• Anonym (varför vin)

    Varför allt detta vin?

    Överallt på FL läser man om hur viktigt det är att kunna unna sig ett glas vin ibland, och hur gott det ska bli med lite vin till middagen. Varför pimplar ni detta vin som om det vore vatten? Inser ni inte hur skadligt det kan vara? Jag är själv finländare, men har jobbat i Sverige och träffat många människor. Det verkar vara väldigt vanligt att ni dricker ett glas vin till maten, sedan tar ni glaset och sätter er i vardagsrummet framför TVn. Och så förstås fredagsmyset med lite vin.


    När jag jobbade i Sverige hörde jag väldigt mycket om hur mycket finnarna dricker. Men svenskarna är nog inte ett dugg bättre som dricker nästan varje dag. I Finland dricker vi mjölk till maten, inget annat.


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-01 14:45
    Var någon som sa att jag har en onödig attityd till Sveriges alkoholkonsumtion. Vill tillägga att så inte är fallet. Jag har märkt att Finland och Sveriges alkoholvanor skiljer sig en del åt, det var därför jag tog upp Finland.
    Vi dricker jävligt mycket här också, tyvärr. Bara kanske på ett annat sätt än vad svenskar gör.
  • Svar på tråden Varför allt detta vin?
  • Sephrenia89

    Jaha och ert till fyra glas vin en fredagskväll är farligt?

    Då har man inte mycket att oroa sig över i livet.

  • asdqwe

    Fattar inte det heller. Öl är mycket bättre. Det finns ett öl för varje tillfälle. Porter, brown ale, lambic, barley wine, wit, oude bruin, etc...
    Mycket roligare och mer varierat än vin.

  • sextiotalist

    Vin är gott, nu dricker jag inte vin varje dag och ofta inte mer än ett eller två glas när jag dricker vin. Men mjölk till maten, inte en chans, hellre vatten då

  • Anonym (varför vin)
    Sephrenia89 skrev 2015-03-30 15:26:24 följande:

    Jaha och ert till fyra glas vin en fredagskväll är farligt?

    Då har man inte mycket att oroa sig över i livet.


     


    Naturligtvis är det inte farligt att dricka lite vin en fredagskväll. Det kan däremot bli ett riskbeteende när man gör det varje vecka.

  • Anonym (varför vin)
    sextiotalist skrev 2015-03-30 15:32:49 följande:

    Vin är gott, nu dricker jag inte vin varje dag och ofta inte mer än ett eller två glas när jag dricker vin. Men mjölk till maten, inte en chans, hellre vatten då


     


    Nej, det där har jag funderat på. Dricker ni lite mjölk överlag i Sverige? Jag kan säga att här dricks det i princip enbart mjölk till maten, oavsett om man äter hemma eller på restaurang. Konstigt att det skiljer sig så på en så "vardaglig" punkt.

  • sextiotalist
    Anonym (varför vin) skrev 2015-03-30 15:33:47 följande:

     


    Naturligtvis är det inte farligt att dricka lite vin en fredagskväll. Det kan däremot bli ett riskbeteende när man gör det varje vecka.


    Riskbeteende är när du som kvinna t.ex kommer upp i 1 1/2 flaska vin per vecka, inte ett eller två glas varje fredag
  • sextiotalist
    Anonym (varför vin) skrev 2015-03-30 15:35:30 följande:

     


    Nej, det där har jag funderat på. Dricker ni lite mjölk överlag i Sverige? Jag kan säga att här dricks det i princip enbart mjölk till maten, oavsett om man äter hemma eller på restaurang. Konstigt att det skiljer sig så på en så "vardaglig" punkt.


    Man dricker nog rätt mycket mjölk i Sverige, men fler börjar dricka vatten. Går man ut på en lunchrestaurant så kan man nog räkna med att mins 75% har vatten i sina glas, finns det mjölk så är det nog en äldre generation eller barn som har det glaset (om det inte är pannkaka då är det fler som har mjölk)
  • Anonym (Vatten)
    Anonym (varför vin) skrev 2015-03-30 15:35:30 följande:

     


    Nej, det där har jag funderat på. Dricker ni lite mjölk överlag i Sverige? Jag kan säga att här dricks det i princip enbart mjölk till maten, oavsett om man äter hemma eller på restaurang. Konstigt att det skiljer sig så på en så "vardaglig" punkt.


    Nej. I min familj dricker ingen mjölk, inte ens barnen. Fast de dricker å andra sidan inte vin heller. Ingen av oss tycker om mjölk, däremot dricker vi alltid vatten till maten. OCH jag dricker ibland ett glas vin till fredagsmyset

  • Sephrenia89

    Risk beteende och ett missbruk är långt ifrån varandra.

    Jag har tyvärr druckit öl varje kväll i små mängder under en jobbig period och ser idag hur dumt det var men ser inte att några öl på helgen skulle skada mig idag för det är något jag unnar mig inte använder för att ta mig igenom något och måste ha.

    Dricke aldrig "ren mjölk".. dricker vatten under alla vakna timmar förutom när jag äter.

Svar på tråden Varför allt detta vin?