• Anonym (trött på tjatet)

    varför är det synd om lärare, förskollärare och sjuksköterskor

    Jag är riktigt trött på tjatet om att det är så slitigt och så låga löner för lärare, förskollärare och sjuksköterskor. Ni verkar tro att alla andra slöar på sina jobb och har över 40000 i lön. Så är det inte.
    Jobbar själv i industrin (ingenjör) och jag lovar er att de fantasisummor som nämns här på ingångslöner för civilingenjörer förekommer INTE hos oss. Ändå finns det så många sökande så det bara är att välja och vraka. Ingen går ut med sina löner offentligt eller i pressen när man jobbar som tjänsteman på ett industriföretag. Och jag lovar er att vi alla får jobba för pengarna med en stressig miljö, många deadlines att passa och krav på besparingar.
    Medianlönen i Sverige ligger kring 30000 i månaden för heltid.
    Jag är så trött på tjatet inom offentlig sektor att "vi är så underbetalda för vårt stressiga, viktiga jobb". Sen ser man att förskollärare har ingångslön på 27000 och lärare som tjänar 35000. Jag tycker att ni verkar vara bortskämda gnälliga tonåringar. Inse att det är tufft och slitigt överallt, att de flesta gör sitt bästa på jobbet varje dag och att det finns fler viktiga meningsfulla jobb än som lärare, förskollärare och sjuksköterska!

  • Svar på tråden varför är det synd om lärare, förskollärare och sjuksköterskor
  • Anonym (nå)

    "Synd om" skulle jag inte säga, men nog kan man ifrågasätta att alla yrken som handlar om att ta hand om andra människor ska värderas lägre än yrken inom produktion. Jag begriper att det är så, eftersom människor i sig inte genererar några vinster för andra, men de underliggande värderingarna är helt åt skogen.

    Sjuksköterskor är mer eller mindre ansvariga för andras liv. Lärare är ansvariga för framtiden. Utan bra lärare får vi knappast några bra civilingenjörer heller på lite sikt. Så ja, jag tycker att det arbete dessa yrkesgrupper utför borde värderas högre.

  • Rani

    Nu är ju inte livet någon tävling om vem som har det värst. Varje yrkesgrupp har ju rätt att "slåss" för just sina villkor. Detta oavsett om det finns någon någonstans som har det värre.

  • Anonym (nå)
    Rani skrev 2015-03-29 23:55:04 följande:

    Nu är ju inte livet någon tävling om vem som har det värst. Varje yrkesgrupp har ju rätt att "slåss" för just sina villkor. Detta oavsett om det finns någon någonstans som har det värre.


    Fast någonting säger mig att med ts perspektiv heter det inte "slåss för sina villkor" annat än om civilingenjörer och liknande gör det. När lärare och sjuksköterskor gör det heter det "gnäll och tjat".
  • Anonym (trött på tjatet)

    Ja, jag håller med om att alla får slåss för sina villkor. Men jag är trött på offerkoftan och martyrskapet, att det är så himla synd om just de här yrkeskategorierna jämt, fast de ofta (inte alltid) har ganska OK löner. Det finns många som har det sämre, men då vill man jämföra sig med just civilingenjörer och tror att alla andra tjänar så otroligt mycket mer (vilket inte är sant).

  • Anonym (nå)
    Anonym (trött på tjatet) skrev 2015-03-30 00:07:53 följande:

    Ja, jag håller med om att alla får slåss för sina villkor. Men jag är trött på offerkoftan och martyrskapet, att det är så himla synd om just de här yrkeskategorierna jämt, fast de ofta (inte alltid) har ganska OK löner. Det finns många som har det sämre, men då vill man jämföra sig med just civilingenjörer och tror att alla andra tjänar så otroligt mycket mer (vilket inte är sant).


    Men faktum är att den här jämförelsen mellan just civilingenjörer och lärare är ny för mig. Och nu är det du som gör den, och du är väl inte lärare? Har du några belägg för att lärare gillar att jämföra sina löner med civilingenjörer?
  • Rani

    Jag uppfattar det faktiskt inte som att lönen är det primära problemet för de yrkeskategorierna utan arbetsvillkoren. Men det är klart, lönen blir en symbol för hur uppskattad man är av samhället (om.man jobbar i offentlig sektor) eller hur hög status yrket har. Om man tycker lönen är hög eller låg beror ju på hur man värderar det ansvar och den kompetens som yrket innebär. Då måste man ju jämföra med ungefär likvärdiga yrken och kan ju inte bara säga att man tjänar bra så länge man tjänar över medel.

  • Anonym (trött på tjatet)
    Anonym (nå) skrev 2015-03-30 00:11:12 följande:
    Men faktum är att den här jämförelsen mellan just civilingenjörer och lärare är ny för mig. Och nu är det du som gör den, och du är väl inte lärare? Har du några belägg för att lärare gillar att jämföra sina löner med civilingenjörer?
    Det finns en tråd här på familjeliv: "Ska lärare ha samma lön som civilingenjörer?" där 55 % har svarat ja, eller högre.
  • ITpappan

    Något att ta med i beräkningen är att de flesta lärare inte skulle klara en civilingenjörsutbildning på de större högskolorna Chalmers, KTH eller LTH.

    De skulle droppa ut innan första året var över.

    Vi snackar tre-fyra parallell kurser. Läses 2 mån, sen är det tenta. Sen tre-fyra nya.

  • Fiona M

    för min del är det inte lönen jag klagar på (även om den inte är 35' som TS skriver) utan att villkoren och resurserna hela tiden försämras, samtidigt som vi får elever med div. svårigheter som faktiskt kräver ännu mer.

    offerkofta? jag hade snarare trott det var viktigt för de flesta som har barn i skolålder att jobba för bättre villkor och arbetsmiljö i skolan då det inte bara rör personalen utan framför allt eleverna.

  • Anonym (nå)
    Anonym (trött på tjatet) skrev 2015-03-30 00:15:21 följande:
    Det finns en tråd här på familjeliv: "Ska lärare ha samma lön som civilingenjörer?" där 55 % har svarat ja, eller högre.
    Det tycks mig som att det är upp till trådstartaren att välja svarsalternativ, och att de som har svarat därför har haft mycket liten möjlighet att jämföra med ett annat yrke. Så jag skulle nog önska ett lite starkare belägg för att just den här jämförelsen är något som lärare (och dessutom sjuksköterskor?) brukar göra.
Svar på tråden varför är det synd om lärare, förskollärare och sjuksköterskor