• Anonym (nyexad)

    Hur mycket måste jag jobba för att få fp?

    Hej!

    Jag utexamineras från en universitetsutbildning i juni. Jag kommer då att börja arbeta heltid. Jag har inte tidigare arbetat heltid och med senaste barnet hade jag lägsta föräldrapenning. Jag vet inte än om det kommer bli vikariat eller tills vidare anställning. Nu till mina frågor.

    1. Hur länge måste jag arbeta för att få en förhöjd SGI?
    2. Vad händer om jag blir sjukskriven under graviditeten? Får jag inte förhöjd då?
    3. Hur länge bör jag vänta innan jag försöker bli gravid?

    Jag vill alltså veta vilka saker som är viktiga att tänka på nu när jag blir "ny" i arbetslivet så jag inte försätter mig i någon situation som gör att jag måste få lägsta föräldrapenning igen.

    Tack för svar!

  • Svar på tråden Hur mycket måste jag jobba för att få fp?
  • Försäkringskassan

    Hej!


     


    För att få en SGI fastställd så behöver man arbeta stadigvarande i minst sex månader eller ha ett arbete som är årligen återkommande.


    Här kan du läsa mer om SGI; https://www.forsakringskassan.se/wps/portal/privatpers/sjuk/anstalld_ny/sgi_anstalld/sgi/!


     


    SGI:n är skyddad under en eventuell sjukskrivning.


     


     


    För att få dem första 180 föräldrapenningdagarna utbetalda enligt sjukpenningnivå så måste man uppfylla 240-dagarvilkoret. Det innebär att man under minst 240 dagar i följd före barnets födelse, eller den beräknade tidpunkten för födelsen, har varit försäkrad för en sjukpenning och under hela tiden skulle haft rätt till sjukpenning som överstiger lägstanivån för föräldrapenning.


    Om kravet inte är uppfyllt eller hel föräldrapenning på sjukpenningnivån i annat fall inte överstiger 225 kronor om dagen, betalas föräldrapenning ut på grundnivå.


     


     


    Hälsningar


    Malin, handläggare

Svar på tråden Hur mycket måste jag jobba för att få fp?