• Anonym (Förbannat trött!)

    Är förbannat trött på alla jävla översittare som ska visa mig hur saker ska göras!

    Alltså nu har jag verkligen fått nog! Jag behöver lite tips och råd om hur jag ska tala om för folk på ett bra sätt att jag kan göra saker själv utan att andra behöver visa mig eller tala om för mig hur jag ska göra. För när jag säger till folk så blir de irriterade och tycker jag är en otacksam jävel som inte tar till mig deras råd el. instruktioner.

    Det är både arbetsgivaren, vissa arbetskamrater och människor som jag umgås med i det privata som verkar ha problem att se mig göra saker på mitt sätt. det kan handla om allt från att skala potatis till hur man slår in paket till hur man städar, sätter ihop monterbara möbler eller  t.o.m. hur man äter. Nästan alltid tycker folk att  jag gör fel när jag gör på mitt sätt, antagligen för att jag inte gör saker lika smidigt och fort som de själva. Jag hinner ibland knappt ens börja med något förrän någon i min närhet säger i stil med:

    - Men sådär kan du ju inte göra,  jag ska visa dig hur man gör.

    - Har du inte fått lära dig hur man (aktuellt göromål), eller har dina föräldrar skämt bort dig och gjort allt åt dig?

    - Hur gör du nu? Det där ser jävligt osmidigt / klumpigt ut.

    Saken är den att jag faktiskt lyckas bra med att göra det jag gör, trots att jag inte är lika smidig eller snabb som andra. Ändå ska folk alltid ha åsikter eller visa mig hur och jag är jävligt trött och förbannad på det! Så till den grad att jag på sista tiden känt starkt för att slå vederbörande (de som säger åt mig) på käften eller något ännu värre. Men då skulle man ju verkligen skämma ut sig.

    Har ni något bra råd om hur jag ska göra för att säga till dem på ett bra sätt utan att göra dem arga.

  • Svar på tråden Är förbannat trött på alla jävla översittare som ska visa mig hur saker ska göras!
  • Anonym (?)

    Jag undrar lite om varför människor runt dig ska visa dig? Låter ju konstigt i mina öron. Har du möjligen någon form av funktionshinder? Alla människor gör ju inte allt på samma sätt vilket är helt naturligt utan att för den saken skull ha behov av att pracka på andra sitt sätt.

  • Birgitta02

    Ta till dig råden med ett leende. Och sen förkastar du samma råd ifall du känner att det gamla sättet funkar för dig? Då får du göra som du vill och ändå behålla en god ton med människorna omkring dig.

  • IMHO

    Prova att avväpna dem med deras egna argument. Säg att du är medveten om att ditt sätt inte är det mest effektiva, men att det inte är det viktiga för dig. Att det känns viktigare för dig att du känner att du kan lösa problem och utföra sysslor på ditt sätt, i din takt och efter ditt omdöme. Om du orkar tackar du för omtanken, men säger att den bara inte passade så bra just nu.

    Sedan tror jag det kan vara bra att våga ta råd och hjälp i bland, i synnerhet från arbetsgivaren. Det brukar jag göra, för jag känner att jag utvecklas av det. Om det däremot sker hela tiden förstår jag att det känns tradigt och nedvärderande. Bra att vara öppen med de känslorna i så fall.

    Lycka till!

  • Anonym (abc)

    Men varför vägrar du ta emot råd? Om det är arbetsrelaterade saker och dina arbetskamrater och t.o.m. din arbetsgivare tycker du gör saker på ett ineffektivt sätt så måste du ju lyssna. Det påverkar ju dem negativt om du arbetar långsammare än nödvändigt.

    Om du sedan gör saker på ditt eget sätt i privatlivet där det inte påverkar andra så kan du ju säga ifrån att du vill göra på ditt sätt.

  • Anonym (Olla)

    Vad är det för svar ni andra ger????? Det var det dummaste jag hört! Stå på dig ts! Jag har också alltid gjort saker på MITT sätt och accepterar inte att andra tillrättavisar mig om vilket sätt som är det enda rätta eftersom det inte finns. Jag skalar potatis ifrån mig t.ex. Jag kanske går in i Arkiv i webläsaren och scrollar ner till Avsluta när jag vill stänga ett webfönster istället för att bara klicka på X-et i hörnet. Vad denna majoritet inte begriper är att det krävs såna innovativa som oss för att den mänskliga utvecklingen ska hitta nya vägar och lösningar. Om alla tänkte och gjorde exakt likadant skulle vi fortfarande vara grottmänniskor. Men det är ju också vad de vill eftersom när någon tänker och gör annorlunda sker en förändring i större skala som ibland påverkar alla. Och förändring är något som de flesta spjärnar emot. Sen måste du förstå att dina vänner, i alla fall i deras ögon bara försöker hjälpa dig. Men jag förstår att du blir irriterad. Säg åt dem!!! Alla sätt är bra, utom de dåliga och det dåliga skulle vara om du gav med dig. Funkar ditt sätt är det ju bra!

