• dumihuvet

    Får underkänt hela tiden på högskola

    Jag har fått underkänt på en skrivuppgift 3 gånger av lärare. Nu vill han träffas imorgon. Känner mig oerhört korkad. Jag förstår inte vad uppgiften går ut på. Det är en rest från förra året jag inte skickat in. Jag har en annan examinator än förra året. De som fick G förra året, de fick samtliga kommentaren att dom egentligen inte inte skulle få G men fick det ändå. Sjukt konstigt utformad uppgift. HATAR att ses och ta sånt. Känns som jag ska börja gråta. En annan uppgift har jag fått underkänt 4 gånger av en lärare. Henne ska jag också träffa.  Hur ska man göra för att inte bry sig om sånt här? Jag känner mig sämst. Vill typ hoppa av och jobba. Jag skäms.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-03-31 13:28
    Jag läser mitt andra år, inne på termin 4 av 6.. Många kurser har jag fixat direkt men många underkända grejer som blivit rest. It kills me att bli underkänd flera gånger. Och behöva prata om hur dålig jag är.

  • Svar på tråden Får underkänt hela tiden på högskola
  • Mamori

    Förstår att det är jobbigt men tänk på att lärarna vill att du ska få godkänt, det är så universitetet får in pengar. Det är ett misslyckande för dem om du skulle hoppa av, så de vill nog bara göra allt de kan för att hjälpa dig. Vad var det för uppgift?

  • dumihuvet

    Ja, det är ju deras jobb och sånt. I know. Men jag tar åt mig för mycket när det blir ett U.  Uppgiften handlar i princip om att.. Kan knappt förklara. Jag pluggar inom design. Vi skulle beskriva var vi arbetar som designers, tex offentligt eller privat,  vilka medier vi använder oss utav, vilken generell kompetens vi har, vilken specifik kompetens jag har, vilken målgrupp man har , kostnadsresurser tex.  Bara drygt 3 A4. Ingen teckengräns.Det är ju jättekonstigt att förställa sig var jag ska arbeta när jag dels läser en bred utbildning, har bara en kursbok att referera ur, har inte koll på vad jag exakt kommer göra. Det känns bara som att jag borde ljugit mig igenom uppgiften, låtsas jobba på ett företag och skrivit utifrån det? Känns ju superseriöst.. Not. Allt känns bara som en hitte-på-uppgift. + uppgiften är från första terminen så har ju mindre kunskaper om branschen än vad jag har idag. Jag funderar på om den andra läraren redan hade gett mig G. Har läst klasskompisarnas godkända inlämning, och mitt är kopplat mer till litteratur än vad deras är och är helt klart värd ett G. 

  • dumihuvet

    På ett sätt fattar jag att problemet ligger i att JAG inte förstår uppgiften. Men kan inte låta bli känna mig korkad! Hur släpper man det där? Hur släpper man det där att man tror hela världen handlar om en själv? Att lärarna tycker man är korkad och inte borde plugga. Fan. Vill inte ta åt mig så mycket! Försöker peppa upp mig själv inför morgondagens möte.. Sitta och skämmas. 

  • Mamori
    dumihuvet skrev 2015-03-31 13:36:44 följande:

    Ja, det är ju deras jobb och sånt. I know. Men jag tar åt mig för mycket när det blir ett U.  Uppgiften handlar i princip om att.. Kan knappt förklara. Jag pluggar inom design. Vi skulle beskriva var vi arbetar som designers, tex offentligt eller privat,  vilka medier vi använder oss utav, vilken generell kompetens vi har, vilken specifik kompetens jag har, vilken målgrupp man har , kostnadsresurser tex.  Bara drygt 3 A4. Ingen teckengräns.Det är ju jättekonstigt att förställa sig var jag ska arbeta när jag dels läser en bred utbildning, har bara en kursbok att referera ur, har inte koll på vad jag exakt kommer göra. Det känns bara som att jag borde ljugit mig igenom uppgiften, låtsas jobba på ett företag och skrivit utifrån det? Känns ju superseriöst.. Not. Allt känns bara som en hitte-på-uppgift. + uppgiften är från första terminen så har ju mindre kunskaper om branschen än vad jag har idag. Jag funderar på om den andra läraren redan hade gett mig G. Har läst klasskompisarnas godkända inlämning, och mitt är kopplat mer till litteratur än vad deras är och är helt klart värd ett G. 


    Behöver ni ha referenser och sånt? Är det tänkt att skrivas från ett "efter utbildningen så fick jag jobb på blabla pga att..."-perspektiv?

    Du kanske har övertänkt uppgiften? En kompis till mig fick IG på en C-uppsats för att den var mer som en D-uppsats dvs för avancerad.
  • Aupendi

    Har man inte rätt att få en annan lärare som rättar, precis som vid upprepade misslyckade hemtentor?

  • sportpappa
    dumihuvet skrev 2015-03-31 13:40:41 följande:

    På ett sätt fattar jag att problemet ligger i att JAG inte förstår uppgiften. Men kan inte låta bli känna mig korkad! Hur släpper man det där? Hur släpper man det där att man tror hela världen handlar om en själv? Att lärarna tycker man är korkad och inte borde plugga. Fan. Vill inte ta åt mig så mycket! Försöker peppa upp mig själv inför morgondagens möte.. Sitta och skämmas. 


    Oftast lär man sig med tiden att allt inte handlar om en själv, dvs. det växer bort. Det går att öva på det. Försök att separera dig själv från uppgiften. Det är ju svårt att göra om sig själv och det tar tid, men en uppgift kan man ändra och skriva om hur mycket som helst.

    Kritiken är inte mot dig som person utan handlar om den uppgift du gjort.
    Ta kritik som något konstruktivt. Hur kan du förändra uppgiften så att den blir bättre? 
Svar på tråden Får underkänt hela tiden på högskola