• Anonym (Mamma­n)
    Äldre 30 Mar 13:24
    986 visningar
    5 svar
    5
    986

    Ignorerad pga graviditet

    Jag & min man har vart tillsammans i 6 år. Min mans barndomsvän & hans tjej har snart vart ett par i 2 år. Vi har haft jättebra kontakt med dem- männen har vart vänner sedan de var åtta (vi är 24-25år nu) & jag har gått samma gymnasieklass som tjejen. Vi klickade direkt & har umgåtts jättefint allihopa & gjort typ allt tillsammans. Jag & min man började diskutera bröllop förra året & paret tjatade om att det var på tiden att vi skaffade barn med. Under våren så började vi känna att det var dags för barn så vi började försöka i maj & plussade direkt. Paret skulle börja försöka i juli samma år. De hade också tackat ja till att bli gudföräldrar. Men nu började problemen. Att de skulle försöka fick skjutas upp ett par mån pga OP så tror de började i september. Från dess har de tagit avstånd & hör inte av sig, har aldrig tid osv. Jag frågade om det var jobbigt att prata barn & det var det så när vi sågs drog jag inte upp graviditeten eller barn. Frågade inte heller om hon inte nämnde nåt eller frågade mig men ofta pratade hon om sin barnlöshet. Att efter ett år först så får man hjälp. Nu har det konstaterats att hon kan få barn men att ägglossningen ännu är oregelbunden. Ju mer tiden går så låter jag bli att höra av mig lika mycket, vilket i sig har vart tråkigt & jag har känt mig lite sårad & ignorerad. Nu blir jag verkligen bortpetad. Det märks att hon var glad att jag inte dök upp på 25- års kalaset, de bokar in annat när de bokat in att träffa oss bara för att de verkar hoppas på att vi ska avboka (nyår exempelvis). Det känns skitjobbigt för mig. Jag förstår att det är jobbigt för henne men jag blir sårad med? Är det fel? När vi väl fick barn hörde de inte av sig & gratulera. Inget alls- förrän vi pikade det. Tog en månad innan de kom hit & hälsade på & även då var det en massa ursäkter & annat inbokat. Är det så fel att jag tar illa upp med? Vid min babyshower ljög hon om att hon skulle på kalas. Tycker hon kunde vart ärlig om det var jobbigt. Försökt visa förståelse- men sedan visade sig att hon kunde gå på sin andra gravida väns babyshower & genast känns det som det är mig det är fel på? Försökte messa henne & ifrågasätta & förklara hur jag med kände- men det mottogs inte alls bra utan allt sågs bara från hennes sida. Har jag inte rätt att känna mig sårad med? Att jag blir åsidosatt hela tiden? Hon vill inte prata om det, hon tänker nu inte komma på dopet, hon slutar svara på sms & vill inte ses för att reda upp våra känslor. Istället är jag borttagen som vän på både insta & fb & inte välkommen på möhippan längre. Jag tycker det är drastiskt & jag blir förbannad att man inte kan diskutera saken. Jag har försökt stötta & hålla mig undan. Någon som vart med om samma sak? Jag undrar när allt ska bli "bra" igen? När de fått barn? Ska allt vara okej & återgå till vanligt då- & man ska bara acceptera hur man själv blev behandlad? Säger inte att man måste hoppa av glädje men varför ska man ENDAST visa hänsyn utan att få det tillbaka? De har försökt i sex månader nu...

    Antar att jag kommer få massa påhopp av barnlösa nu, men finns det ingen som känner som jag? Är det så fel av mig att vara sårad, besviken & arg?

  • Svar på tråden Ignorerad pga graviditet
  • Anonym (Petra­30+)
    Äldre 31 Mar 14:26
    #1

    Jag gissar bara nu men jag skulle tolka det som att de inte vill vara kompisar längre. Och när de plussade gav de slag i saken. För man orkar kanske inte anstränga sig längre när man ska ha barn, då vill man ha sin energi till det istället. Man omprioriterar helt enkelt.

