• Anonym (trött på tjatet)

    varför är det synd om lärare, förskollärare och sjuksköterskor

    Jag är riktigt trött på tjatet om att det är så slitigt och så låga löner för lärare, förskollärare och sjuksköterskor. Ni verkar tro att alla andra slöar på sina jobb och har över 40000 i lön. Så är det inte.
    Jobbar själv i industrin (ingenjör) och jag lovar er att de fantasisummor som nämns här på ingångslöner för civilingenjörer förekommer INTE hos oss. Ändå finns det så många sökande så det bara är att välja och vraka. Ingen går ut med sina löner offentligt eller i pressen när man jobbar som tjänsteman på ett industriföretag. Och jag lovar er att vi alla får jobba för pengarna med en stressig miljö, många deadlines att passa och krav på besparingar.
    Medianlönen i Sverige ligger kring 30000 i månaden för heltid.
    Jag är så trött på tjatet inom offentlig sektor att "vi är så underbetalda för vårt stressiga, viktiga jobb". Sen ser man att förskollärare har ingångslön på 27000 och lärare som tjänar 35000. Jag tycker att ni verkar vara bortskämda gnälliga tonåringar. Inse att det är tufft och slitigt överallt, att de flesta gör sitt bästa på jobbet varje dag och att det finns fler viktiga meningsfulla jobb än som lärare, förskollärare och sjuksköterska!

  • Svar på tråden varför är det synd om lärare, förskollärare och sjuksköterskor
  • Anonym (nå)

    "Synd om" skulle jag inte säga, men nog kan man ifrågasätta att alla yrken som handlar om att ta hand om andra människor ska värderas lägre än yrken inom produktion. Jag begriper att det är så, eftersom människor i sig inte genererar några vinster för andra, men de underliggande värderingarna är helt åt skogen.

    Sjuksköterskor är mer eller mindre ansvariga för andras liv. Lärare är ansvariga för framtiden. Utan bra lärare får vi knappast några bra civilingenjörer heller på lite sikt. Så ja, jag tycker att det arbete dessa yrkesgrupper utför borde värderas högre.

  • Rani