• Anonym (Ledsen)

    knipövningar, slapp ändå?

    Jag födde min son i slutet på 2013 och förlossningen var normal och allt gick bra.
    Jag försökte snabbt därefter göra knipövningar men har väl inte gjort de så ofta som man bör, har liksom inte blivit av.
    Jag har alltid trott att de knipövningar jag gör räcker i både styrka och antal men jag har nog fel där. I somras bestämde jag mig för att prova mina knipkulor, jag har två knipkulor på ett lite tjockare snöre..märket är i alla fall fun factory. De sägs ska vara bra och jag tvekar inte en sekund om det. Men nu till problemet, när jag har dessa kulor inne kan jag inte ta mer än 2-3 steg förrän jag känner hur de glider ur mig utan några vidare problem. När jag tar dessa steg så kniper jag för livet men det hjälper inte. Själva slidöppningen har blivit mycket större sen förlossningen så finns liksom inget som kan hindra/hålla emot så de inte glider ur..
    Själva slidöppningen känns också lite slapp..detta märkte jag direkt när vi kunde ha sex efter förlossningen, min man kunde glida in i mig mycket lättare än vad jag var van vid. Min g-punkt är också som bortblåst efter förlossningen vilket jag tycker är jätte tråkigt.

    Jag har på senare tid försökt göra knipövningar dagligen men när jag sticker in ett eller två fingrar för att känna dessa knipövningar så känner jag att jag mest tar i ifrån ett håll, den vägg som är mot analen.
    Min slida känns heller inte alls som innan förlossningen, då var den avlång, rund och man kände detta väl med ett finger. Nu när jag sticker in ett finger känns det som en grotta med kött som väller in från alla håll och jag vet inte riktigt när slidan börjar eller tar slut. Har svårt och känna livmoderhalstappen för det känns som om det är kött i i vägen eller nåt..
    Är detta normalt efter en förlossning, att slidan ändrar form och att g-punkten försvinner?
    Funderar på att köpa knipkulor där det bara finns en kula att knipa runt om, kan detta hjälpa?

    Inlägget blev lite långt men hoppas nån kan komma med råd eller ge sina erfarenheter på hur det känns efter en förlossning..

  • Svar på tråden knipövningar, slapp ändå?
  • Anonym (Tjej)

    Jag tycker också att det där är lite skumt. Jag tappar också knipkulorna typ direkt men upplever ändå att jag är ganska trång. Det är svårt för min kille att alls sticka in den i början, det tar ett bra tag av in/ut innan det går smidigt. Jag kan utan problem knipa av kisstrålen hur många ggr som helst. Funkar det för dig? Har varit och kollat mitt knip hos BM som säger att det är bra men av någon anledning är det jättesvårt att knipa när jag har i kulorna. Det är som att kroppen slappnar av automatiskt och jag får kämpa för att göra det.

  • Anonym (Man)

    Nu är jag man, men min erfarenhet är att sexlivet kan förändras efter barnafödande. Jag har svårare att känna av min fru efteråt, inte så lätt att komma fram till utlösning. Och hon har inte kunnat nå orgasm. Jag har inga råd att ge, men jag tror inte att det är så ovanligt att det sker förändringar.

  • Anonym (Tjej)
    Anonym (Man) skrev 2015-03-31 14:31:28 följande:

    Nu är jag man, men min erfarenhet är att sexlivet kan förändras efter barnafödande. Jag har svårare att känna av min fru efteråt, inte så lätt att komma fram till utlösning. Och hon har inte kunnat nå orgasm. Jag har inga råd att ge, men jag tror inte att det är så ovanligt att det sker förändringar.


    Det skumma är att jag frågade just min kille och han säger att jag är tightare nu än innan jag fick barn/när jag var yngre. Konstigt... för jag upplever typ tvärtom? Har du frågat din man TS?
  • Anonym (Ledsen)

    Jo visst att sexlivet och själva känslan vid penetrering och g-punkten kan förändras av barnafödande men jag tycker det är supertråkigt. Detta tar lite på mitt självförtroende och saknar min gamla kropp/känsla.
    Vill få tillbaka det som var innan, jag känner att själva penetreringen inte är lika skön som innan heller, den finns där men är inte alls lika upphetsande som förut.
    Min man säger att jag är lite större än tidigare och försöker få mig att göra knipövningar. När jag säger att jag gör det så tror han inte mig..

