• Äldre 30 Mar 14:41
    5502 visningar
    26 svar
    26
    5502

    Hur många nerslag i minuten?

    Jag fick frågan på en arbetsintervju hur fort jag skriver och jag har ingen aning, jag sa bara att jag skriver fort.

    Men hur många nerslag per minut räknas som fort? Försökte googla men hittade bara tester man kan göra, men det säger ju inget om vad som räknas som fort

    Jag undrar av ren nyfikenhet bara, jag tror inte det hänger på min snabbhet med tangenterna om jag får jobbet eller inte

  • Svar på tråden Hur många nerslag i minuten?
  • Birgit­ta02
    Äldre 30 Mar 14:47
    #1

    Jag gjorde 400 nedslag per minut med 4 fel totalt på 80-talet. Vi var 500 sekreterare som tävlade, varav jag kom 3:a. Så det är ganska snabbt. Det är ju inte hur många nedslag som räknas enbart, utan även om det är endast ett fåtal felslag också. Har du 200 felslag och 400 nedslag per minut, så är det ju inte särskilt skickligt.

  • Äldre 30 Mar 14:48
    #2

    65-75 WPM skriver professionella, vill jag minnas. Medelsvensson tror jag skriver typ 40 WPM.


    I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • Birgit­ta02
    Äldre 30 Mar 14:50
    #3
    Donum skrev 2015-03-30 14:48:25 följande:

    65-75 WPM skriver professionella, vill jag minnas. Medelsvensson tror jag skriver typ 40 WPM.


    Det där har jag alltid undrat över. Vadå "ord per minut". Ord är ju olika långa? Vissa är svårare och andra lättare? Nedslag känns liksom ärligare.
  • Äldre 30 Mar 14:52
    #4

    75 wpm är snabbt. 5 bokstäver per ord, ungefär, och sen mellanslag(ett per ord) och tecken (tre per mening) på det... 450-480 nedslag per minut. Typ.... Det är snabbt.

    40 wpm är helt klart godkänt för medelsvensson.


    The pursuit of truth and beauty is a sphere of activity in which we are permitted to remain children all our lives - A. Einstein
  • Äldre 30 Mar 14:53
    #5
    Birgitta02 skrev 2015-03-30 14:50:10 följande:

    Det där har jag alltid undrat över. Vadå "ord per minut". Ord är ju olika långa? Vissa är svårare och andra lättare? Nedslag känns liksom ärligare.


    Jadu, det var så jag fick lära mig när jag bodde i Kanada. Hur de har kommit fram till att det är ett bra räknesätt vet jag inte.
    I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • Äldre 30 Mar 14:53
    #6
    Birgitta02 skrev 2015-03-30 14:50:10 följande:
    Det där har jag alltid undrat över. Vadå "ord per minut". Ord är ju olika långa? Vissa är svårare och andra lättare? Nedslag känns liksom ärligare.
    Det är ett medelvärde...... Re:see above...
    The pursuit of truth and beauty is a sphere of activity in which we are permitted to remain children all our lives - A. Einstein
  • Äldre 30 Mar 15:06
    #7

    Ok, jag ligger i lä då Testade nu och då fick jag 166 nerslag per minut, två fel.

  • Birgit­ta02
    Äldre 30 Mar 15:10
    #8
    SupersurasunkSara skrev 2015-03-30 15:06:05 följande:

    Ok, jag ligger i lä då Testade nu och då fick jag 166 nerslag per minut, två fel.


    Vi utbildade oss på den tiden just i maskinskrivning.  På 70-talet fanns inga ordbehandlare/datorer. Här skulle skrivas felfritt och så fort som möjligt. Det var bara att öva. Alla fingrarna på rätt ställe på tangenterna.  Vi var proffs :). Tittade vi på tangenterna så var det inte populärt. Idag är det så lätt att ändra att man inte alls har de kraven idag.
  • Birgit­ta02
    Äldre 30 Mar 15:22
    #9
    Birgitta02 skrev 2015-03-30 15:10:03 följande:
    Vi utbildade oss på den tiden just i maskinskrivning.  På 70-talet fanns inga ordbehandlare/datorer. Här skulle skrivas felfritt och så fort som möjligt. Det var bara att öva. Alla fingrarna på rätt ställe på tangenterna.  Vi var proffs :). Tittade vi på tangenterna så var det inte populärt. Idag är det så lätt att ändra att man inte alls har de kraven idag.
    Phu - testade nu nätet. 70 ord i minuten. Fick rätta ett par gånger, så det slöade ner det.
  • Äldre 30 Mar 15:24
    #10

    Jag är medelsvensson, skrev 43 ord per minut. Med 0 fel. Vilket roligt test!

    Jag testade här http://ordiminuten.se/TestaDig

Svar på tråden Hur många nerslag i minuten?