• Destruction

    Jag behöver lite hjälp

    Hejsan, jag är en kille på 17 år och blev precis tillsammans med en rätt ung tjej (vid 15 årsåldern) vi brukar skypa mycket o sånt och sen skickar vi bilder osv och på ett foto såg jag att hon hade skadat sig på.

    Jag vill gärna veta vad det beror på eftersom jag verkligen bryr mig om henne. Jag är rädd för o fråga henne varför hon skär sig och om de finns något jag kan göra åt de.

    Vi har varit tillsammans i bara några dagar så är rädd att hon ska göra slut eller något för hon får mig och le väldigt mycket och här själv hjälpt mig med ett beroende jag hade.

  • Svar på tråden Jag behöver lite hjälp
  • Anonym (sara)

    Vad fin du är som bryr dig om henne så. Många backar när de ser att någon mår dåligt eftersom de inte kan förstå och inte vet hur de ska hantera det.

    Om hon låtit dig se (eller iallafall inte försökt dölja det) att hon skadat sig så skulle jag tolka det som att hon vill prata om det. Att det är ett rop på hjälp, att någon ska se hur dåligt hon mår. Vissa tycker att man ska ignorera det eftersom självskadare bara vill ha uppmärksamhet, men av egen erfarenhet så tycker jag inte att det är rätt begrepp att använda. När jag gjort det så har det varit för att jag varit så förtvivlad att jag behövt någon som kunde "rädda" mig, se mig och ta hand om mig för att jag inte klarade det själv. Så det är kanske det du kan göra. Säg att du ser att hon mår dåligt, säg att du finns där om hon vill prata eller behöver annat stöd. Det kan också vara bra att försöka uppmuntra henne till att ta kontakt med en kurator eller psykolog så att hon får ventilera vad det är hon mår dåligt över.

    Tänk också på att du inte kan ta ansvar för hennes liv. Du kan bara försöka finnas där, men resten är upp till henne.

  • Destruction

    Jag har inte träffat henne i verkligheten än och hon verkar ju jätteglad i skype. Jag ger henne komplimanger hela tiden och sånt så vet inte om hon försöker visa de för mig. 

  • Anonym (sara)
    Destruction skrev 2015-03-29 21:15:29 följande:

    Jag har inte träffat henne i verkligheten än och hon verkar ju jätteglad i skype. Jag ger henne komplimanger hela tiden och sånt så vet inte om hon försöker visa de för mig. 


    Om hon absolut inte hade velat att någon skulle se så hade hon t.ex haft en långarmad tröja på sig hela tiden.

    Man kan ju vara väldigt glad i vissa situationer, men sen när man är ensam så kommer alla negativa känslor över en. Det finns många fler i din omgivning som mår dåligt utan att de någonsin visat detta utåt. För vissa är det ett försvar. Jag kunde t.ex skratta och skämta väldigt mycket, men sen kom en person som frågade "varför försöker du hela tiden distansiera dig från folk genom att skämta om allt? Varför vågar du inte släppa in någon". Personen såg rakt genom mig och det rev mina murar. Grät som ett litet barn. Så va rak mot henne om vad du sett, och låt henne förklara. Hon vet själv bäst om varför hon gör det och vad hon behöver.
  • Destruction

    Hon sitter med en rätt långärmad tröja i skype hela tiden men jag har alltid trott att de berott på att hon gillar den.

    Jag menar på typ kvällen när hon bara är i underkläder så bryr hon sig inte så mycket men jag ser inte hennes märken då.

    Vi har inte ens varit tillsammans en vecka så jag undrar om man borde träffa henne först och sånt innan man bara frågor henne :)

    Och hur ska man fråga henne om hon gör de? för innan vi var tillsammans sa hon det klart o tydligt (skulle du kunna bli tillsammans med någon med självskadebeteende) och då svarade jag ja.

    Men när det inte ens gått en vecka en kanske hon tror jag är konstig eller något? så jag undrar vad bästa sättet och fråga varför hon gör de är på.

  • Anonym (sara)
    Destruction skrev 2015-03-29 21:38:17 följande:

    Hon sitter med en rätt långärmad tröja i skype hela tiden men jag har alltid trott att de berott på att hon gillar den.

