• Ebbagr

    16 år skaffar hund

    yes! Jag har för ett ganska bra tag sen gjort ett forum om vad folk tycker om att jag, en studerande 16 årig tjej ska skaffa hund och kan ju säga att 90% var negativ. Jag kommer ju självklart skaffa en hund ändå för jag är ju ändå den som känner mig själv bäst och vet vad jag är kapabel till! Jag är 16 år och går på en plugg linje, jag vill ha en kompis som kan ge mig lite kämpe glöd, en kompis som jag kan skylla att han åt upp mina läxor ;) Jag vill ha någon som faktiskt ger mig energi att faktiskt gå ut och få friskluft och motion. Jag vill ha någon som jag vet alltid kommer vara glad att se mig, någon som faktiskt uppskattar varenda sak man gör! Jag kommer ge min hund ett fantastiskt liv och jag vet vad det innebär att skaffa en hund tro mig det gör jag. Jag ger upp sena ute kvällar, resor och allt som behövs för att min hund ska må bra. Jag är 16 år så jag har ju självklart ingen fast ekonomi utan jag har mina 1050 i månaden som kommer gå till att betala hunden, jag kommer inte behöva betala för t.ex bilbur,försäkring och sådant utan det kommer mina otroligt stöttande föräldrar ta hand om, i alla fall tills jag har kanske gått ut skolan och fått mig ett jobb!  Jag förstår inte varför folk tycker att jag inte kan skaffa en hund, jag av alla människor och jag kan säga detta med självförtroende, är mogen nog att skaffa hund, jag är självklart nervös men det är väl alla "blivande mammor". Jag är rädd för att hunden t.ex ska bli stucken av ett bi och att jag ska gripas av panik, jag är rädd över att hunden ska skada sig. Jag är bara rädd att någonting ska hända annars är jag så redo man kan bli. Jag sitter uppe sent på kvällarna och läser alla sorters artiklar om allt från hunduppfostring till vilket foder som är mest hälsosamt. Jag sitter och skriver inköpslistor fast jag ska ha hund om mer än 2 månader. Det jag vill få ut av detta inlägg är att visa att jag verkligen klarar av att ta en hund, och egentligen nej jag behöver inte ens bevisa det för någon för som sagt jag vet ju bäst själv men det är inte alls roligt och se så många vara så negativa mot mitt hundköp. Åldern är bara en siffra och jag må vara ung men ack så mycket förstånd jag har inom mig. Det var väl allt jag hade på hjärtat! :) 

    Är det någon annan lycklig själ där ute som ska skaffa valp nu till sommaren? :)

  • Svar på tråden 16 år skaffar hund
  • Anonym (Kicki)

    Hej :) jag vill bara gratulera :) klart att du klarar det bara du vill. Har du bestämt vad det blir för ras? Nåt viktigt att tänka på är att man skaffar försäkring (jag har Agria) så fort man får hem hunden. Vår hund bröt bakbenet när hon var ett år och allt gick på ca 20-30 tusen. Tur att hon var försäkrad. Man tror kanske inte att det ska hända nåt så tidigt i livet men olyckan kan vara framme. Jag önskar dig lycka till :)

  • EmmaElisabeth2

    Jag tror många är negativa för att du är ung och kanske ännu inte upplevt eller tänkt på hur mycket ditt liv kommer/kan förändras de närmaste 10 åren.. Jag ville själv ha hund som 16 åring och hade allt klart och skulle absolut ha klarar det :) idag är jag 26 och dock tacksam att jag aldrig kom till skott och skaffade hund. Hade då inte kunnat flytta och plugga på internat, bo i någon av de lägenheter jag gjort, jobba inom mitt yrke med skiftarbete och ge min hund så mycket tid den behöver, resa utan skuldkänslor och framförallt har jag idag en fästman som är allergisk mot hundar.. Han och jag hade aldrig gått vidare för 4 år sen om jag då haft en hund. Så idag kan det kännas helt rätt och du är beredd att offra allt för din lille vän, men livet ändras och hur stensäker du än är idag så är chansen stor att du någon dag kommer känna att det är lite tråkigt att det begränsar dig.

    Men är det rätt för dig så grattis och kör på!! :) Men är därför folk är negativa, hur mogen man än är eller redo som 16 åring så har du aldrig haft vuxenansvar och är naiv, de är alla tonåringar så inge illa menat :) De hör ju liksom till att få vara de!

    Lycka till!

  • Drottningen70

    Nej jag tror inte att man vid 16 års ålder har förmåga att inse vad det innebär att binda upp sig på 10-14 års ansvar för ett annat liv. Däremot är det heeeelt åldersadekvat att tro att man är så mycket mognare än andra i samma ålder :)

  • Anonym (Hundägare)

    Att du inte nämner vilken typ av hund du tänkt skaffa tycker jag skvallrar om att du kanske inte är fullt så insatt trots allt. Chihuahua, Grand Danois och Border Collie tex. är helt olika raser som har olika temperament och olika behov när det kommer till omsorg, mat, motion, sällskap m.m

    Hur långa skoldagar har du? Vem tar hand om hunden när du inte är hemma? För du vet förstås att hundar bör rastas mist var 6:e timme?

  • sportpappa

    Jag tror absolut att du klarar av det. Däremot tror jag inte alls på att du vet vad du ger dig in på. Det är inget man kan läsa sig till utan det är något som bara går att lära sig genom att uppleva det. Att vara hundvakt eller gå ut med andras hundar är inte att uppleva att ha en egen hund.

    Det jag reagerar på mest är att du skaffar en hund för att fylla massor av behov hos dig. Det borde vara tvärtom.