  • Anonym (Tjej)
    Anonym (Ledsen) skrev 2015-03-31 14:39:40 följande:

    Jo visst att sexlivet och själva känslan vid penetrering och g-punkten kan förändras av barnafödande men jag tycker det är supertråkigt. Detta tar lite på mitt självförtroende och saknar min gamla kropp/känsla.
    Vill få tillbaka det som var innan, jag känner att själva penetreringen inte är lika skön som innan heller, den finns där men är inte alls lika upphetsande som förut.
    Min man säger att jag är lite större än tidigare och försöker få mig att göra knipövningar. När jag säger att jag gör det så tror han inte mig..


    Vad taskigt av honom, det är ju inte som att det blir skillnad direkt, tar ju tid att träna upp en muskel liksom. Men hur länge var det sedan du fick barn, bara drygt ett år typ? Då är det inte så konstigt att det är annorlunda.

    Ett år efter min förlossning kände jag mig också "köttig", hade lite slemhinneflikar som stack ut, sex gjorde ont/kändes fel och konstigt... Men det blev bättre med tiden utan att jag gjorde något speciellt. Två är efter var det nästan som innan, både i känslan och i hur jag såg ut. Blev du sydd något vid din förlossning?
  • Anonym (Man)
    Anonym (Tjej) skrev 2015-03-31 14:37:55 följande:
    Det skumma är att jag frågade just min kille och han säger att jag är tightare nu än innan jag fick barn/när jag var yngre. Konstigt... för jag upplever typ tvärtom? Har du frågat din man TS?
    Jo, jag har också hört om sådana fall. Det är nog olika på person och från fall till fall vad som händer. Beror kanske på fysiska skillnader, men kan kanske också vara "tur"/"otur".
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Tjej) skrev 2015-03-31 14:43:48 följande:
    Vad taskigt av honom, det är ju inte som att det blir skillnad direkt, tar ju tid att träna upp en muskel liksom. Men hur länge var det sedan du fick barn, bara drygt ett år typ? Då är det inte så konstigt att det är annorlunda.

    Ett år efter min förlossning kände jag mig också "köttig", hade lite slemhinneflikar som stack ut, sex gjorde ont/kändes fel och konstigt... Men det blev bättre med tiden utan att jag gjorde något speciellt. Två är efter var det nästan som innan, både i känslan och i hur jag såg ut. Blev du sydd något vid din förlossning?
    Ja min son är 15 månader gammal, tar det så lång tid som upp till två år innan slidan återställer sig någorlunda? Jag trodde den skulle ha gjort det för längesedan.
    Jag blev sydd med 4-5 stygn, ett par inne och några där ute. Kommer inte ihåg exakt hur många på varje ställe men mer än 5 stygn totalt var det inte. Jag fick inga komplikationer eller så efter förlossningen utan allt gick normalt.
    Jag får inte ont vid sex utan njuter men själva känslan av penetreringen är annorlunda, jag känner hans kuk på ett annat sätt i min slida nu. Inte lika skönt som innan i alla fall.
    Hoppas min slida kan forma till sig och komma tillbaka till sin gamla form..
  • Anonym (Man)
    Anonym (Tjej) skrev 2015-03-31 14:43:48 följande:
    Vad taskigt av honom, det är ju inte som att det blir skillnad direkt, tar ju tid att träna upp en muskel liksom. Men hur länge var det sedan du fick barn, bara drygt ett år typ? Då är det inte så konstigt att det är annorlunda.

    Ett år efter min förlossning kände jag mig också "köttig", hade lite slemhinneflikar som stack ut, sex gjorde ont/kändes fel och konstigt... Men det blev bättre med tiden utan att jag gjorde något speciellt. Två är efter var det nästan som innan, både i känslan och i hur jag såg ut. Blev du sydd något vid din förlossning?

