på tråden Känns det något när man får bristningar på magen?
  • Anonym (randi­g melon)
    Äldre 29 Mar 20:19
    #1

    Nää du, det finns inga garantier där tyvärr.

    Jag var så glad och tyckte jag hade klarat mig helt utan bristningar i v 36...det var bara för att magen var så stor så jag inte såg dom där på undersidan!! Tungan ute

    Men bristningarna bleknar bort sedan igen, mina syntes knappt alls ett år senare.

  • Anonym (Jadå)
    Äldre 29 Mar 20:24
    #2
    Anonym (...) skrev 2015-03-29 19:16:49 följande:

    Undrar om det känns något när man får bristningar på magen? Kan man liksom känna innan man får dom, att det börjar göra ont och sen ett tag senare dyker de upp?


    Nej det känns inget.
  • Äldre 29 Mar 20:26
    #3

    Jag kände att mina var på gång genom att det stack i huden på magen. Inte hela magen, utan just där det någon dag senare faktiskt fanns bristningar.

    Däremot kände jag aldrig av bristningarna som EFTER FÖRLOSSNINGEN plötsligt fanns på mina lår. Huden var aldrig spänd där, så det var väl hormonstyrt.

  • Äldre 29 Mar 20:26
    #4

    Min hud kliade jättemycket precis där bristningarna kom ett par dagar senare.

  • Anonym (...) Trådstartaren
    Äldre 30 Mar 11:17
    #5
    Anonym (randig melon) skrev 2015-03-29 20:19:13 följande:

    Nää du, det finns inga garantier där tyvärr.

    Jag var så glad och tyckte jag hade klarat mig helt utan bristningar i v 36...det var bara för att magen var så stor så jag inte såg dom där på undersidan!! Tungan ute

    Men bristningarna bleknar bort sedan igen, mina syntes knappt alls ett år senare.



    Jag frågar eftersom jag fått ont på ett speciellt sätt på magen, råkade stata två trådar i samma ämne och där var det någon som sa att det kunde vara ligamenten som sträcks, det verkar stämma in bra!

    Jag var orolig att man liksom skulle känna när bristningarna uppkom, som att huden sprack typ :S.

    Man får så konstiga krämpor som gravid, tycker det är svårt att veta vad allt beror på.

    Än så länge inga bristningar, men vi får se, kommer dom så kommer dom:)
    Anonym (Jadå) skrev 2015-03-29 20:24:03 följande:
    Nej det känns inget.
    Skönt!
    Kpax skrev 2015-03-29 20:26:03 följande:

    Jag kände att mina var på gång genom att det stack i huden på magen. Inte hela magen, utan just där det någon dag senare faktiskt fanns bristningar.

    Däremot kände jag aldrig av bristningarna som EFTER FÖRLOSSNINGEN plötsligt fanns på mina lår. Huden var aldrig spänd där, så det var väl hormonstyrt.


    Maac skrev 2015-03-29 20:26:13 följande:

    Min hud kliade jättemycket precis där bristningarna kom ett par dagar senare.



    Verkar vara lite olika från person till person då. Får se hur det blir för min del..

  • Äldre 30 Mar 11:29
    #6

    Precis, kommer de så kommer de. Mina kom ett par dagar före bf, så jävla surt! Men nu efter förlossningen bryr jag mig inte, jag har mycket större respekt för min kropp nu - skönt! :)

  • Anonym (randi­g melon)
    Äldre 30 Mar 16:14
    #7
    Anonym (...) skrev 2015-03-30 11:17:55 följande:

    Jag frågar eftersom jag fått ont på ett speciellt sätt på magen, råkade stata två trådar i samma ämne och där var det någon som sa att det kunde vara ligamenten som sträcks, det verkar stämma in bra!

    Jag var orolig att man liksom skulle känna när bristningarna uppkom, som att huden sprack typ :S.

    Man får så konstiga krämpor som gravid, tycker det är svårt att veta vad allt beror på.

    Än så länge inga bristningar, men vi får se, kommer dom så kommer dom:)
    Anonym (Jadå) skrev 2015-03-29 20:24:03 följande:
    Nej det känns inget.
    Skönt!
    Maac skrev 2015-03-29 20:26:13 följande:

    Min hud kliade jättemycket precis där bristningarna kom ett par dagar senare.



    Verkar vara lite olika från person till person då. Får se hur det blir för min del..

    Nej, det är inte alls samma sak att få en hudspricka i t ex hälen som att få bristningar under graviditet. Bristningen sker i underhuden, dit når inga krämer man kletar på på utsidan, även om de kanske kan lindra klåda en liten stund.

    Ovanpå underhuden har du sedan först läderhud (dermis) och överst ett antal lager levande och döda hudceller som utgör överhuden (epidermis), och dessa lager tänjer sig för att ge plats. Hade inte de varit kunde det ju blivit en aliengrej av det med blödande sprickor men det hade inte varit en bra grej ur överlevnadsperspektiv förr i världen misstänker jag.

    Källa: Diverse faktasidor om huden samt:

    www.netdoktor.se/hud-har/artiklar/hudbristningar-striae-distensae/
  • Anonym (Aj!)
    Äldre 30 Mar 16:21
    #8

    På mig sved det massor innan huden började spricka - sen kom det som ett rött, brett, långt streck, typ som ett knivsår under huden. Jag hatar hudbristningarna, men har lärt mig leva med dem när de bleknat.

  • Äldre 30 Mar 18:09
    #9

    Mina bristningar kom efter förlossningen. Ca 3 veckor efter. Jag som var så nöjd över att jag inte fått några. Men de bleknade fort.

  • Äldre 30 Mar 18:22
    #10

    På mig typ kliade det. Eller stack till. Men vet att jag kliade mycket på magen innan jag upptäckte att jag fått bristningar.


    Vera 130923 | Läs tinastandar.blogg.se
Svar på tråden Känns det något när man får bristningar på magen?