    Sen undrar även jag vem som tar hand om hunden och rastar den minst var 6:e timme? Om du har långa skoldagar så måste du åka hem på lunchrasten och rasta hunden så vida du inte har någon annan som gör det.

  • Dexter dot com

    I ditt förra inlägg var det ingen tror jag som reagerade på din ålder när vi avrådde dig till hundköp utan för att du var otroligt okunnig och så väldigt fast i dina felaktiga påståenden utan att vilja lyssna på tex att valpar inte kan och bör vara ensamma vid ung ålder. Du hade ingen plan för vem som ska vara hemma med hunden och hur du löser hundpassningen om det visar sig att hunden aldrig kommer att klara att vara ensam om dagarna osv.

    Har du nu läst på ordentligt och löst alla tänkbara kommande problem+ att dina föräldrar kommer stå för allt ekonomiskt och hjälpa dig fullt ut med en hund så är ju läget helt annat . 

  • Ebbagr
    Anonym (Kicki) skrev 2015-03-30 20:27:28 följande:

    Hej :) jag vill bara gratulera :) klart att du klarar det bara du vill. Har du bestämt vad det blir för ras? Nåt viktigt att tänka på är att man skaffar försäkring (jag har Agria) så fort man får hem hunden. Vår hund bröt bakbenet när hon var ett år och allt gick på ca 20-30 tusen. Tur att hon var försäkrad. Man tror kanske inte att det ska hända nåt så tidigt i livet men olyckan kan vara framme. Jag önskar dig lycka till :)


    Tack så jätte mycket! Absolut har jag tänkt på det, vi ska teckna den största försäkringen. Blir folksam! :)
  • Ebbagr
    EmmaElisabeth2 skrev 2015-03-30 20:35:15 följande:

    Jag tror många är negativa för att du är ung och kanske ännu inte upplevt eller tänkt på hur mycket ditt liv kommer/kan förändras de närmaste 10 åren.. Jag ville själv ha hund som 16 åring och hade allt klart och skulle absolut ha klarar det :) idag är jag 26 och dock tacksam att jag aldrig kom till skott och skaffade hund. Hade då inte kunnat flytta och plugga på internat, bo i någon av de lägenheter jag gjort, jobba inom mitt yrke med skiftarbete och ge min hund så mycket tid den behöver, resa utan skuldkänslor och framförallt har jag idag en fästman som är allergisk mot hundar.. Han och jag hade aldrig gått vidare för 4 år sen om jag då haft en hund. Så idag kan det kännas helt rätt och du är beredd att offra allt för din lille vän, men livet ändras och hur stensäker du än är idag så är chansen stor att du någon dag kommer känna att det är lite tråkigt att det begränsar dig.

    Men är det rätt för dig så grattis och kör på!! :) Men är därför folk är negativa, hur mogen man än är eller redo som 16 åring så har du aldrig haft vuxenansvar och är naiv, de är alla tonåringar så inge illa menat :) De hör ju liksom till att få vara de!

    Lycka till!


    Jo visst det finns den risken, men nu när jag skaffar hund så kommer jag få anpassa mig efter hen. Jag kommer inte ta ett jobb som kommer bli ett hinder för min hund, jag kommer inte resa och om jag gör det så kan jag lösa det hur enkelt som helst.
     Men tack så mycket! :)
  • Ebbagr
    Anonym (Hundägare) skrev 2015-03-30 22:10:05 följande:

    Att du inte nämner vilken typ av hund du tänkt skaffa tycker jag skvallrar om att du kanske inte är fullt så insatt trots allt. Chihuahua, Grand Danois och Border Collie tex. är helt olika raser som har olika temperament och olika behov när det kommer till omsorg, mat, motion, sällskap m.m

    Hur långa skoldagar har du? Vem tar hand om hunden när du inte är hemma? För du vet förstås att hundar bör rastas mist var 6:e timme?


    Jag ska skaffa en finsk lapphund, en hund jag har tiden till att aktivera, en hund jag kan ge det den behöver till.  Ras är något jag lagt ner mycket tanke på och jag har valt en ras som passa min och min familjs livstil, en hund som klarar av det kalla klimatet, en hund som gärna följer med upp till fjället med min mamma, en hund som är helt perfekt för oss!

    Jag har normal långa skoldagar, har många lektioner man får göra hemma men jag kan inte förutse mitt schema jag får i 2.an, jag har en mamma,pappa och en syster, jag har även släkt och vänner som då är en backup om inte någon hemma kan va hundvakt. Min pappa har ett skiftande schema och kan byta så han jobbar em om det skulle behövas. Ja jag vet att hundar bör rastas var 6e timme, jag har bott med hund i hela mitt liv fast det har då varit en familjehund, men ja både jag och hela min familj vet vad en hund innebär och mina föräldrar skulle ju inte låta mig skaffa en hund om dem visste att jag inte klarade av det! :)
  • Ebbagr
    Drottningen70 skrev 2015-03-30 21:27:45 följande:

    Nej jag tror inte att man vid 16 års ålder har förmåga att inse vad det innebär att binda upp sig på 10-14 års ansvar för ett annat liv. Däremot är det heeeelt åldersadekvat att tro att man är så mycket mognare än andra i samma ålder :)


    I vilken ålder kommer då denna "förmåga" att inse vad det innebär?
    varför har man målat upp en skev bild att alla tonåringar tänker och beter sig likadant. Varför tror ingen att en 16 åringen kan ha mer förnuft än en 25 åring.
Svar på tråden 16 år skaffar hund