• Joss93an

    Flytt på landet

    De är så att vi funderar på att flytta till landet. Verkligen landet landet då, jag har inte körkort och vi har en son på snart 1år. Är de en hel dum ide att isolera sig så? Ska skaffa körkort innan höst i alla fall.. Men känns jobbigt att inte kunna ta sig någonstans. Finns inga bussar heller

    Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Flytt på landet
  • Anonym (C)

    Ja, det är en dum idé! Varför vill du bo så utan att kunna ta dig någonstans? Jag har bott på landet, långt från bussen men med körkort och det var tillräckligt jobbigt. Skulle aldrig isolera mig så utan bil!

  • jenny99

    Vi bor på landet och jag är utan körkort.Det åker Närtrafik här 5 ggr/dag,nästa hållplats som åker ofta ligger 6 km från vårt hus.Och det har aldrig varit problem.Oftast prickar jag in så jag kan åka Närtrafik eller cyklar jag.Flera här på landet cyklar väldigt mycket,åker moped eller moped-bil till busshållplatsen.Vi har affär,frisör,bibliotek,skola och dagis på gångavstånd och även gymnastik,fotboll,innebandy och bingo för barn och vuxna varje vecka.Vi kollade över vad vi behövde och vad som fanns och om jag klarade mig hyvsat självständigt utan körkort.Tanken är att jag ska ta körkort i höst.Men dessa år utan har gått väldigt bra.Om ni hittar område ni vill till så kolla upp om det finns några förbindelser med.Du kan alltid ta körkort i efterhand ochså.

  • Anonym (Britt)

    Det beror väl på hur stark dragning till landet er familj har. Om man som jag är beroende av natur, sjöar, skog, att få odla och att få ha djur, då gör man vad som helst för att få bo på landet. Men är det bara en tillfällig grej så kanske man ska tänka sig för. Men underbart för barn att få växa upp med den friheten som det innebär. Allting går bara man vill :)

  • Joss93an

    Tack att ni har svarat! Har fortfarande inte bestämt mig.. Har tills på fredag att tänka. Känns svårt det här! Älskar verkligen naturen och vill gärna flytta men känns som jag kommer sakna familj för mycket. Även om de med bil är 1h bort så inte allt för farligt

  • jenny99

    Vi har 45 minuter till våra familjer,vissa en timme eller 30 min.Vi flyttade till större hus(mer för pengarna),så de flesta dom kommer hit sover gärna över.Vi har mer socialt umgänge här på landet än i vår lägenhet i stan då vi bodde nära alla.Deras förklaring var att vi bor större och de får eget rum,plus att vi har natur,bastu och även biljardbord som lockar många.Köpte billigt på blocket.Så de flesta helger har vi besök.Men detta visste vi från början.I er krets kanske man hellst inte sover över,eller tycker resan blir dyr/jobbig.Oavsett vad ni väljer så kommer ni veta vad som är rätt för er.

  • Joss93an

    Va härligt! Mysigt de låter! Känner att vi skulle behöva något större. Så trångt här vi bor nu.. Ena sekunden är jag bomb säker andra tvekar.. Önskar någon kunde bestämma åt mig just nu!

Svar på tråden Flytt på landet