• Anonym (strypgreppet)

    När kontakta vården?

    Min kille har uppenbarligen en hel del inneboende frustrationer. Men idag gick det ut över mig för första gången. Jag sa något spydigt, vad minns jag inte och inte han heller. Han kände sig hånad och tog strypgrepp. Han kom på sig efter typ en sekund och inget mer hände förutom att jag blev ledsen och han bad om ursäkt. Det gjorde ont men jag har inga men nu.

    Ska jag be honom kontakta vården eller nån mansjour och fixa terapi? Eller är det överdrivet med tanke på att ingen blev skadad?

    Vi har varit tillsammans i fyra år och har ett barn på ett år, som dessutom fick bevittna eländet.

  • Svar på tråden När kontakta vården?
  • Kjell2
    Anonym (strypgreppet) skrev 2015-03-31 11:41:42 följande:

    Min kille har uppenbarligen en hel del inneboende frustrationer. Men idag gick det ut över mig för första gången. Jag sa något spydigt, vad minns jag inte och inte han heller. Han kände sig hånad och tog strypgrepp. Han kom på sig efter typ en sekund och inget mer hände förutom att jag blev ledsen och han bad om ursäkt. Det gjorde ont men jag har inga men nu.

    Ska jag be honom kontakta vården eller nån mansjour och fixa terapi? Eller är det överdrivet med tanke på att ingen blev skadad?

    Vi har varit tillsammans i fyra år och har ett barn på ett år, som dessutom fick bevittna eländet.


    Ja
  • Långbenopluto

    1. Han ska kontakta vården och skaffa hjälp

    2. Ring polisen och gör en anmälan

    3 Gå familjerådgivning

    4. Funkar inte 3:an så ska du lämna honom, ert barn ska ALDRIG behöva bevittna våld!!!

  • seriösanvändare

    Ja, här är ni båda skyldiga att agera. Som sagt, ert barn ska inte behöva växa upp med våld i hemmet. Han måste söka hjälp och du måste vara beredd på att om det händer något liknande igen, måste du kanske flytta med barnet. (Temporärt eller permanent).

    Det spelar ingen roll att det inte slutade illa, stryptag är allvarligt. En knuff eller en örfil eller dylikt, hade delvis varit en annan sak. Inget man ska ta lätt på heller, men just stryptag gör det extra allvarligt.


    Om du alltid är seriös, lever du bara ditt liv till hälften.
  • Anonym (strypgreppet)

    Tack för råden!

    Polisanmälan kommer jag inte göra för detta, jag är inte skadad och har inget skyddsbehov vad jag kan se. Möjligen för dokumentations skull då men det löser jag nog på något enklare sätt (tex denna tråden).

    Familjerådgivning förstår jag inte riktigt poängen med, det här är väl hans problem inte vårt?

  • Långbenopluto
    Anonym (strypgreppet) skrev 2015-03-31 15:28:28 följande:

    Tack för råden!

    Polisanmälan kommer jag inte göra för detta, jag är inte skadad och har inget skyddsbehov vad jag kan se. Möjligen för dokumentations skull då men det löser jag nog på något enklare sätt (tex denna tråden).

    Familjerådgivning förstår jag inte riktigt poängen med, det här är väl hans problem inte vårt?


    Du sa ju nåt spydigt säger du ju..... det gör man inte om det är harmoni i familjen.
  • Anonym (strypgreppet)

    Nån gång ibland måste man väl få säga något som uppfattas som spydigt utan att ens partner tar till våld? Om jag aldrig kan säga något som eventuellt skulle kunna uppfattas som kritik skulle det bli jäkligt tyst och tråkigt där hemma...

    Jag minns som sagt inte vad jag sa, men situationen var att jag höll på att hjälpa honom leta rätt på en pryl han förlagt där hemma. Jag borde ha varit på väg till jobbet och var alltså lite stressad. Så antagligen sa jag något om att han borde hålla koll på sina prylar med onödigt hårt tonfall.

  • Emmeliina

    Men om han har problem som går ut över resten av familjen i den utsträckningen det gjort, enbart för att du sa något, är väl absolut en bra anledning till att söka hjälp tillsammans?

  • Anonym (strypgreppet)

    Nä jag fattar inte riktigt. Förutsatt nu att han söker terapi för sina problem, vad skulle vi diskutera hos en gemensam terapiperson? 

    Jag: Du får inte ta strypgrepp på mig
    Terapeut: Du får inte ta strypgrepp på henne
    Han: Jag får inte ta strypgrepp på henne, och det går jag i terapi för.

    Och sen?

  • Anonym (qis)
    Anonym (strypgreppet) skrev 2015-03-31 16:49:05 följande:

    Nä jag fattar inte riktigt. Förutsatt nu att han söker terapi för sina problem, vad skulle vi diskutera hos en gemensam terapiperson? 

    Jag: Du får inte ta strypgrepp på mig

    Terapeut: Du får inte ta strypgrepp på henne

    Han: Jag får inte ta strypgrepp på henne, och det går jag i terapi för.

    Och sen?


    Men fattar du inte att det ligger annat och pyr? Han blir frustrerad för ngt som du säger eller gör han agerar fel. Ni behöver reda ut det? Sen vet du va att all misshandel börjar med ett slag? Reagerar du inte på det? Eller på att ert barn såg detta? Hur kan du välja att lägga locket på!?!
  • Långbenopluto
    Anonym (strypgreppet) skrev 2015-03-31 16:49:05 följande:

    Nä jag fattar inte riktigt. Förutsatt nu att han söker terapi för sina problem, vad skulle vi diskutera hos en gemensam terapiperson? 

    Jag: Du får inte ta strypgrepp på mig
    Terapeut: Du får inte ta strypgrepp på henne
    Han: Jag får inte ta strypgrepp på henne, och det går jag i terapi för.

    Och sen?


    Nä, men strunta i familjerådgivningen då.... lägg allt ansvar på honom.

    Lycka till!
Svar på tråden När kontakta vården?