• Äldre 31 Mar 00:34
    1048 visningar
    7 svar
    7
    1048

    Är det bara jag som AVSKYR kvällsarbete?

    Hej.

    Mitt arbete på ett boende för funktionshindrade är helt okej, ibland rentav roligt. På samma sätt kan det vara hemskt påfrestande med allt ansvar. Ibland kan telefonena ringa i ett kör och dom boende behöver alla hjälp samtidigt. Ibland får man så mycket skit både av anhöriga och boende . Sådana stunder vill jag bara ta mitt pick och pack och gå...

    Men arbetstiderna-FYFAN!

    Arbetar i stort sett bara kvällspass från 15-21. Eller så har jag sovande jour från 15-10 dagen därpå. Dessa arbetstider suger!!! När mina vänner eller familj arbetar/pluggar så är jag oftast ledig. När dom är lediga på kvällarna så jobbar jag...Att gå på bio, äta middag eller bara ta ett glas ute under veckodagarna är nästan omöjligt för mig. Sådana "småsaker" måste jag fan planera in flera veckor framöver för att det ska funka. Ibland går det flera veckor innan jag kan äta middag med pappa och hans sambo- detta var tidigare en baggis att ordna.

    Jag HATAR dessa arbetstider eftersom det känns som att en del av mitt sociala liv har berövas mig. En del av vardagen har förlorat sin lyster- så känner jag!

    Mitt jobb är lämpligt för bittra ensamstående människor som skiter i vänner eller familj. Eller människor som tycker att det är underbart att slippa vara hemma med sina vänner eller sin familj. Men det passar inte en ung, social och livsnjutande människa som jag!

    Kvällar är inte min grej- är det nån mer som känner igen sig?

  • Svar på tråden Är det bara jag som AVSKYR kvällsarbete?
  • Anonym (Natti­s)
    Äldre 31 Mar 02:14
    #1

    Jaa jag känner igen mig. Bytte dock till en nattjänst istället men det är typ samma sak. Är dock ledig var tredje vecka men då har jag mitt barn hela tiden såå jaa socialt liv o jobba inom vården går ofta illa ihop.

  • Anonym (S)
    Äldre 31 Mar 06:02
    #2

    Jag känner så väl igen det, jobbade på en gruppbostad fram tills jag fyllde 27 och bytte till kontorsjobb. Är numera allergisk mot allt vad kvälls och helgjobb heter, aldrig annat än kontorstider.

  • Anonym (Snart ssk)
    Äldre 31 Mar 06:15
    #3
    amoremio skrev 2015-03-31 00:34:46 följande:

    Hej.

    Mitt arbete på ett boende för funktionshindrade är helt okej, ibland rentav roligt. På samma sätt kan det vara hemskt påfrestande med allt ansvar. Ibland kan telefonena ringa i ett kör och dom boende behöver alla hjälp samtidigt. Ibland får man så mycket skit både av anhöriga och boende . Sådana stunder vill jag bara ta mitt pick och pack och gå...

    Men arbetstiderna-FYFAN!

    Arbetar i stort sett bara kvällspass från 15-21. Eller så har jag sovande jour från 15-10 dagen därpå. Dessa arbetstider suger!!! När mina vänner eller familj arbetar/pluggar så är jag oftast ledig. När dom är lediga på kvällarna så jobbar jag...Att gå på bio, äta middag eller bara ta ett glas ute under veckodagarna är nästan omöjligt för mig. Sådana "småsaker" måste jag fan planera in flera veckor framöver för att det ska funka. Ibland går det flera veckor innan jag kan äta middag med pappa och hans sambo- detta var tidigare en baggis att ordna.

    Jag HATAR dessa arbetstider eftersom det känns som att en del av mitt sociala liv har berövas mig. En del av vardagen har förlorat sin lyster- så känner jag!

    Mitt jobb är lämpligt för bittra ensamstående människor som skiter i vänner eller familj. Eller människor som tycker att det är underbart att slippa vara hemma med sina vänner eller sin familj. Men det passar inte en ung, social och livsnjutande människa som jag!

    Kvällar är inte min grej- är det nån mer som känner igen sig?


    Jag kände likadant under min utbildning. Att kväll/helgjobb inte alls passar mig. Blir extremt bitter när folk vill hitta på saker på helgerna men jag jobbar. Kan inte utnyttja lediga vardagar/förmiddagar alls. Därför tog jag direkt ett mottagningsjobb som ssk till sommaren när jag blev erbjuden det :)
  • Anonym (Hmm)
    Äldre 31 Mar 07:15
    #4

    Varför klaga? ni sökte ju till dessa jobb ni visste redan från början om era tider.. Säg upp er om det inte passar längre ..

  • Anonym (Jojo)
    Äldre 31 Mar 15:53
    #5
    +1

    Jo precis. Gör som hmm säger och säg upp er! För så enkelt är det ju? Bara att ta första bästa jobb med andra bättre tider, eller hur? Jag vet inte vilken verklighet du lever i hmm? Men många gånger har man inte många val om man vill försörja sig än att ta det man får. Jag hat också varit där och varit tvungen att jobba kvällar, varannan helg och missat mycket som jag inte kunnat vara med på och vet hur jobbet går ut över det sociala livet. Det tog flera år innan jag lyckades få ett jobb med normala tider. Idag kan jag fira jul, påsk, midsommar med min familj som de flesta andra och kommer aldrig mer ta ett jobb med obekväm arbetstid. Har förlorat en hel del i ob men vunnit i mitt privatliv. Jag vet hur svårt det är att hitta ett sådant arbete inom vård och omsorg men det går om du är ihärdig.

  • Anonym (Jojo)
    Äldre 31 Mar 15:58
    #6

    Och så enkelt som att du redan från början vet om tiderna är det verkligen inte. På mitt senaste arbete med obekväm arbetstid så ändrades schemat 5 gånger på 3 år till det sämre. Hur menar du att man ska kunna förutse det?

  • Äldre 31 Mar 16:31
    #7
    Anonym (Jojo) skrev 2015-03-31 15:53:32 följande:

    Jo precis. Gör som hmm säger och säg upp er! För så enkelt är det ju? Bara att ta första bästa jobb med andra bättre tider, eller hur? Jag vet inte vilken verklighet du lever i hmm? Men många gånger har man inte många val om man vill försörja sig än att ta det man får. Jag hat också varit där och varit tvungen att jobba kvällar, varannan helg och missat mycket som jag inte kunnat vara med på och vet hur jobbet går ut över det sociala livet. Det tog flera år innan jag lyckades få ett jobb med normala tider. Idag kan jag fira jul, påsk, midsommar med min familj som de flesta andra och kommer aldrig mer ta ett jobb med obekväm arbetstid. Har förlorat en hel del i ob men vunnit i mitt privatliv. Jag vet hur svårt det är att hitta ett sådant arbete inom vård och omsorg men det går om du är ihärdig.


    Tack för svaren

    Så kloka ord Jojo! Det är ju så sjukt lätt att säga "byt jobb". Amen visst- jobben växer ju på träd i Sverige... Dock vill jag passa på att hålla med den kommentaren: Så fort jag hittar något bättre så BYTER jag direkt. Men det är f-n inte att bara byta...

    Grattis till dig att du fick ett nytt jobb med bättre tider . Tänker precis som du- jag får hellre några 1000 mindre i handen varje månad än att vara "rikare" men missa så mycket som livet kan erbjuda utanför arbetet. Vad jobbar du med nu?
Svar på tråden Är det bara jag som AVSKYR kvällsarbete?