• Svar på tråden försökte mörda sin son
  • Harmagedon

    Det ligger antagligen mer tragik bakom än vad som går att föreställa sig för en utomstående. Stackars, stackars pojke...

    Jag vet inte om jag tänker annorlunda om män än om kvinnor som gör något sånt här. Jag brukar mest tänka att det är helt obegripligt för mig att förstå vad som driver en förälder att göra det den här kvinnan gjorde. Att det antagligen ligger en sjukdom bakom.

  • Una Flux

    På Aftonbladet (sanningshalten är inte alltid så stor) stod det att mamman haft med psykiatrin att göra tidigare. För mig är det självklart att psykisk ohälsa ligger bakom. Det är ju en otrolig tragedi det som hänt. För mig väger inte könet på föräldern tyngre åt något håll.

  • Anonym (TS)

    Det är obegripligt ja. Jag vet inte om det är samhället som brustit här men sånt läser man om tyvärr för ofta. Jag kan tycka att media ändå gör skillnad på hur de framställer gärningsmännen i såna ärenden. Framställs inte kvinnor oftare som offer också?

  • Harmagedon
    Anonym (TS) skrev 2015-03-31 18:29:11 följande:

    Det är obegripligt ja. Jag vet inte om det är samhället som brustit här men sånt läser man om tyvärr för ofta. Jag kan tycka att media ändå gör skillnad på hur de framställer gärningsmännen i såna ärenden. Framställs inte kvinnor oftare som offer också?


    Det är som tur är så sällan sånt här händer att det inte är så lätt att säga något generellt om hur media framställer det. Vi kan ju inte veta heller media ger oss en korrekt och fullständig bild eller om de vinklar den.
  • Guapa

    Tycker inte de gör någon skillnad på om det är en manlig eller kvinnlig förövare. De brukar ju skriva "familjetragedi" när en pappa dödar hela sin familj, inte "massmord". Hemskt oavsett :(

  • Anonym (TS)

    Det är helt obegripligt hur dessa människor tänker. Ok om man inte orkar med sitt liv och vill begå självmord, men varför skada sina barn så är en gåta. Det värsta är föräldrar som enbart får för sig att döda sina barn, kanske för att de inte orkar med föräldraansvaret? Jag tänkte på mamman i Sigtuna som dränkte sina söner. Där skrev Aftonbladet spalter om hur synd det var om henne. Pappan i Umeå etc.

  • Emmeliina
    Anonym (TS) skrev 2015-03-31 19:10:54 följande:

    Det är helt obegripligt hur dessa människor tänker. Ok om man inte orkar med sitt liv och vill begå självmord, men varför skada sina barn så är en gåta. Det värsta är föräldrar som enbart får för sig att döda sina barn, kanske för att de inte orkar med föräldraansvaret? Jag tänkte på mamman i Sigtuna som dränkte sina söner. Där skrev Aftonbladet spalter om hur synd det var om henne. Pappan i Umeå etc.


    Ja tänk om världen hade varit så svart och vit. Grejen med psykisk ohälsa är ju att man inte alltid är medveten om vad man gör eller att man mår så dåligt att man är övertygad om att man handlar för allas bästa. Vilket såklart inte alltid stämmer. Men det är så lätt för oss som bara ser detta i tidningar eller läser på Aftonbladet om vad som hänt där det kan vridas och tolkas ur alla möjliga vinklar. Men verkligen är svårare än så, och det kan nog alla intyga som själv lever med psykisk ohälsa eller har anhöriga som gör det.
  • Gosedjuret
    Emmeliina skrev 2015-03-31 19:16:26 följande:

    Ja tänk om världen hade varit så svart och vit. Grejen med psykisk ohälsa är ju att man inte alltid är medveten om vad man gör eller att man mår så dåligt att man är övertygad om att man handlar för allas bästa. Vilket såklart inte alltid stämmer. Men det är så lätt för oss som bara ser detta i tidningar eller läser på Aftonbladet om vad som hänt där det kan vridas och tolkas ur alla möjliga vinklar. Men verkligen är svårare än så, och det kan nog alla intyga som själv lever med psykisk ohälsa eller har anhöriga som gör det.


    Antagligen så var det av omsorg om barnet. Kanske att det inte finns någon förutom mamman eller mindre bra vuxna, då kan en tungt deprimerad person ta med sig barnen. Eller bara för att man tror att det är bättre för dem :( rätt självklart om man tänker efter?
  • Zuzanne
    Anonym (TS) skrev 2015-03-31 19:10:54 följande:

    Det är helt obegripligt hur dessa människor tänker. Ok om man inte orkar med sitt liv och vill begå självmord, men varför skada sina barn så är en gåta. Det värsta är föräldrar som enbart får för sig att döda sina barn, kanske för att de inte orkar med föräldraansvaret? Jag tänkte på mamman i Sigtuna som dränkte sina söner. Där skrev Aftonbladet spalter om hur synd det var om henne. Pappan i Umeå etc.


    Min mamma försökte göra ett så kallat utvidgat självmord på sig själv, mig och min bror när vi var små. Hennes anledning var att hon inte stod ut med vår far, men hon ville inte att vi skulle tvingas leva med honom heller, så lösningen för henne blev att döda oss allihop. Min mor har alltid varit svårt psykiskt sjuk, så för henne var detta den mest logiska lösningen.
  • Anonym (TS)
    Gosedjuret skrev 2015-03-31 21:03:19 följande:

    Antagligen så var det av omsorg om barnet. Kanske att det inte finns någon förutom mamman eller mindre bra vuxna, då kan en tungt deprimerad person ta med sig barnen. Eller bara för att man tror att det är bättre för dem :( rätt självklart om man tänker efter?


    Jag hör att de tänker så men jag har väldigt svårt att förstå resonemanget. Nu syftar jag på de som enbart tar livet av sina barn exempelvis sigtunamamman. Varför stanna själv kvar i en "ond" värld men "rädda" barnen från den?

    Nä jag har väldigt svårt stt förstå resonemanget.
Svar på tråden försökte mörda sin son