    Det gäller att man som man är förstående och finkänslig när något sådant händer. Man får acceptera att allt inte är som tidigare. Man kan försöka hitta nya vägar för den sexuella gemenskapen. För oss är det så att vi har samlag sällan, men mera av annan fysisk närhet. Orgasm behöver inte vara allt.
  • Haskel
    Anonym (Ledsen) skrev 2015-03-31 14:55:47 följande:
    Ja min son är 15 månader gammal, tar det så lång tid som upp till två år innan slidan återställer sig någorlunda? Jag trodde den skulle ha gjort det för längesedan.
    Jag blev sydd med 4-5 stygn, ett par inne och några där ute. Kommer inte ihåg exakt hur många på varje ställe men mer än 5 stygn totalt var det inte. Jag fick inga komplikationer eller så efter förlossningen utan allt gick normalt.
    Jag får inte ont vid sex utan njuter men själva känslan av penetreringen är annorlunda, jag känner hans kuk på ett annat sätt i min slida nu. Inte lika skönt som innan i alla fall.
    Hoppas min slida kan forma till sig och komma tillbaka till sin gamla form..
    Jag tror tyvärr att du tränat fel. Att du tränat fel muskler/muskelgrupper.
    Efter en förlossning är det inte ovanligt att man inte kan knipa alls. Hur mycket man än försöker, så finns det inga muskler som svarar.
    Som du säkert vet är det lättast att börja med att försöka knipa när man kissar, bara för att hitta musklerna. (Man ska dock inte fortsätta träna när man kissar, då det kan störa tömningen av blåsan).
    Fortsättningsvis är det bra att träna med ett finger i slidan, så man känner att man kniper rätt. När det fungerar kan man träna vart som helst.

    Slidan blir dock inte direkt tajtare av knipövningar. Skillnaden är främst att man kan knipa, och att man slipper läckage och annat.
  • Anonym (Ledsen)

    Jag hade lite problem med läckage efter förlossningen och tog då tag i knipandet mer seriöst. Det gick inte lång tid förrän mina problem med läckage rättade till sig. När jag kniper känns det som om att slidväggarna spänner sig och dras uppåt mot livmodern på något sett. Men nu kände jag att det som spänns mest är just ena väggen i slidan, den som är mot analen, men det känns lite i motsatt vägg också men bara lite. Tar jag i ordentligt kan jag känna en känsla av spänning framtill där jag tror mina äggstockar går ungefär, om man nu kan beskriva det så.
    Jag ska ta cellprov i morgon och ska då fråga barnmorskan där om jag gör rätt..

  • Anonym (Tjej)
    Anonym (Ledsen) skrev 2015-03-31 14:55:47 följande:
    Ja min son är 15 månader gammal, tar det så lång tid som upp till två år innan slidan återställer sig någorlunda? Jag trodde den skulle ha gjort det för längesedan.
    Jag blev sydd med 4-5 stygn, ett par inne och några där ute. Kommer inte ihåg exakt hur många på varje ställe men mer än 5 stygn totalt var det inte. Jag fick inga komplikationer eller så efter förlossningen utan allt gick normalt.
    Jag får inte ont vid sex utan njuter men själva känslan av penetreringen är annorlunda, jag känner hans kuk på ett annat sätt i min slida nu. Inte lika skönt som innan i alla fall.
    Hoppas min slida kan forma till sig och komma tillbaka till sin gamla form..
    Den kan nog komma att gå tillbaka tror ja, du blev sydd ungefär som jag. Det blir ju lite ärr inuti slidan då som gör att den blir mindre elastisk och känns annorlunda, men iaf för mig blev det bättre. 6 mån efter förlossningen kunde jag inte ha sex ens, ett år efter kände det jättekonstigt och fel, men sedan 2 år efter så var det bra. Så hoppas det blir så för dig med. Det tar ju ganska länge för ärr att normalisera sig.
  • K grrl
    Haskel skrev 2015-03-31 15:06:44 följande:
    Slidan blir dock inte direkt tajtare av knipövningar. Skillnaden är främst att man kan knipa, och att man slipper läckage och annat.
    Det här brukar man ju höra då och då, oftast av män, och jag tänker ju då: vad är det för skillnad mellan bäckenbottenmuskulaturen och vilken annan muskulatur som helst? En muskel som tränas blir större även i avslappnat tillstånd. Jag styrketränar (och aktiverar alltså bäckenbotten mycket, så till den grad att jag till och med kan få muskelspasmer dvs orgasm under vissa övningar), och min man säger att jag har blivit trängre utan att jag för den skull kniper aktivt. Inte till hans stora förtjusning, jag var rätt trång till att börja med.
  • Anonym (Ledsen)