  • kyssen

    När någon ger dig råd, svara såhär:

    - Jaha, men jag gör såhär och det fungerar alldeles utmärkt för mig. Kanske du skulle testa att göra som jag istället?!

    Så ler du lite pilimariskt och ignorerar dem genom att fortsätta dina sysslor.

  • Anonym (Olla)

    Det bästa med att tänka/göra annorlunda är att man lär sig dubbelt så mycket som alla andra. Sen väljer man det sätt som funkar bäst. Det borde vara du som omvänder dem! Kunskap är makt! Flört

  • Pulled

    Är det bara jag som finner tråden lite komisk? 
    Du vill ha tips och råd om hur man inte tar emot tips och råd?? 

    Meh.. 

  • Anonym (Förbannat trött!)
    Anonym (?) skrev 2015-03-30 12:43:48 följande:

    Jag undrar lite om varför människor runt dig ska visa dig? Låter ju konstigt i mina öron. Har du möjligen någon form av funktionshinder? Alla människor gör ju inte allt på samma sätt vilket är helt naturligt utan att för den saken skull ha behov av att pracka på andra sitt sätt.


    Nej, jag har inget j-a funktionshinder. Försökte du verka nedlåtande nu eller? Problemet är att folk kommer med oombedda råd och instruktioner, och när jag säger att jag gör på mitt sätt, så blir de förnärmade eller arga precis som om de tycker att jag sticker upp. Jag har haft det såhär hela mitt liv, trots att jag ofta lyckas göra allt minst lika bra som andra!

  • Anonym (Förbannat trött!)
    IMHO skrev 2015-03-30 12:52:04 följande:

    Prova att avväpna dem med deras egna argument. Säg att du är medveten om att ditt sätt inte är det mest effektiva, men att det inte är det viktiga för dig. Att det känns viktigare för dig att du känner att du kan lösa problem och utföra sysslor på ditt sätt, i din takt och efter ditt omdöme. Om du orkar tackar du för omtanken, men säger att den bara inte passade så bra just nu.

    Sedan tror jag det kan vara bra att våga ta råd och hjälp i bland, i synnerhet från arbetsgivaren. Det brukar jag göra, för jag känner att jag utvecklas av det. Om det däremot sker hela tiden förstår jag att det känns tradigt och nedvärderande. Bra att vara öppen med de känslorna i så fall.

    Lycka till!


    Att ta emot råd av arbetsgivaren är väl en sak. Men man vill fan inte att folk ska komma och lägga sig i hur man gör saker i privatlivet. Det kvittar ofta om jag försöker förklara vänligt för dem att jag gör på det vis som funkar bäst för mig, de tar det ofta som en förolämpning.

  • Anonym (Förbannat trött!)
    kyssen skrev 2015-03-31 09:14:39 följande:

    När någon ger dig råd, svara såhär:

    - Jaha, men jag gör såhär och det fungerar alldeles utmärkt för mig. Kanske du skulle testa att göra som jag istället?!

    Så ler du lite pilimariskt och ignorerar dem genom att fortsätta dina sysslor.


    Har sagt så många gånger, förutom det sista, att jag ber dem testa att göra på mitt sätt. Skulle jag lägga till det skulle de bli än mer upprörda..

  • Anonym (Förbannat trött!)
    Anonym (Olla) skrev 2015-03-31 09:10:14 följande:

    Vad är det för svar ni andra ger????? Det var det dummaste jag hört! Stå på dig ts! Jag har också alltid gjort saker på MITT sätt och accepterar inte att andra tillrättavisar mig om vilket sätt som är det enda rätta eftersom det inte finns. Jag skalar potatis ifrån mig t.ex. Jag kanske går in i Arkiv i webläsaren och scrollar ner till Avsluta när jag vill stänga ett webfönster istället för att bara klicka på X-et i hörnet. Vad denna majoritet inte begriper är att det krävs såna innovativa som oss för att den mänskliga utvecklingen ska hitta nya vägar och lösningar. Om alla tänkte och gjorde exakt likadant skulle vi fortfarande vara grottmänniskor. Men det är ju också vad de vill eftersom när någon tänker och gör annorlunda sker en förändring i större skala som ibland påverkar alla. Och förändring är något som de flesta spjärnar emot. Sen måste du förstå att dina vänner, i alla fall i deras ögon bara försöker hjälpa dig. Men jag förstår att du blir irriterad. Säg åt dem!!! Alla sätt är bra, utom de dåliga och det dåliga skulle vara om du gav med dig. Funkar ditt sätt är dett ju bra!