    Jag menar på typ kvällen när hon bara är i underkläder så bryr hon sig inte så mycket men jag ser inte hennes märken då.

    Vi har inte ens varit tillsammans en vecka så jag undrar om man borde träffa henne först och sånt innan man bara frågor henne :)

    Och hur ska man fråga henne om hon gör de? för innan vi var tillsammans sa hon det klart o tydligt (skulle du kunna bli tillsammans med någon med självskadebeteende) och då svarade jag ja.

    Men när det inte ens gått en vecka en kanske hon tror jag är konstig eller något? så jag undrar vad bästa sättet och fråga varför hon gör de är på.


    Jag ser inga hinder till att du frågar redan nu, hon har ju redan öppnat upp dörren för det genom att fråga om du kunde va med någon som hade självskadebeteende.

    Hur synd det än är om henne, glöm inte bort dig själv. Det är väldigt tufft att va tillsammans med någon som mår dåligt. Man dras lätt ner till botten med dom. Du är för ung för att hamna där, så va försiktig.
  • Anonym (sara)
    Destruction skrev 2015-03-29 21:46:55 följande:

    Vad menade du med att jag skulle vara försiktig? 


    När man är så ung så bör den första kärleken vara en positiv upplevelse. Allt det positiva kan överskuggas av hennes dåliga mående så att relationen till slut kretsar kring det. Det behöver inte bli så, men det är lätt hänt. Då är det helt plötsligt två personer som är olyckliga. Jag ville bara bli räddad, men jag har lärt mig att ingen kan rädda mig. Det bästa är om hon får professionell hjälp så att du bara behöver vara en stöttande pojkvän och inte ta en psykologroll. Det är för tidigt att veta hur det blir för er, men menar mer att du inte ska låta det bli en relation som kommer att få dig att må dåligt i längden.
  • Destruction

    Mår jättebra med henne än så länge och hon har själv sagt att hon vänder sig till mig ifall det skulle vara något :)

  • Destruction

    Jag är rädd att förlora henne pga hon alltid får mig o le och sånt som ingen annan tjej fått mig. Jag har bara sett positivt sen jag blev tillsammans med henne. Men om jag frågar detta är jag rädd för att jag ska lägga mig i hennes liv lite för mycket :s

  • Anonym (..)

    Du är sjutton och hon femton. Ni är båda unga och hon verkar inte må bra, eller snarare; hon mår inte bra. Finns ingen som mår bra som har självskadebeteende, oavsett orsaken till beteendet (finns flera orsaker till att personer skadar sig själva). Om hon behöver hjälp med sitt mående/självskadande, ska hon inte vända sig till dig utan till en kurator på skolan, sina föräldrar eller kanske bup. Du ska vara hennes partner, ingenting annat..

    Jag vet att det kan låta hårt och att du vill finnas där för henne, men tro mig, du kommer själv dras ner om du försöker "rädda" henne. Jag vet, för jag har själv varit den där femtonåriga tjejen med självskadebeteende som ville bli räddad av någon. Jag trodde att någon utifrån skulle ta bort allt som gjorde så ont på insidan, men så fungerar det inte. Jag blev tillsammans med en kille och det varade några år, men killen hamnade tillslut i en depression och det mycket på grund av att han gjorde allt för mig och att han var allt, lyssnade på allt och försökte rädda mig..
    Det var aldrig min mening att han skulle må dåligt och det var givetvis inte vad han trodde skulle ske, men så blev det.

    Jag säger inte att det kommer bli detsamma för dig, men var noga med att du är partner och inte hennes psykolog, läkare, förälder eller kurator. Det är viktigt att ha distans, vilket inte innebär att man inte kan finnas som stöd. Men man ska inte försöka ta över den andras smärta eller rädda den.. Du måste se till dig själv först, för hur vi än vrider och vänder på allt - står vi alltid oss själva närmast.

  • Destruction

    Frågade henne och jag fick veta vad det berodde på, tackar både dig o Sara sjukt mycket för hjälpen <3 ni är seriöst guld värda människor! Hon sa att hon redan fått hjälp emot de o sånt och att jag är den enda som fått veta det.

Svar på tråden Jag behöver lite hjälp