    Ja jag hoppas den kommer gå tillbaka till det normala, eller i alla fall mer än vad den gått tillbaka hittills. Saknar ju min g-punkt något enormt mycket då min man är mycket bra på att stimulera den =)
    Känns ju heller inte roligt att kännas så köttigt i slidan, jag blir avtänd av det om jag rör vid mig själv på ett sexuellt vis. Jag tappar lusten helt och undrar vad som hänt med min slida och känner mig onormal ner till. Blä..

  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Ledsen) skrev 2015-03-31 17:15:51 följande:

    Ja jag hoppas den kommer gå tillbaka till det normala, eller i alla fall mer än vad den gått tillbaka hittills. Saknar ju min g-punkt något enormt mycket då min man är mycket bra på att stimulera den =)
    Känns ju heller inte roligt att kännas så köttigt i slidan, jag blir avtänd av det om jag rör vid mig själv på ett sexuellt vis. Jag tappar lusten helt och undrar vad som hänt med min slida och känner mig onormal ner till. Blä..


    Jag har också förstått det som att man kan bli något trängre om man gör knipövningar. Nu vet jag inte vad jag ska tro längre..
  • Haskel
    K grrl skrev 2015-03-31 16:50:51 följande:
    Det här brukar man ju höra då och då, oftast av män, och jag tänker ju då: vad är det för skillnad mellan bäckenbottenmuskulaturen och vilken annan muskulatur som helst? En muskel som tränas blir större även i avslappnat tillstånd. Jag styrketränar (och aktiverar alltså bäckenbotten mycket, så till den grad att jag till och med kan få muskelspasmer dvs orgasm under vissa övningar), och min man säger att jag har blivit trängre utan att jag för den skull kniper aktivt. Inte till hans stora förtjusning, jag var rätt trång till att börja med.
    Vilket är ungefär vad jag menar, men förklarade dåligt.. Slidan blir inte tajtare, men större muskler från alla håll kan ge det intrycket.
    I stort sett ingen tränad muskel i kroppen är ju heller helt avslappnad. Så inte heller slidmusklerna. Omedvetet "kniper" säkert en kvinna, lite, hela tiden.

    Men slidans "storlek" i avslappnat läge förblir densamma.
  • Anonym (Ledsen)
    K grrl skrev 2015-03-31 16:50:51 följande:
    Det här brukar man ju höra då och då, oftast av män, och jag tänker ju då: vad är det för skillnad mellan bäckenbottenmuskulaturen och vilken annan muskulatur som helst? En muskel som tränas blir större även i avslappnat tillstånd. Jag styrketränar (och aktiverar alltså bäckenbotten mycket, så till den grad att jag till och med kan få muskelspasmer dvs orgasm under vissa övningar), och min man säger att jag har blivit trängre utan att jag för den skull kniper aktivt. Inte till hans stora förtjusning, jag var rätt trång till att börja med.
    Jag har också förstått det som att man kan bli något trängre om man gör knipövningar. Nu vet jag inte vad jag ska tro längre..
  • K grrl
    Haskel skrev 2015-03-31 17:17:12 följande:
    Vilket är ungefär vad jag menar, men förklarade dåligt.. Slidan blir inte tajtare, men större muskler från alla håll kan ge det intrycket.
    I stort sett ingen tränad muskel i kroppen är ju heller helt avslappnad. Så inte heller slidmusklerna. Omedvetet "kniper" säkert en kvinna, lite, hela tiden.

    Men slidans "storlek" i avslappnat läge förblir densamma.
    Men det är bara dumheter att påstå att en tränad muskel aldrig är avslappnad.
Svar på tråden knipövningar, slapp ändå?