    Ni kanske har varit jättebra kompisar en gång i tiden... men man kan växa ifrån varandra ändå. Fundera på det, har det verkligen varit lika mycket intresse att umgås från båda hållen...?

  • Anonym (Petra­30+)
    Äldre 31 Mar 14:29
    #2

    Ojdå nu såg jag att de inte hade plussat än.. då kanske de bara har lessnat..

  • Anonym (Mamma­n) Trådstartaren
    Äldre 3 Apr 18:48
    #3

    Puff*

  • Anonym (Cala)
    Äldre 3 Apr 23:01
    #4

    Jag var ofrivilligt barnlös i 4,5 år innan det till slut tog sig. Nu är jag visserligen 10 år äldre än ni och vet att i 25-årsåldern är man kanske lite känsligare, men jag tycker det låter lite överdrivet av era vänner, särskilt när de bara har försökt i 6 mån. Det är faktiskt inte särskilt lång tid, vid den tiden har man fortfarande alla möjligheter framför sig och har inte hunnit sjunka så djupt ner i livskrisen. Visst, det ÄR som ofrivilligt barnlös jobbigt att umgås med gravida och ännu värre föräldrar till nyfödda och småbarn. Men åtminstone för mig var det bara de mer ytliga vännerna jag slutade umgås med när de fick barn, de nära vännerna behöll man ju såklart ändå. Ibland valde man kanske att avstå från t ex parmiddagar de bjöd in till om vi var enda paret utan barn, men i så fall sa man ju ärligt varför och de förstod.

    Kan det vara så att de under en längre tid upplevt att ni "har allt", att ni är lyckligare än de och glider på ett bananskal medan de har mer motgångar generellt. Och att detta med barn blev droppen på nåt sätt? Känns liksom som det ligger mer bakom den här konflikten än bara graviditeten.

  • Anonym (Mamma­n) Trådstartaren
    Äldre 4 Apr 17:34
    #5
    Anonym (Cala) skrev 2015-04-03 23:01:35 följande:

    Jag var ofrivilligt barnlös i 4,5 år innan det till slut tog sig. Nu är jag visserligen 10 år äldre än ni och vet att i 25-årsåldern är man kanske lite känsligare, men jag tycker det låter lite överdrivet av era vänner, särskilt när de bara har försökt i 6 mån. Det är faktiskt inte särskilt lång tid, vid den tiden har man fortfarande alla möjligheter framför sig och har inte hunnit sjunka så djupt ner i livskrisen. Visst, det ÄR som ofrivilligt barnlös jobbigt att umgås med gravida och ännu värre föräldrar till nyfödda och småbarn. Men åtminstone för mig var det bara de mer ytliga vännerna jag slutade umgås med när de fick barn, de nära vännerna behöll man ju såklart ändå. Ibland valde man kanske att avstå från t ex parmiddagar de bjöd in till om vi var enda paret utan barn, men i så fall sa man ju ärligt varför och de förstod.

    Kan det vara så att de under en längre tid upplevt att ni "har allt", att ni är lyckligare än de och glider på ett bananskal medan de har mer motgångar generellt. Och att detta med barn blev droppen på nåt sätt? Känns liksom som det ligger mer bakom den här konflikten än bara graviditeten.


    Ja jag tycker det känns lite väl extremt i & med att de inte försökt så länge även om jag naturligt vis förstår att det är jobbigt ändå.

    Nej, det kan inte vara att vi har allt- tvärt om. De har hunnit fått allt på sina snart två år tillsammans. Varsitt fast jobb där de trivs, köpt lägenhet, ekonomiskt oberoende, vänner & stöttande familj.

    Jag & min man har haft det väldigt tufft under våra snart 7 år tillsammans. Levt på 6000kr/mån ett tag, svårt att få jobb (ett fast jobb nu), inte råd att ens tänka tanken att köpa lägenhet eller fin bil & inredning som dem. Inte har vi heller bra familjeförhållanden. Vi har varandra & våra vänner. Finns mycket där jag är avis på, men jag har aldrig missunnat dem även om jag tyckt de fått allt så snabbt...
Svar på tråden Ignorerad pga graviditet