    Ett av mina problem är att jag inte har någon vidare pondus eller vuxet utseende, trots att jag är 34. Jag ser ut som en ung grabb och det verkar vara tacksamt för dem att ge sig på mig, precis som att: "Jag ska nog lära pojkspolingen".

    Det känns nästan som att de omyndigförklarar en, som du förstår blir det jävligt irriterande i längden.

  • Anonym (Förbannat trött!)
    Pulled skrev 2015-03-31 11:38:29 följande:

    Är det bara jag som finner tråden lite komisk? 
    Du vill ha tips och råd om hur man inte tar emot tips och råd?? 

    Meh.. 


    Har du inget annat än hånfullhet att komma med undanber jag mig dina råd..
  • Pulled
    Anonym (Förbannat trött!) skrev 2015-04-01 11:32:00 följande:
    Har du inget annat än hånfullhet att komma med undanber jag mig dina råd..
    Det var inte meningen att vara hånfull. Det var en observation bara. Jaja, jag går vidare i livet. 
  • Anonym (jaså)
    Anonym (Förbannat trött!) skrev 2015-03-30 12:29:14 följande:

    Alltså nu har jag verkligen fått nog! Jag behöver lite tips och råd om hur jag ska tala om för folk på ett bra sätt att jag kan göra saker själv utan att andra behöver visa mig eller tala om för mig hur jag ska göra. För när jag säger till folk så blir de irriterade och tycker jag är en otacksam jävel som inte tar till mig deras råd el. instruktioner.

    Det är både arbetsgivaren, vissa arbetskamrater och människor som jag umgås med i det privata som verkar ha problem att se mig göra saker på mitt sätt. det kan handla om allt från att skala potatis till hur man slår in paket till hur man städar, sätter ihop monterbara möbler eller  t.o.m. hur man äter. Nästan alltid tycker folk att  jag gör fel när jag gör på mitt sätt, antagligen för att jag inte gör saker lika smidigt och fort som de själva. Jag hinner ibland knappt ens börja med något förrän någon i min närhet säger i stil med:

    - Men sådär kan du ju inte göra,  jag ska visa dig hur man gör.

    - Har du inte fått lära dig hur man (aktuellt göromål), eller har dina föräldrar skämt bort dig och gjort allt åt dig?

    - Hur gör du nu? Det där ser jävligt osmidigt / klumpigt ut.

    Saken är den att jag faktiskt lyckas bra med att göra det jag gör, trots att jag inte är lika smidig eller snabb som andra. Ändå ska folk alltid ha åsikter eller visa mig hur och jag är jävligt trött och förbannad på det! Så till den grad att jag på sista tiden känt starkt för att slå vederbörande (de som säger åt mig) på käften eller något ännu värre. Men då skulle man ju verkligen skämma ut sig.

    Har ni något bra råd om hur jag ska göra för att säga till dem på ett bra sätt utan att göra dem arga.


    Se till att göra rätt då, så slipper folk korrigera dig hela tiden! Eller tycker du att folk ska strunta i om du gör fel?
  • sportpappa

    Testar du att göra på det sättet som du får tips om eller vägrar du av princip? Det är ju jättebra om man hittar nya vägar för att göra olika saker. När man väl testat så kan du därefter bedöma om det var något för dig eller inte.

  • IMHO
    Anonym (Förbannat trött!) skrev 2015-04-01 11:26:46 följande:

    Att ta emot råd av arbetsgivaren är väl en sak. Men man vill fan inte att folk ska komma och lägga sig i hur man gör saker i privatlivet. Det kvittar ofta om jag försöker förklara vänligt för dem att jag gör på det vis som funkar bäst för mig, de tar det ofta som en förolämpning.


    Irriterande. Har man sagt ifrån vänligt och det inte funkar blir det frustrerande förstås. Är detta människor som du mår bra av i övrigt? Är det människor du kan välja bort att umgås med?

    Någon som får en att må mer dåligt än bra och som inte respekterar ens behov och ens integritet är kanske bättre att hålla på avstånd även fysiskt. Kanske för en tid, kanske permanent. T.o.m. om man råkar vara släkt.

    Hoppas du hittar en väg ur situationen!
Svar på tråden Är förbannat trött på alla jävla översittare som ska visa mig hur saker ska göras!