• Anonym (hamnat fel)

    Varför dejtar jag bara fyrkantiga IT-killar?

    Hej!


    Jag vet, det låter löjligt och förmätet och jag menar absolut inte att det är något fel på IT-killar per se, men jag märker att de män jag dejtat, kortare eller längre tid, senaste 10-20 åren (jag är 38), har varit killar med stort (stort) intresse för IT, teknik, naturvetenskap osv. Inget fel i det! MEN de killar jag dejtat har samtliga haft svårt för att kombinera detta med att vara ödmjuk, öppen, prata känslor och lyssna....sånt som jag vet att jag verkligen uppskattar!'

    Jag hamnar ändå jämt på dejter (låter som om jag dejtar jämt, det gör jag inte, men har haft några rundor på nätdejtingsajter) med män som gärna pratar om sitt arbetsområde, som iofs är snälla och lyssnar när jag reflekterar över något, men som ständigt återgår till faktadiskussioner, som har en massa allmänbildning när det gäller fakta och historia osv, men som kan noll om relationer och att på allvar visa omsorg, känna in, vara steget före. Dessutom otroligt lättkränkta och bekräftelsetörstande. 

    Nåt är ju fel på mig som "väljer" såna hela tiden - jag gör det inte medvetet men hamnar ändå alltid där. Vad gör jag för fel? Dålig självkänsla? Hur kommer jag ur detta?

    Och: först och främst: känner någon igen sig???


     

  • Svar på tråden Varför dejtar jag bara fyrkantiga IT-killar?
  • Dr Nail

    Kan bero på din umgängeskrets. Du kanske vill börja hänga på lite nya ställen? Säg att du vill träffa någon som har en rik farsa och en förkärlek till rosa skjortor. Då slutar du hänga runt Skanstull och emigrerar till Riche eller Cafe Opera.

  • Anonym (hamnat fel)
    Dr Nail skrev 2015-03-31 17:12:05 följande:

    Kan bero på din umgängeskrets. Du kanske vill börja hänga på lite nya ställen? Säg att du vill träffa någon som har en rik farsa och en förkärlek till rosa skjortor. Då slutar du hänga runt Skanstull och emigrerar till Riche eller Cafe Opera.


    Haha, tack för tips! Ska genast kolla upp denna möjlighet
  • Fjäril kär

    det känns som att du väljer en safe väg när du väljer dejtbara killar istället för att faktiskt våga dejta den du verkligen VILL ha.   Du vet att dejta något man känner igen är tryggt och bra osv...   

    Om du sitter ner och tänker efter och tittar tillbaka. Vad hos dessa killar var det du fastnade för? Vad gjorde att du valde att börja dejta och inleda något med dessa killar? 

    Oftast finns det en röd tråd genom dom killar man väljer när man tittar tillbaka. Saker som kanske inte är så uppenbara vid en första titt men som visar sig när man börjar skrapa lite mer på ytan.  Oftast är det en eller två egenskaper som slår igenom och som gör att man dras dit.  OBS!! Det kan likagärna vara en egenskap hos DIG som gör att du dras till den här typen av killar.  Så tänk åt båda håll! 

  • Fjäril kär
    Dr Nail skrev 2015-03-31 17:12:05 följande:

    Kan bero på din umgängeskrets. Du kanske vill börja hänga på lite nya ställen? Säg att du vill träffa någon som har en rik farsa och en förkärlek till rosa skjortor. Då slutar du hänga runt Skanstull och emigrerar till Riche eller Cafe Opera.


    den här personen har faktiskt en poäng. 

    Oftast dejtar man ju gärna folk man "känner till" .  Du kanske själv har nån form av akademisk utbildning bakom dig och uppskattar intelligens och kanske då får ett snävt område att leta dejter på. 

    Släpp din bubbla och våga lita på att du kan ha lika värdefulla samtal med en busschaufför, en byggjobbare eller en arbetslös tatuerad frånskild 4-barnsfar... 
  • Anonym (Johanna)

    Vad ställd jag blev av den beskrivningen av killar jag var tidigare tillsammans med en hacker och har även dejtat programmerare och de har gärna pratat känslor och varit kärleksfulla. De har varit öppnare än någon annan jag dejtat och dessutom haft en del andra intressen än datorn också för den delen sen har vi ibland haft sådana diskussioner då jag spelar en del och är intresserad av it men de diskussionerna var oftast bara ca 1 gång i veckan. Låter som du inte bara väljer it killar utan även de som är rätt extrema när det kommer till det. Skulle du inte vara lika bekväm med att hitta helt andra killar så kanske leta efter en mindre extrem?

  • Anonym (blivande IT-kille)

    Kanske utstrålar dessa killar en viss typ av trygghet som du uppskattar.

    Jag är en person som studerar IT men är väldigt känslosam och gillar att prata känslor/relationer med mina tjejkompisar (då killkompisarna vägrar).

  • Anonym (Ingenjörer)

    Är singel och känner verkligen igen mig i din beskrivning. Jag jobbar med ingenjörer hela dagarna, alltså IT-killar och IT-gubbar. Har ofta tittat mig omkring på min arbetsplats och konstaterat att fy sjutton vilka gråa, tråkiga människor! För dom är verkligen grå de flesta av dom. Supersmarta människor men fullständigt ointressanta. Ointressanta liv, ointressanta personligheter. Svenssons, mellanmjölk.

    Inget för mig. Finns dock ett och annat guldkorn där bland mellanmjölken till karlar, ja inte på mitt jobb då men bland IT-folket i allmänhet. De finns de som inte passar in i mallen. De som har en annan sorts intelligens än att vara välutbildade och artiga.

    För det är såna män jag väljer. De som jobbar inom samma skrå, enklast så, man rör sig i de kretsarna både privat och på jobbet. Men det är alltid något som sticker ut hos dessa män, de är inte som de andra.

    Tur för mig att de inte finns på mitt jobb för kärlek hör verkligen inte hemma på jobbet.

    Lycka till i ditt letande.

Svar på tråden Varför dejtar jag bara fyrkantiga IT-killar?