• Anonym (.)
    Äldre 30 Mar 10:19
    11559 visningar
    95 svar
    95
    11559

    Kan dagis kräva bättre inskolning?

    Jag har en liten tjej som är strax över året. (Har även en tös som är 4 som går på samma förskola)


    Jag är sjukskriven, har aktivitetsersättning med krav på sysselsättning (jag har sjukgymnastik, simning, habilitering, boendestöd mm) Om jag inte är med på sysselsättningarna så dras det viss del från min ersättning.


    Jag har inte kunnat ta ut föräldraledighet. Om jag gör det så förlorar jag rätten till ersättningen och då även rätten till bostadstillägg mm. Jag hamnar under existensminimum och skulle bli tvungen att söka ekonomiskt bistånd, vilket jag troligtvis inte skulle bli beviljad då jag har en bostad som kostar nästan 3.000 mer än deras norm. (Jag behöver den pga svårigheter, men det finns inte läkarstyrkt då det är nått jag styrt med själv för att fixa). Jag har inte rätt att vabba.


    Hur som helst så har samtliga inblandade varit ok med att lillan varit med på det mesta fram tills 1-års dagen, då jag förväntas skola in på dagis. Nu ska lillan börja till 1/4 dvs onsdag. Vi ska ha inskolning ons-tors sen är det ju ledigt både fredagen och måndag. På tisdag kan jag ev vara med en timme där mellan 9-10 men har sedan olika saker fram till 15 där lillan inte kan/får vara med. Nu är förskolan givetvis inte glada över den korta inskolningen (inte jag heller) men vad ska jag göra åt det.


    Jag tänkte råka "vara sjuk" onsdag-fredag nästa vecka så jag är mer tillgänglig att fixa inskolning. Men just tisdagen är bokstavligt talad körd. Jag kan inte avboka iaf 2 av mötena den dagen utan stora konsekvenser. När jag fick reda på dessa möten frågade jag givetvis dagis om vi kunde påbörja inskolning som måndag denna vecka istället för onsdag, men det gick inte.

  • Svar på tråden Kan dagis kräva bättre inskolning?
  • Äldre 30 Mar 10:28
    #1

    Ingen annan som kan ta inskolningen den dagen?

    Har du tur så kanske det går bra med flickan redan från början, vi var bara med lite första dagen på inskolningen med våra barn och det gick så bra så att dagis tyckte vi skulle prova att lämna helt själva nästkommande dag...


    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Äldre 30 Mar 11:19
    #2

    Hur hade du löst tisdagen innan du hade förskolan? Barnvakt?

    Jag hade inte gillat att du inte skulle gå att få tag på om det är så att förskolan behöver ringa dig och du måste hämta en otröstlig dotter.

    Dessutom hade jag inte gått med på att du lämnar så länge första gången du lämnar. Hos oss lämnar föräldrarna (oftast) första gången tredje dagen. Men då börjar vi inskolningarna på måndagar och föräldern lämnar på onsdagen samma vecka. Och inte mer än en timme första dagen. Det för att barnet ska lära sig att du kommer tillbaka och är barnet ledset och vi inte kan trösta så ringer vi in föräldern tidigare.

    Antingen får någon annan lösa inskolningen den dagen, mormor?pappa?barnvakt? Eller så får barnet vara hemma med en barnvakt. Eller så får du lösa dagen med att göra det du måste en annan dag.

    Jag jobbar på en 1-2årsavdelning så jag skolar in rätt många barn varje år. Och jag hade inte gått med på ditt upplägg. För barnets skull.

  • Anonym (Zed)
    Äldre 30 Mar 11:49
    #3

    Varför får du inte "ta ledigt" för inskolningen?

    Vad händer om hon blir sjuk?

  • Anonym (.) Trådstartaren
    Äldre 30 Mar 12:49
    #4
    Frontline skrev 2015-03-30 10:28:52 följande:

    Ingen annan som kan ta inskolningen den dagen?

    Har du tur så kanske det går bra med flickan redan från början, vi var bara med lite första dagen på inskolningen med våra barn och det gick så bra så att dagis tyckte vi skulle prova att lämna helt själva nästkommande dag...


    Har inte så bra nätverk och dom jag frågat har sagt ifrån då dom jobbar.


    Jag tror allt kommer gå bra. Hon är så van vid öppna förskolan t.ex o har inga problem med främmande människor. Dessutom tycker ju jag att hon praktiskt taget är halvt inskolad då hon varit med på 2 heldagar på förskolan redan (med mig när jag var med storasystern) samt luciafirande och varje hämtning och lämning av stora tjejen, redan sedan hon var några dagar gammal o hela året tills nu. Det är ju inte så att det är helt nytt.....


    IsDimma skrev 2015-03-30 11:19:15 följande:

    Hur hade du löst tisdagen innan du hade förskolan? Barnvakt?

    Jag hade inte gillat att du inte skulle gå att få tag på om det är så att förskolan behöver ringa dig och du måste hämta en otröstlig dotter.

    Dessutom hade jag inte gått med på att du lämnar så länge första gången du lämnar. Hos oss lämnar föräldrarna (oftast) första gången tredje dagen. Men då börjar vi inskolningarna på måndagar och föräldern lämnar på onsdagen samma vecka. Och inte mer än en timme första dagen. Det för att barnet ska lära sig att du kommer tillbaka och är barnet ledset och vi inte kan trösta så ringer vi in föräldern tidigare.

    Antingen får någon annan lösa inskolningen den dagen, mormor?pappa?barnvakt? Eller så får barnet vara hemma med en barnvakt. Eller så får du lösa dagen med att göra det du måste en annan dag.

    Jag jobbar på en 1-2årsavdelning så jag skolar in rätt många barn varje år. Och jag hade inte gått med på ditt upplägg. För barnets skull.


    Läs ovan, gör det någon skillnad?

    Situationen har inte kunnat uppstå innan. Redan när hon föddes förstod jag att vi skulle behöva skola in tidigt så plats söktes redan på 6 månaders dagen så hon skulle vara garanterad att kunna börja när det behövdes. Hittills har det bara varit 4 tillfällen då hon inte "kunnat vara med". De gånger har min 14-åriga lillasyster fått va barnvakt inne på lekterapin, och missat skolan. Hon får inte göra inskolning för dagis och är inte direkt mogen att vara heelt själv med lilltjejen. (Öppna förskolan har påskstängt annars hade det varit ett alternativ).


    Alternativet att anställa barnvakt känns ju nästan mer illa än att anv förskolan då där hon ändå träffat personalen osv många gånger...


    Anonym (Zed) skrev 2015-03-30 11:49:15 följande:

    Varför får du inte "ta ledigt" för inskolningen?

    Vad händer om hon blir sjuk?


     


    Dom har varit jättenoga hela tiden med att hon bara får vara med max till 1-årsdagen, om hon så ska skolas in på sin födelsedag. Så fick jag plats till 1/4 och då räknar dom att hon ska vara inskolad och klar det datumet. För varje dag jag är borta efter det drar dom av 280:- om jag inte har intyg fr läkare.

  • Anonym (.) Trådstartaren
    Äldre 30 Mar 13:23
    #5

    Vi pratar alltså om ca 20-24 timmar/vecka också så det är ingen heltids sak. Blev diskussion idag vid hämtning också och ifrågasatt varför och vad jag ska göra dessa tider.

  • Anonym (Zed)
    Äldre 30 Mar 13:26
    #6
    Anonym (.) skrev 2015-03-30 12:49:54 följande:

    Dessutom tycker ju jag att hon praktiskt taget är halvt inskolad då hon varit med på 2 heldagar på förskolan redan (med mig när jag var med storasystern) samt luciafirande och varje hämtning och lämning av stora tjejen, redan sedan hon var några dagar gammal o hela året tills nu. Det är ju inte så att det är helt nytt.....


    Skojar du..?
  • Anonym (Försk­ollära­re)
    Äldre 30 Mar 13:42
    #7

    Vad du tycker eller vad pedagogerna tycker hör inte till saken. Det är barnet som styr inskolningen. Man lämnar inte ett barn som inte är redo. Det skadar ju barnet! Detta måste ju gå och lösa på nåt sätt. Jag hade ju aldrig slängt in mitt barn. Inga pengar i världen är värt mer än att mitt barn är tryggt.

  • Anonym (.) Trådstartaren
    Äldre 30 Mar 13:44
    #8
    Anonym (Zed) skrev 2015-03-30 13:26:11 följande:
    Skojar du..?

     


    Det blir 4 heldagar jag är med + att det är personal hon träffat varje dag som hälsat på henne och pratat med henne. Det är inga främmande nya ansikten, så ja jag tror på allvar att 4 timmar hos dem är bättre än en inhyrd barnvakt som hon aldrig träffat förut.

  • sextio­talist
    Äldre 30 Mar 13:53
    #9
    Anonym (.) skrev 2015-03-30 13:23:22 följande:

    Vi pratar alltså om ca 20-24 timmar/vecka också så det är ingen heltids sak. Blev diskussion idag vid hämtning också och ifrågasatt varför och vad jag ska göra dessa tider.


    Respektlöst av personalen, du har en situation som gör att du har mindre flexibilitet än andra och de ska de ta hänsyn till.
    Ta ett samtal med den som är chef, förklara läget och säg till att du inte vill ha de diskussionerna när du hämtar / lämnar barnet utan de samtalen ska du och chefen eller föreståndaren ta
  • Anonym (Kvart­en)
    Äldre 30 Mar 13:54
    #10

    För mig tog det en kvart att skola in. Jag hade ett jätteviktigt möte att gå på, så jag var med en kvart, sedan gick jag. Det hade gått så bra att personalen frågade vid hämtningen, om vad jag ansåg om att lämna dottern även nästkommande dag. Och på den vägen var det.

Svar på tråden Kan dagis kräva bättre inskolning?